Noi masuratori. Cele mai poluate cartiere din Iasi
Noi măsurători arată valori mari şi în cartiere considerate „verzi“.
Conf.dr. Silviu Gurlui, cadru didactic al Facultăţii de Fizică, de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi, a sesizat weekendul trecut că, luni, 5 martie, se va manifesta un fenomen de inversiune termică, un fenomen natural ce blochează practic noxele emise la nivelul solului, şi a mai realizat o serie de măsurători ale valorilor particulelor materiale PM 2.5 (particule mai mici de 2,5 microni) şi PM 10 (<10 microni). Acestea arată, practic, gradul de poluare dintr-o anumită zonă, fiindcă sunt printre cele mai nocive emisii.
În condiţiile în care condiţiile maxime admise sunt de 50 µg/m3 pentru PM10 şi 25 µg/m3 pentru PM2.5, profesorul a găsit ieri dimineaţă valori de 203 PM10 şi 86 PM2,5 în Ezăreni, 279 PM10 şi 124 PM2.5 în Păcurari şi 223 PM10 şi 108 PM2.5 în Copou.
Practic, valorile înregistrate au fost şi de şase ori mai mari decât cele maxime admise, iar în multe dintre fotografiile realizate de profesor apare vizibil şi fenomenul de tip smog, o ceaţă densă lăsată la nivelul clădirilor care produce un aer irespirabil.
Citeste si: Un student din Iasi a obtinut punctaj maxim la Olimpiada Internationala de Matematica
Profesorul Silviu Gurlui a ţinut şi să explice de ce astfel de măsurători sunt importante, şi nu cele de tip medie, realizate la staţiile APM sau de către privaţii care au propriile instalaţii. El spune că riscurile pentru sănătate sunt foarte mari dacă o valoare critică este mare şi pentru o perioadă scurtă de timp, de zeci de minute. Iar media lunii respective va arăta, invariabil, o valoare mai redusă, care poate fi argumentată ca fiind „suportabilă“.
„Sunt valori măsurate instantaneu. Măsurătorile făcute de APM sau de alţii se referă la anumite medii care, în timp, sunt de regulă mai mici decât valorile instantanee, iar eu am realizat măsurători punctuale în zone în care nu sunt staţii. Însă daţi fiind toţi factorii, precum mişcările maselor de aer, diverse surse de poluare, pot fi variaţii mari şi la distanţe de 10 – 20 de metri faţă de o staţie pentru că sunt mulţi parametri care influenţează valorile finale“, a explicat conf.dr. Silviu Gurlui.
Acesta a specificat că foloseşte în măsurători echipament special dedicat cercetării achiziţionat pentru astfel de experimente, care măsoară media pe un minut într-o anumită zonă. Problema pe care o explică profesorul este că sunt compuşi chimici pe care i-a putut măsura cu echipamente speciale din laboratoarele de la UAIC ce nu sunt portabile şi care au arătat valori foarte mari.
„Legislaţia trebuie corijată, fiindcă sunt compuşi chimici care nu se măsoară şi care au valori instantanee extrem de periculoase, i-am măsurat prin alte tehnologii sofisticate şi mult mai scumpe. Însă pentru aceşti compuşi PM10 şi PM2.5 este foarte rău că se foloseşte ca măsurătoare medierea rezultatelor, care duce la o alterare a rezultatelor finale“, a explicat cercetătorul.
Sursa: ziaruldeiasi.ro
- Published in Local
Bolnavi de astm, alergie sau cu afectiuni mult mai grave din cauza aerului poluat
In vreme ce autoritatile si institutiile locale din Iasi au ascuns ani de-a randul cetatenilor pericolul major asupra sanatatii, masuratorile oficiale ale Comisiei Europene au stabilit ca Iasul este orasul cel mai poluat din Romania, cu o cantitate de factori poluanti de 54 micrograme/mc de aer, adica mult peste limitele admise de Uniunea Europeana.
Situatia este grava si nu poate fi adusa la cunostinta populatiei doar prin comunicarea unor cifre. Daca anul trecut au fost inregistrate peste 100 de depasiri ale PM 10, anul 2018 nu pare a fi prea optimist in aceasta privinta.
APM Iasi a inregistrat deja poluari cu particulele fine de praf. Astfel, la statiile din Podul de Piatra si Decebal s-au inregistrat depasiri de 60 de micrograme pe metru cub de aer, in zilele 7 si 8 ianuarie, iar la Ungheni, doar pe 8 ianuarie. Toate datele au fost transmise Primariei Iasi.
Drept urmare, autoritatile locale au fost atentionate ca ar trebui sa conceapa cat mai repede un plan impotriva poluarii. Acest plan s-a realizat, insa a fost amanat de 5 ori pentru ca s-au gasit erori care trebuiau corectate de urgenta.
„CECA- Centrul de Evaluare al Calitatii Aerului il studiaza (planul- n.r) in cadrul ANPM-Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului si daca cei de acolo il resping, inseamna ca trebuie modificat. De fiecare data cand a fost respins, s-a scris pe fiecare pagina unde s-a gasit greseala sau greselile ce trebuiesc corectate. Prin urmare, Primaria trebuia sa dezvolte un nou plan impotriva poluarii. Din ce am observat, firma care a facut acest plan nu are nicio experienta in acest domeniu. Aici e vorba de stiinta, nu scriem romane. Nu noi luam deciziile privind respingerea planului impotriva poluarii, ci CECA. Pana acum am fost aratati cu degetul ca impiedicam realizarea acestui plan, insa noi doar respectam regulile”, sustine Victor Bogdan Davideanu, directorul APM Iasi.
Citeste si: Premiu international pentru Iasi
Primaria: „Planul a fost finalizat”
Primaria a fost obligata sa întocmeasca un Plan de calitate a aerului pentru PM 10(particule în suspensie mai mici de 10 microni) dupa ce, la acest indicator, au fost întregistrate repetate depasiri ale valorilor limita. Doar în 2017 au fost peste 100 de depasiri peste nivelul admis, legislatia permitând anual doar 35 astfel de abateri. Planul impotriva poluarii a fost finalizat de Enviro Ecosmart Galati. Firma din Galati a încheiat contract cu Primaria Iasi anul trecut, valoarea acestuia fiind de peste 24.000 de euro. Autoritatile locale sustin ca toate detaliile sunt disponibile pe site-ul Primariei.
„Planul de calitatea aerului este realizat impreuna cu experti acreditati deMinisterul Mediului -compania Enviro Ecosmart Galati. Inca de anul trecut au existat modificari ale legislatiei de mediu si solicitari suplimentare din partea Ministerului Mediului care ne-a obligat la actualizarea permanenta a Planului. Planul a fost publicat pe site-ul Primariei pe 21 decembrie”, a declarat Sebastian Buraga, purtator de cuvant al Primariei Iasi.
Ce ne omoara zilnic?
Principalele cauze ale poluarii sunt masinile vechi, constructiile din imprejurimile Iasului facute haotic si nu numai, numarul mare de masini care vin din afara Iasului, cresterea numarului persoanelor care si-au instalat centrale termice, dar si prezenta masinilor de mare tonaj in oras in lipsa unei soseli de centura pentru traficul greu.
Conform masuratorilor oficiale ale Comisiei Europene, Iasul este poluat si din cauza salubrizarii ce se realizeaza diferit fata de celelalte state din Uniunea Europeana. Igiena zonelor publice realizata de Salubris SA inca se face manual si cu utilaje vechi de aproape 20 de ani care sunt uzate, depasite tehnic, iar pe deasupra mai si polueaza aerul din cauza emisiilor ridicate. Societatea insa nu a primit nicio amenda pentru poluare, anul trecut.
Nu s-au dat amenzi pentru poluare
Una dintre institutiile din Iasi care ar trebui sa ia masuri impotriva poluarii este Garda de Mediu Iasi. Anul trecut comisarii de mediu nu au aplicat nicio amenda in acest domeniu. Insa au avut intalniri cu reprezentantii autoritatilor locale.
„In ceea ce priveste inregistrarile de depasiri la indicatorul PM 10 (pulberi în suspensie) în statiile de monitorizare a aerului Podul de Piatra, Cantemir, Tomesti si Aroneanu, în afara de actiunile de control, comisarii din cadrul Garzii de Mediu Iasi au avut mai multe intalniri cu reprezentantii Institutiei Prefectului Judetului Iasi în vederea analizarii cauzelor care au determinat înregistrarea de depasiri la indicatorul PM 10 si dispunerea masurilor suplimentare pentru diminuarea efectelor asupra calitatii aerului si implicit asupra starii de sanatate a populatiei”, sustin reprezentantii Garzii de Mediu Iasi.
Poluarea din Iasi, o nebuloasa totala
Pana in prezent nu s-a luat nicio masura cu privire la aceasta situatie alarmanta. Specialistii de mediu spun ca ar trebui facute studii stiintifice care sa arate cauzele poluarii si pe baza acestora sa fie elaborate metode privind combaterea acestui fenomen, o solutie fiind decongestionarea traficului si infiintarea de cat mai multe parcuri in diverse zone ale Iasului.
„Poluarea e prost tratata. Convingerea mea ferma este ca zona metropolitanacontribuie la poluare. Sunt mai mult de 15.000 de masini in Iasi care fac naveta zilnic. Toate strazile asfaltate sunt cu noroi. Cei care locuiesc in imprejurimile Iasului vin in zona metropolitana si aduc noroi. Ar trebui ca cei care pot sa ia masuri sa studieze atent traficul din Iasi si sa faca modificarile necesare pentru stoparea poluarii”, mai spune Victor Bogdan Davideanu.
Impadurirea, una dintre solutii
In alte state precum Bulgaria, impadurirea este una dintre solutiile aplicate de autoritati impotriva poluarii. Cei care trec de granita bulgareasca pot sa vada chiar la intrarea in tara cum arata zonele impadurite. Autoritatile locale au impadurit suprafete uriase cu maces, salcioara si salcam, chiar la marginea oraselor mari. La noi insa impaduririle s-au facut cu precadere in zonele rurale. Reprezentantii Directiei Silvice Iasi sustin ca anul trecut au fost realizate impaduriri pe o suprafata de aproximativ 600 de hectare.
„In anul 2017, s-au derulat in Iasi 70 de actiuni de impaduriri pe o suprafata de 628 de hectare. Din aceasta suprafata, 466 de hectare au fost cu regenerari naturale si alte 162 de hectare, cu impaduriri. Acestea s-au realizat in cele 8 ocoale silvice ale Iasului. Astfel, doua hectare au fost impadurite la Ocolul Silvic Ciurea, 3 hectare la Dobrovat, 37 la Hirlau, 22 la Pascani, 3 la Padureni, 1,5 la Podu Iloaiei si 35 de hectare la Raducaneni. Ocolul Silvic Iasi a impadurit 41 de hectare”, sustin reprezentantii Directiei Silvice Iasi. Insa zonele exacte unde s-au facut aceste impaduriri nu pot fi precizate de reprezentantii Directiei Silvice Iasi.
O alta varianta ce ar trebui luata in calcul ar fi infiintarea de noi livezi. „Daca in alti ani erau livezi cu pomi fructiferi in jurul Iasului, care aveau dublu rol de protectie, acum nu mai sunt nici acestea. Noi am tras mereu un semnal de alarma ca situatia este grava, insa ni s-a spus ca nu exista modalitati de combatere a poluarii, dar nu a lucrat nimeni la asta. Daca s-ar face niste studii climatologice, fizica atmosferei pentru a se stabili clar ce solutii exista impotriva poluarii, nu s-ar mai spune ca aceasta provine din Ucraina. A dovedit cineva ca acele particule sunt aduse din Ucraina? Trebuie sa se creeze o baza stiintifica cu ajutorul careia sa se faca planul structurat de o comisie speciala a Primariei. In comunele limitrofe s-au concesionat terenuri, au devenit proprietati private si nu a mai facut nimeni nicio impadurire. In jurul Iasului nu s-au facut impaduriri. Iasul ar trebui sa aiba niste perdele de protectie de jur imprejur. Ar trebui sa se faca o padure pe directia vantului, de 25 kilometri lungime si 300 de metri latime. Zic si eu. E o presupunere”, concluzioneaza Victor Bogdan Davideanu, director al APM Iasi.
Sursa: bzi.ro
- Published in Local
Peste 250 de ieșeni mor anual din această cauză
Capcana mașinilor second-hand
Peste 250 de ieșeni mor anual din cauza poluării
Presiunea economică asupra sistemului de sănătate
- Published in Local
Oraşul Iaşi sufocat de autovehicole vechi! Mii de autoturismele înmatriculate anual
Oraşul Iaşi sufocat de autovehicole vechi! Mii de autoturismele înmatriculate anual
„Ziarul de Iaşi“ vă prezintă astăzi cifre în premieră privind situaţia înmatriculărilor de autoturisme din judeţ pe prima jumătate de an, după anularea taxei de primă înmatriculare. Procentul de înmatriculări de maşini rulate din afara ţării, printre care sute fiind fabricate chiar şi înainte de anul 2000, este unul uriaş: 92%. Practic, în fiecare zi lucrătoare din acest an pe străzile din Iaşi s-au adăugat celor deja existente alte 50 de maşini second-hand.
Poate nu ai observat, dar în mod sigur chiar şi coada de maşini din cartierul tău, care îţi scoate peri albi în fiecare dimineaţă, este în fiecare zi tot mai mare cu 2-3 maşini. Faţă de anul trecut, înmatriculările de autoturisme au săltat în primele şase luni, la Iaşi, cu 32%. În primul semestru al anului curent, în judeţ au fost înmatriculate în total 7.025 de autoturisme, faţă de 5.329 în aceeaşi perioadă a anului trecut .
În primele şase luni ale acestui an, la Iasi s-au inmatriculat 7.025 de autoturisme, cu 32% mai multe ca în aceeaşi periodă a anului trecut, când s-au înmatriculat 5.329. Raportat la întreg anul 2016, când s-au înregistrat 10.659 de autoturisme la Serviciul de Inmatriculari Iaşi, în 2017 s-au înmatriculat deja 66% din numărul pe anul trecut. Menţionăm faptul că pe luna iunie calculele sunt făcute inclusiv pentru data de 29 iunie, data de 30 nefiind contorizată încă pe site-ul www.drpciv.ro.
Din tabelul realizat de “Ziarul de Iaşi”, pe baza datelor culese din statisticile publicate pe site, se poate observa faptul că în luna februarie s-au înmatriculat cele mai multe autoturisme în judeţul Iaşi, aproape 2.000, februarie fiind luna din care taxa de mediu nu s-a mai plătit.
Continuarea o puteţi citi pe Ziarul de Iasi
- Published in Local