Bolnavi de astm, alergie sau cu afectiuni mult mai grave din cauza aerului poluat
In vreme ce autoritatile si institutiile locale din Iasi au ascuns ani de-a randul cetatenilor pericolul major asupra sanatatii, masuratorile oficiale ale Comisiei Europene au stabilit ca Iasul este orasul cel mai poluat din Romania, cu o cantitate de factori poluanti de 54 micrograme/mc de aer, adica mult peste limitele admise de Uniunea Europeana.
Situatia este grava si nu poate fi adusa la cunostinta populatiei doar prin comunicarea unor cifre. Daca anul trecut au fost inregistrate peste 100 de depasiri ale PM 10, anul 2018 nu pare a fi prea optimist in aceasta privinta.
APM Iasi a inregistrat deja poluari cu particulele fine de praf. Astfel, la statiile din Podul de Piatra si Decebal s-au inregistrat depasiri de 60 de micrograme pe metru cub de aer, in zilele 7 si 8 ianuarie, iar la Ungheni, doar pe 8 ianuarie. Toate datele au fost transmise Primariei Iasi.
Drept urmare, autoritatile locale au fost atentionate ca ar trebui sa conceapa cat mai repede un plan impotriva poluarii. Acest plan s-a realizat, insa a fost amanat de 5 ori pentru ca s-au gasit erori care trebuiau corectate de urgenta.
„CECA- Centrul de Evaluare al Calitatii Aerului il studiaza (planul- n.r) in cadrul ANPM-Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului si daca cei de acolo il resping, inseamna ca trebuie modificat. De fiecare data cand a fost respins, s-a scris pe fiecare pagina unde s-a gasit greseala sau greselile ce trebuiesc corectate. Prin urmare, Primaria trebuia sa dezvolte un nou plan impotriva poluarii. Din ce am observat, firma care a facut acest plan nu are nicio experienta in acest domeniu. Aici e vorba de stiinta, nu scriem romane. Nu noi luam deciziile privind respingerea planului impotriva poluarii, ci CECA. Pana acum am fost aratati cu degetul ca impiedicam realizarea acestui plan, insa noi doar respectam regulile”, sustine Victor Bogdan Davideanu, directorul APM Iasi.
Citeste si: Premiu international pentru Iasi
Primaria: „Planul a fost finalizat”
Primaria a fost obligata sa întocmeasca un Plan de calitate a aerului pentru PM 10(particule în suspensie mai mici de 10 microni) dupa ce, la acest indicator, au fost întregistrate repetate depasiri ale valorilor limita. Doar în 2017 au fost peste 100 de depasiri peste nivelul admis, legislatia permitând anual doar 35 astfel de abateri. Planul impotriva poluarii a fost finalizat de Enviro Ecosmart Galati. Firma din Galati a încheiat contract cu Primaria Iasi anul trecut, valoarea acestuia fiind de peste 24.000 de euro. Autoritatile locale sustin ca toate detaliile sunt disponibile pe site-ul Primariei.
„Planul de calitatea aerului este realizat impreuna cu experti acreditati deMinisterul Mediului -compania Enviro Ecosmart Galati. Inca de anul trecut au existat modificari ale legislatiei de mediu si solicitari suplimentare din partea Ministerului Mediului care ne-a obligat la actualizarea permanenta a Planului. Planul a fost publicat pe site-ul Primariei pe 21 decembrie”, a declarat Sebastian Buraga, purtator de cuvant al Primariei Iasi.
Ce ne omoara zilnic?
Principalele cauze ale poluarii sunt masinile vechi, constructiile din imprejurimile Iasului facute haotic si nu numai, numarul mare de masini care vin din afara Iasului, cresterea numarului persoanelor care si-au instalat centrale termice, dar si prezenta masinilor de mare tonaj in oras in lipsa unei soseli de centura pentru traficul greu.
Conform masuratorilor oficiale ale Comisiei Europene, Iasul este poluat si din cauza salubrizarii ce se realizeaza diferit fata de celelalte state din Uniunea Europeana. Igiena zonelor publice realizata de Salubris SA inca se face manual si cu utilaje vechi de aproape 20 de ani care sunt uzate, depasite tehnic, iar pe deasupra mai si polueaza aerul din cauza emisiilor ridicate. Societatea insa nu a primit nicio amenda pentru poluare, anul trecut.
Nu s-au dat amenzi pentru poluare
Una dintre institutiile din Iasi care ar trebui sa ia masuri impotriva poluarii este Garda de Mediu Iasi. Anul trecut comisarii de mediu nu au aplicat nicio amenda in acest domeniu. Insa au avut intalniri cu reprezentantii autoritatilor locale.
„In ceea ce priveste inregistrarile de depasiri la indicatorul PM 10 (pulberi în suspensie) în statiile de monitorizare a aerului Podul de Piatra, Cantemir, Tomesti si Aroneanu, în afara de actiunile de control, comisarii din cadrul Garzii de Mediu Iasi au avut mai multe intalniri cu reprezentantii Institutiei Prefectului Judetului Iasi în vederea analizarii cauzelor care au determinat înregistrarea de depasiri la indicatorul PM 10 si dispunerea masurilor suplimentare pentru diminuarea efectelor asupra calitatii aerului si implicit asupra starii de sanatate a populatiei”, sustin reprezentantii Garzii de Mediu Iasi.
Poluarea din Iasi, o nebuloasa totala
Pana in prezent nu s-a luat nicio masura cu privire la aceasta situatie alarmanta. Specialistii de mediu spun ca ar trebui facute studii stiintifice care sa arate cauzele poluarii si pe baza acestora sa fie elaborate metode privind combaterea acestui fenomen, o solutie fiind decongestionarea traficului si infiintarea de cat mai multe parcuri in diverse zone ale Iasului.
„Poluarea e prost tratata. Convingerea mea ferma este ca zona metropolitanacontribuie la poluare. Sunt mai mult de 15.000 de masini in Iasi care fac naveta zilnic. Toate strazile asfaltate sunt cu noroi. Cei care locuiesc in imprejurimile Iasului vin in zona metropolitana si aduc noroi. Ar trebui ca cei care pot sa ia masuri sa studieze atent traficul din Iasi si sa faca modificarile necesare pentru stoparea poluarii”, mai spune Victor Bogdan Davideanu.
Impadurirea, una dintre solutii
In alte state precum Bulgaria, impadurirea este una dintre solutiile aplicate de autoritati impotriva poluarii. Cei care trec de granita bulgareasca pot sa vada chiar la intrarea in tara cum arata zonele impadurite. Autoritatile locale au impadurit suprafete uriase cu maces, salcioara si salcam, chiar la marginea oraselor mari. La noi insa impaduririle s-au facut cu precadere in zonele rurale. Reprezentantii Directiei Silvice Iasi sustin ca anul trecut au fost realizate impaduriri pe o suprafata de aproximativ 600 de hectare.
„In anul 2017, s-au derulat in Iasi 70 de actiuni de impaduriri pe o suprafata de 628 de hectare. Din aceasta suprafata, 466 de hectare au fost cu regenerari naturale si alte 162 de hectare, cu impaduriri. Acestea s-au realizat in cele 8 ocoale silvice ale Iasului. Astfel, doua hectare au fost impadurite la Ocolul Silvic Ciurea, 3 hectare la Dobrovat, 37 la Hirlau, 22 la Pascani, 3 la Padureni, 1,5 la Podu Iloaiei si 35 de hectare la Raducaneni. Ocolul Silvic Iasi a impadurit 41 de hectare”, sustin reprezentantii Directiei Silvice Iasi. Insa zonele exacte unde s-au facut aceste impaduriri nu pot fi precizate de reprezentantii Directiei Silvice Iasi.
O alta varianta ce ar trebui luata in calcul ar fi infiintarea de noi livezi. „Daca in alti ani erau livezi cu pomi fructiferi in jurul Iasului, care aveau dublu rol de protectie, acum nu mai sunt nici acestea. Noi am tras mereu un semnal de alarma ca situatia este grava, insa ni s-a spus ca nu exista modalitati de combatere a poluarii, dar nu a lucrat nimeni la asta. Daca s-ar face niste studii climatologice, fizica atmosferei pentru a se stabili clar ce solutii exista impotriva poluarii, nu s-ar mai spune ca aceasta provine din Ucraina. A dovedit cineva ca acele particule sunt aduse din Ucraina? Trebuie sa se creeze o baza stiintifica cu ajutorul careia sa se faca planul structurat de o comisie speciala a Primariei. In comunele limitrofe s-au concesionat terenuri, au devenit proprietati private si nu a mai facut nimeni nicio impadurire. In jurul Iasului nu s-au facut impaduriri. Iasul ar trebui sa aiba niste perdele de protectie de jur imprejur. Ar trebui sa se faca o padure pe directia vantului, de 25 kilometri lungime si 300 de metri latime. Zic si eu. E o presupunere”, concluzioneaza Victor Bogdan Davideanu, director al APM Iasi.
Sursa: bzi.ro
- Published in Local
Iesenii sunt in pericol din cauza unor substante chimice periculoase
Noile masuratori efectuate de angajatii Agentiei pentru Protectia Mediului Iasi la statiile de monitorizare a nivelului poluarii din Iasi prezinta o situatie grava. Iesenii sunt in pericol din cauza unor substante chimice periculoase pentru organism care, in timp, pot provoca chiar cancer.
Masuratorile oficiale ale Comisiei Europene au stabilit ca Iasul este orasul cel mai poluat din Romania, cu o cantitate de factori poluanti de 54 micrograme/mc de aer, adica mult peste limitele admise de Uniunea Europeana si suficient incat sa afecteze grav si pe termen lung sanatatea populatiei.
Daca in anii trecuti, intr-un singur an se inregistrau cel mult 35 de depasiri ale PM 10, anul acesta, pana la data de 15 septembrie, s-au inregistrat 135 de depasiri la nivelul judetului si 56 de depasiri la statia de monitorizare din Podul de Piatra, zona cea mai poluata din Iasi, daca ar fi sa ne bazam pe masuratori. Specialistii de mediu spun ca problema principala a poluarii ar fi numarul crescut de masini second hand si traficul intens.
„Traficul este principala cauza a poluarii din Iasi. Masinile second hand diesel sunt poluante, dar ne ducem intr-o zona sociala si nu putem impune cetatenilor ce fel de masini sa conduca. Nu exista o zona anume ca fiind cea mai poluata, dar pot sa spun ca arterele principale din Pacurari-Nicolina-CUG sunt printre cele mai poluate din Iasi. In principiu, vorbim de lunca joasa a Bahluiului. Daca pana acum s-au inregistrat depasiri ale PM 10, anul acesta masuratorile de la statiile de monitorizare pozitionate in diverse zone din municipiu arata ca sunt in cantitati mari si substantele chimice benzen si NOx„, a declarat Victor Bogdan Davideanu, director al APM Iasi.
In acest context, devine tot mai actual discursul despre mobilitate pe care l-a avut la Iasi, seful Camerei de Comert Franceze, care a vorbit despre viitorul masinii electrice. Multinationale franceze au dezbatut, in luna octombrie, la Primaria Iasi solutii alternative cu privire la mobilitatea urbană. Iaşul a fost primul oraş ales în acest sens de către Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Franceză din România (CCIFER). Discutiile au fost initiate de CCIFER in contextul aparitiei unor noi tipuri de autoturisme (electrice, autonome), modalitati de transport (car-sharing), constrangeri de mediu si urbane (parcari, orase mai curate) care impun o constientizare la nivelul utilizatorilor finali, a colectivitatilor locale si a companiilor.
La conferinta, Group Renault a amplasat, cu caracter demonstrativ, statii de incarcare electrica atat in fata Primariei, cat si sn sala mare a sediului municipalitatii. De asemenea, în faţa Palatului Roznovanu au fost parcate şi mai multe maşini electrice.
Potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme, in prezent sunt inmatriculate în judetul Iasi pana in 10 vehicule electrice. In acelasi timp, pe raza municipiului exista 11 statii de alimentare electrica.
Primarul Mihai Chirica a declarat ca administratia ieseana este interesata de tot ce inseamna implementarea de solutii, idei, concepte care pot stimula mobilitatea urbana. Edilul Iasului a amintit din nou despre eliminarea restrictiilor la achizitionarea de masini poluante. „Un dezastru ecologic“, a sustinut primarul.
sursa: 7est.ro
- Published in Local