Totul s-a născut la Iași
TOTUL A ÎNCEPUT la IAȘI
• Prima universitate românească, Universitatea “Al. I. Cuza”, a fost înființată la Iași, la inițiativa domnitorului Alexandru Ioan Cuza, cu sprijinul lui Mihail Kogalniceanu. Sediul actual a fost inaugurat la 21 octombrie 1897, în prezența Regelui Carol I si a Reginei Elisabeta. Palatul Universității este opera arhitectului Louis Blanc si a fost construit pe o suprafață de 100.000 mp. Clădirea combina stilurile clasic si baroc, iar monumentala intrare centrală, cu doi lei masivi, de piatră, duce in „Sala Pașilor Pierduți”, renumita prin ample picturi murale, realizate de Sabin Bălașa. La Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” s-au format profesori universitari si savanți de prestigiu, precum: Grigore Cobălcescu, Petru Poni, Alexandru Philippide, Alexandru D. Xenopol, Dragomir Hurmuzescu, Alexandru Miller, Octav Mayer, Gheorghe Brătianu, Grigore T. Popa, Gheorghe Platon, Alexandru Zub, Ștefan Procopiu, Constantin Ciopraga, Gheorghe Ivănescu ș.a.
• Primul teatru național românesc, Teatrul Național “Vasile Alecsandri” a fost construit in Iași (1894 -1896), conform planurilor celebrilor arhitecți vienezi Fellner si Helmer. A fost inaugurat la 1 decembrie 1896, concomitent cu uzina electrică a teatrului, marcându-se astfel începutul iluminatului electric în Iași. În anul 1956, cu ocazia aniversarii a 140 de ani de la primul spectacol în limba română, prezentat pe scena teatrului, Teatrul Național a primit numele marelui poet, dramaturg si om de cultură Vasile Alecsandri (1821 – 1890).
• Primul monument românesc, Obeliscul cu lei a fost amplasat în noiembrie 1834, in Parcul Copou, din Iași, în semn de recunoștință față de Rusia si Turcia, pentru prima lege de organizare politică, juridică si administrativă, “Regulamentul Organic”(1832). Impresionantul monument de piatră, a fost realizat de către arhitecții Johan Freywald si Mihail Singurov, conform proiectului elaborat de Gheorghe Asachi. Cu o înălțime de 13 m și o greutate de 10 tone, având la bază un postament solid, obeliscul este sustinut de patru lei masivi, de piatră, sculptati de catre Johann Semser, la Lemberg.
• Prima tipăritură de pe un teritoriu romanesc, un Liturghier (1508), tipărit de ieromonahul sârb Macarie (în prezent expus la Casa Dosoftei).
Citește și Primele autocare cu pelerini au ajuns deja in Iasi. Randul la moaste era deja facut
• Prima Grădină Botanică din Principatele Române (Iași, 1856) a fost înființată de medicul si naturalistul Anastasie Fătu. Suprafața actuală este de aproximativ 100 ha si include circa 2.000 de specii de arbori, arbuști și plante din diverse continente. Este cea mai mare grădină botanică din România și una dintre cele mai mari din Europa.
• Primul Muzeu de Istorie Naturală din Principatele Române (Iași, 1834) avea drept scop sa prezinte vizitatorilor bogățiile pământene si subpământene ale Moldovei, precum si curiozități din alte părți ale lumii.
• Primul muzeu memorial literar din România, Bojdeuca lui Ion Creanga a fost inaugurat în Iași, la 15 aprilie 1918. În această casă din zona Țicău a locuit scriitorul Ion Creangă, din iulie 1872, pana la moartea sa (31 decembrie 1889). Aici s-a cunoscut și s-a împrietenit cu Mihai Eminescu, aici a scris întreaga sa operă: Povești, Povestiri, Amintiri din copilărie.
• Primul teatru evreiesc din România și din lume a fost înființat (Iasi, 1876) de către dramaturgul Avram Goldfaden (1840-1908), la „Pomul Verde”. O placă inscripționată, orientată spre Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, în esplanada – parc, amintește despre existența acestui teatru.
• Prima școală medicală cu caracter universitar, din România, Școala de chirurgie a fost înființată la Iași, de către Nicolae Negura si inaugurată la 30 noiembrie 1859, cu sprijinul domnitorului Alexandru Ioan Cuza. Instituția a funcționat in localul Academiei Mihăilene. Activitatea didactică s-a desfășurat în limba română. Școala de chirurgie a fost precursoarea directă a Facultății de Medicină din Iași.
• Sinagoga Mare, prima casă evreiască de rugăciune din România a fost construită la Iași (1659-1670). În exterior clădirea este simpla; interiorul este ornamentat si dotat cu obiecte de cult specifice, candelabre, sfeșnice valoroase etc
• George Emil Palade, primul român laureat al Premiului Nobel s-a născut la Iași (1912 – 2008); în 1961 a devenit membru al Academiei de Științe din S.U.A. În colaborare cu Keith Porter, a editat revista „The Journal of Cell Biology”, cea mai importanta publicație științifică în domeniul biologiei celulare (1955). În 1974 i s-a acordat Premiul Nobel pentru Fiziologie și Medicină. La 12 martie 1986, Președintele S.U.A., Ronald Reagan, i-a decernat Medalia Națională pentru merite deosebite în domeniul științei.
• Prima femeie profesor universitar din România, Elena Puscariu-Densusianu (1875-1966), a organizat și a condus, în calitate de medic, prima Clinică de Oftalmologie (Iași, 1920), fiind totodată, la nivel mondial, prima femeie profesor universitar la o clinică oftalmologică.
• Prima femeie medic chirurg din România, Marta Trancu-Rainer (judetul Iași, 1875 – Bucuresti, 1950) a absolvit Facultatea de Medicină din Iași; a efectuat intervenții chirurgicale în timpul Primului Război Mondial, salvând sute de vieți; a devenit membră a Academiei de Medicină din România (1935) și membră de onoare a Societății de Biologie din București.
• Prima femeie avocat din România, Ella Negruzzi (judetul Iași, 1876 – București, 1948) a absolvit Facultatea de Drept la Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași (1913); a fost prima femeie avocat admisă în barou; a activat pentru acordarea drepturilor social-politice ale femeilor, implicându-se, alături de intelectuali români, în combaterea fascismului si războiului, pledând pentru libertate si independența națională.
Citește și In apropierea municipiului Iasi, zona intesata de mine de razboi
• Grigore Cobălcescu (1831-1892) a fost primul profesor de geologie si mineralogie de la Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași; membru al Academiei Române (1886), creatorul școlii românești de geologie, inițiatorul cercetărilor geofizice din România; a editat primul manual de geologie – “Elemente de geologie pentru clasele gimnaziale” (1859); a elaborat prima lucrare științifică de geologie, “Calcarul de la Rapidea” (1862), ambele in limba română.
• Prima societate științifică românească – Societatea de Medici și Naturaliști, a fost înființată la 18 martie 1833, la Iași, cu sediul in clădirea unde in 1834 a fost inaugurat Muzeul de Istorie Naturală.
• Eduard Gruber (1861-1896) a fost primul cercetător din România in domeniul psihologiei artei; a fost primul român care a obținut titlul științific de doctor in psihologie, la Leipzig (1893); la Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași a înființat primul laborator de psihologie experimentala din România (1893).
• Primul tratat de chimie fizică din Romania – publicat la Iași, în patru volume, 1921-1929; autorul tratatului, Petru Bogdan, a fost profesor la Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iași, membru al Academiei Române, întemeietorul școlii de chimie-fizică din România (1913).
• Primul laborator de electricitate din România înființat la Iasi, in anul 1910, la Facultatea de Științe (transformată in 1913, in Institutul Electrotehnic), a fost organizat de Dragomir Hurmuzescu (1865-1954), membru al unor societăți științifice europene (Germania, Franta), membru al Academiei Romane (1916) si membru fondator al Academiei de Științe din România.
• Prima hologramă 3D într-un muzeu memorial din România – Iași, februarie 2012 îl reprezintă aproape identic pe Mihail Kogalniceanu (în interpretarea actorului Nicolae Urs). Înregistrarea poate fi vizionată și audiată în cadrul Muzeului Memorial „Mihail Kogalniceanu”.
• Primul român membru al Academiei Regale de Științe din Berlin, Dimitrie Cantemir (1673-1723) – Domnitorul Moldovei (Iasi, 1710–1711) a devenit, in iulie 1714, membru al Academiei Regale de Științe din Berlin (președinte – Gottfried Wilhelm Leibniz). Prima lucrare științifică despre muzica islamică (1704) – “Cartea muzicii” (în limba turcă), prima creație literară în limba română (și greacă) – “ Istoria hieroglifică ” (1705), prima prezentare etnografică și prima hartă geografică a Moldovei, în lucrarea “Descriptio Moldaviae” – (în limba latină, 1714–1716, la solicitarea Academiei din Berlin si publicată la Hamburg, in 1769-1771), primul eseu filosofic din literatura română, compus după modelul Dialogurilor lui Platon – “Divanul” sau “Gâlceava înțeleptului cu lumea” sau “Giudetul sufletului cu trupul” (Iasi, 1698) sunt câteva din lucrările remarcabile, grație cărora Dimitrie Cantemir este “domnitorul” umanist, moldovean si european, al științelor si literaturii din toate timpurile.
• Prima operetă românească, “Baba Harca” (text, Matei Millo) a cărei muzică a fost compusa de violonistul, profesorul, compozitorul și șeful de orchestră, Alexandru A. Flechtenmacher (1823, Iasi – 1898, Bucuresti), a fost prezentată în premieră la Teatrul Mare din Iași (sediul inițial, din Copou), la 26 decembrie 1848. Alexandru Flechtenmacher a compus muzica si pentru alte creații dramatice, scrise de Vasile Alecsandri, Dimitrie Bolintineanu, Constantin Negruzzi, cât și melodia imnului “Hora Unirii”, pe versurile lui Vasile Alecsandri, la unirea Principatelor Romane (1859).
Sursa: turism-iasi.ro
- Published in Cultură
Primele autocare cu pelerini au ajuns deja in Iasi. Randul la moaste era deja facut
Ca în fiecare an, sute de mii de oameni sunt aşteptaţi la Iaşi în următoarele zile la cel mai mare pelerinaj religios al anului, cel dedicat Sfintei Parascheva. Primii au ajuns deja, deşi oficial manifestările religioase vor începe abia marţi.
Primele autocare cu pelerini au ajuns deja în Iaşi. Motivul principal pentru care au venit mai devreme a fost evitarea aglomeraţiei din următoarele zile, însă, aparent, rândul la moaşte era deja făcut.
„120 de persoane suntem şi venim din comuna Stănişeşti a judeţului Bacău”, spune o femeie.
„Am vrut să ajungem, ne-am dorit să ajungem să ne rugăm pentru copii”, explică o alta.
„Noi am venit mai din timp că nu aveam alt transport decât acum”, arată o a treia.
Oficial, pelerinajul, va începe marţi, însă în curtea Mitropoliei deja se simte agitația
„Aţi observant foarte bine, deja primele mii de pelerinii au poposit în Iaşi. Desigur, putem spune chiar de astăzi că am intrat în Sărbătorile oraşului şi cele religioase, şi cele laice”, a declarat Mihai Chirica, primarul municipiului Iași.
De pelerinaj profită peste 100 de comercianţi, care au adus la Iaşi produse tradiţionale, haine, obiecte de artizanat şi dulciuri.
„Am venit cu produse făcute din pănuş de porumb, sunt unicate, reprezintă personaje din viaţa satului”, explică un comerciant.
„Cojoace şi haine de piele, preţuri de producător, că eu le fac”, arată un altul.
Pelerinajul, la care ar urma să vină 200 de mii de oameni, se va încheia duminică, 15 octombrie.
sursa: digi24.ro
- Published in Local
Spital din Iași, asaltat de un grup de agresori. Treisprezece mașini au intrat în forță în curtea spitalului
La sfârşitul săptămânii, trecute la Spitalul Hîrlău s-a desfășurat o scenă scadaloasă. Mai multe cadre medicale au fost agresate de un grup de persoane de etnie rromă. Motivul supărării acestora ar fi fost faptul că spitalul nu le-a pus la dispoziţie un elicopter de transport pentru un copil accidentat grav. A fost nevoie de intervenţia forţelor de ordine pentru dispersarea grupului de agresori. Din păcate, medicii admit că astfel de incidente au devenit o obişnuinţă.
Joi seara, aproapre de incinta secţiei de pediatrie a Spitalului Hârlău, cadrele medicale şi pacienţii au fost oripilaţi de o scenă creată de un grup de persoane de etnie rromă, care au agresat medicul de gardă şi au adus injurii tuturor celor care au stat în calea lor.
Citește și Marele premiu la Loto 6/49, în valoare de peste 1 milion de euro, a fost câștigat la Iași
Unul din angajaţii spitalului povesteşte în amănunt cele trăite de către medici şi pacienţii internaţi, la scurt timp după ce curtea spitalului a fost luată cu asalt de mai multe maşini pline cu rromi. „Treisprezece mașini au intrat în forță în curtea spitalului. Una din ele era un soi de microbuz de culoare roșie-portocalie. Din ele s-au revărsat căldărarii. Au ocupat casa scărilor de la pediatrie, holurile și camera de gardă. Toți urlau, voiau elicopter. Aduseseră un copil de doi ani, cu traumatism cranian. Căzuse cu capul de trepte acasă şi făcea convulsii. Era în stare gravă iar negocierea cu neurochirurgia din Iași a durat câteva minute. Nu înțelegeam aproape nimic. Căldărarii ocupaseră tot spațiul din jur. Ca să faci câțiva pași, trebuia să treci printre trupuri și guri. Acești oameni urau și urlau pe toată lumea”, a declarat Cristian Stoica, cadru medical al spitalului.
Medicii simt că se supun unui risc prea mare atunci când sunt de gardă
„[…]Când încep o gardă, nu știu niciodată cum se va termina și dacă o voi termina. După o noapte cu astfel de incidente și altele de acest gen, recuperez greu. Sunt pe punctul să-i las baltă și să mă apuc de altceva. Din cauza asta pleacă medicii din România, nu pentru că sunt prost plătiți, ci pentru că sunt umiliți”, a punctat medicul de gardă.
Citește continuarea pe ziarulevenimentul.ro
- Published in Local
Marele premiu la Loto 6/49, in valoare de peste 1 milion de euro, a fost castigat la Iasi
Marele premiu la Loto 6/49, in valoare de peste 1 milion de euro, a fost castigat la Iasi
Premiul de categoria I la Loto 6/49, în valoare de peste 1 milion de euro, a fost câştigat duminică la Iaşi. Ieșeanul norocos a jucat două variante simple, la o agenție din Piața Unirii.
„La tragerea Loto 6/49 de duminică, 8 octombrie, s-a câştigat premiul de categoria I în valoare de peste 1 milion de euro.
Biletul norocos a fost completat cu 3 variante simple la Loto 6/49, preţul biletului fiind de 14,5 lei”, anunţă Loteria Română.
Acesta este cel de-al cincilea câştig înregistrat în acest an la categoria I a jocului Loto 6/49.
Ultima dată, premiul de categoria I a fost câştigat în data de 31.08.2017 şi a fost în valoare de 11.906.912,95 lei.
Conform Regulamentului, posesorul biletului norocos are la dispoziţie 90 de zile de la data tragerii.
Numerele câştigătoare la extragerea de duminică, la Loto 6/49, au fost: 5, 15, 28, 41, 32, 7.
S-au jucat 3 variante simple, preţul fiind de 14 lei şi 50 de bani. A rămas în joc premiul cel mare de la Joker. O variantă simplă la Joker costă 3,6 lei. Cu această sumă se poate câştiga 2,2 milioane de euro.
Mâine ne vom strânge să stabilim cu ce sumă se va începe pentru Loto 6/49. Va fi o suma importantă.”, a mărturisit directorul Loteriei, Alexandru Croitoru.
- Published in Local
In apropierea municipiului Iasi, zona intesata de mine de razboi
In apropierea municipiului Iasi, zona intesata de mine de razboi
La doar câţiva kilometri de municipiul Iaşi se află una dintre cele mai teribile construcţii. Nimeni nu ar fi crezut că la acel moment s-ar fi putut ridică vreodată aşa ceva. Grupuri de străini şi români au trudit, câţiva ani, pentru a duce la bun sfârşit ceva unic. Pentru foarte mulţi, acest ansamblu grandios a rămas un mister până în zilele noastre. Puțini știu că și acum zona din preajma tunelului este înțesată de mine de război, iar cine se aventurează fără a şti despre ce este vorba, este în pericol de moarte.
Pe o distanţă de aproape un kilometru, în apropiere de municipiul Iaşi, au avut loc fenomene şocante, s-au dus lupte interminabile şi s-au păstrat intacte aspecte incredibile. Foarte puţini ieşeni ştiu ce reprezintă acest loc, chiar dacă zilnic este tranzitat de sute de persoane. Este vorba de tunelul de la haltă Movileni, construit în urmă cu 130 de ani pentru a deservi ruta Dorohoi – Iaşi, una din primele linii de cale ferată construite în România în secolul XIX. Deşi zilnic este traversat de garnituri de călători sau marfă, acest tunel păstrează încă secrete teribile şi tulburătoare.
Tunelul a fost la vremea respectivă una din cele mai măreţe realizări ale Iaşului. Acum, nu mai reprezintă însă nimic, reabilitarea acestuia fiind abandonată din lipsa de fonduri. Zidit cu cărămidă de la fabrică din Ciurea, una din cele mai rezistente din acea vreme, tunelul s-a corodat cu timpul, iar acum faimoasa lucrare suferă enorm. Cărămidă a ajuns să fie măcinată de o bacterie, iar reabilitarea întârzie să apară. Chiar dacă la începutul anilor ’90 s-a demarat consolidarea unei porţiuni din tunel, lucrarea a fost rapid abandonată din lipsa de fonduri. Din cei 964 de metri s-au refăcut doar o sută, restul fiind lăsaţi în voia sorţii.
„Proiectul refacerii tunelului a fost început de pe vremea răposatului. Partea tunelului aparţine de CFR Infrastructură. Organizarea de şantier a început înainte de 1989, iar bucată de peste o sută de metri a fost începută şi abandonată. Oamenii au fost mutaţi la construcţia tunelului de la Bicazul ardelenesc. Nu s-au mai alocat fonduri şi a fost lăsat aşa. Din câte am înţeles ar vrea să-l facă, dar nu sunt bani. Acum are scurgeri de apă, de aceea s-a şi făcut tunelul. Sunt foarte multe izvoare de apă. Dacă se făcea un debleu nu era bine, ar fi fugit malul spre calea ferată pentru că sunt foarte multe infiltraţii”, povesteşte Fănică Barzu, fost impiegat de mişcare al CFR, acum pensionar, stabilit în satul Avantu, localitate unde se află tunelul. Culmea, după ce proiectul a fost abandonat, blocurile de piatră au fost furate într-o singură noapte. Deasupra tunelului pe ambele părţi au fost semănate culturi agricole. Printre lanurile de porumb şi floarea-soarelui, se găsesc încă blocurile de piatră de acum două decenii. Chiar dacă în spate are o istorie incredibilă, interiorul tunelului este respingător. De-a lungul şinei de cale ferată sunt munţi de gunoaie, de la hoituri de animale, la sticle, pet-uri, haine şi tot felul de obiecte aduse de oameni. Până şi haltă ridicată în 1989 a ajuns o ruină, fiind părăsită şi distrusă în timp. Pentru că cea mai mare parte din tunel nu a mai fost consolidară, în interior s-a impus o restricţie de viteză de 5 kilometri pe ora.
Înţesat de urmele războiului
Puţini ştiu că şi acum zona din preajma tunelului este înţesată de mine de război. La doar câteva sute de metri de gură tunelului a fost linia frontului în 1944. Localnicii povestesc că în partea din vale erau staţionaţi soldaţii sovietici, în vreme ce în deal erau românii şi nemţii. Acum zona este plină de resturi de arme, diverse materiale şi chiar mine antipersonal. Până şi tunelul a fost umplut cu mine. Cine se aventurează acum în tunel o face pe propria răspundere. Conform oamenilor din zona în ultimii zeci de ani s-au mai întâmplat incidente, când minele au explodat după ce au fost atinse de copii ieşiţi cu vitele la păscut.
„Când s-a rupt frontul la Iaşi, totul s-a derulat aici, la Stanca Roznovanului, Avantu, Ursoaia. Mai sunt depozite cu muniţie în zona. Şi după război au fost incidente. Ultima descoperire de mînă în gură tunelului a fost acum zece ani. Pe câmp se găsesc frecvent astfel de obiecte de război”, a mai povestit Fănică Barzu. Peste ani a deservit şi că zona strategică, pe vremea comunismului fiind păzit de personal militar.
Prima temelie de ciment din ţară
Construcţia acestui tunel ascunde lucruri neştiute până acum. Foarte puţini ieşeni ştiu cum a fost ridicat tunelul de la Movileni, câţi oameni au trudit la construcţia să, costurile şi eforturile depuse. Toate aceste aspecte semnalate de-a lungul timpului de localnicii care au scos la iveală date extraordinare despre unul din cele mai măreţe proiecte făcute la sfârşitul secolului XIX în zona Iaşului.
„Motivul pentru care s-a adoptat soluţia cu tunelul, care a costat destul de mult, a fost aceea că la Ciurea se construia de către francezi o fabrică de cărămidă. Unii ar fi dorit că actualul traseu care leagă Valea Jijiei de Valea Bahluiului să fie făcută prin actualul tunel ce leagă aceste două vai prin Valea Ilenei. Părerile erau împărţite, ceea ce făcea că finanţarea să întârzie, la fel şi începerea lucrărilor. Mai mult, există şi un proiect mai ieftin, fără să se mai construiască actualul tunel. Mai precis, calea ferată să fie deviată după gara Movileni înspre dreapta, spre localitatea Româneşti, prin moşia fostului boier Seilic şi să se facă ieşirea înspre Garvaci. Acest proiect mai ieftin era al unei firme germane numită Ofenheim. Dar acest proiect avea şi o altă varianta şi mai avantajoasă că preţ, la care aderaseră mai mulţi adepţi”, arată scrierile unor localnici.
Construcţia tunelului a fost grandioasă la acea vreme. Ridicat la începutul anilor 1890 şi finalizat în 1896, tunelul a adus cu sine lucruri noi, aspecte care la vremea respectivă păreau incredibile. De exemplu, la temelia celor două coşuri de aerisire ale tunelului, astăzi în ruine amândouă, s-a folosit ciment. Dacă astăzi nu pare nimic spectaculos, la acea vreme totul a fost grandios. Cele două coşuri au fost primele construcţii din România la care s-a folosit ciment adus de la Brăila, prima fabrică de acest gen deschisă în România. Tunelul a fost construit de arhitectul Ioan Cantacuzino, descendent al marii familii de boieri. Cimentul a fost adus de la fabrică brăileană Portland şi a fost una din inovaţiile vremii. Cine trece astăzi pe lângă cele două coşuri de aerisire ar putea foarte bine să nu dea doi bani pe ele, dărăpănate şi îndesate de bălării, coşurile au cedat în faţă timpului. Însă acum o sută şi ceva de ani erau, alături de tunel, o realizare măreaţă.
„Această linie de cale ferată Dorohoi – Iaşi a fost prilej de ceartă şi discordie între diferite grupuri de interese din vremurile de atunci, când s-a ajuns cu dispută şi ceartă chiar până la Curtea Regală. Constructorul acestei cai ferate a fost ing. Ioan George Cantacuzino (1847-1911). El a construit toate lucrările de artă: podurile din beton şi de metal din valea Jijiei, gara de la Cucuteni (actuală gara Leţcani), precum şi toate gările până la Dorohoi. La turnarea fundaţiei răsuflătorilor, cei care au făcut cofrajele şi au turnat «glodul acela aburiu» au fost foarte afectaţi şi miraţi în dimineaţă următoare, când au văzut că glodul turnat era tare că piatră”, a mai arătat autorul respectiv.
Primele lucrări
Lucrarea a fost făcută de firma Pelirini, cu ingineri italieni şi o bună parte din forţă de muncă locală. Primele prospecţiuni în zona tunelului au început încă din 1889. Întreagă lucrare pe ruta Dorohoi – Iaşi s-a făcut pe şase segmente, iar cel de la Leţcani a fost realizat la urmă pentru că era şi cel mai greu de făcut, în zona urmând a se realiza şi tunelul. Tunelul are o lungime de 964 metri, iar lucrările propriu-zise au început în luna mai a anului 1892 la ambele capete. Străpungerea a fost realizată la dată de 14 mai 1893. Pentru că deja erau probleme cu infiltraţiile de apă, tunelul a avut trei inele de cărămidă, ceea ce a făcut că peretele să aibă o grosime de un metru. La dată de 1 iunie 1896, tronsonul de 6 kilometri pe ruta Cucuteni (actual Leţcani) – Largă Jijia a fost dat în exploatare. Costurile totale au fost de peste 17 milioane de franci, o suma uriaşă la acea vreme. Deşi distanţă rutieră nu este mare, traseul se face în câteva ore datorită văilor din zona, calea ferată fiind şerpuită.
- Published in Local
Ce poate sa ti se intample daca refuzi sa fii rezonabil si sa respecti regulile unei benzinarii
Unele din locurile în care nu ar trebui să fumezi ABSOLUT NICIODATĂ sunt benzinăriile. Nu e nevoie de studii superioare ca să realizezi că focul și combustibilul nu fac neapărat casa bună, însă uneori, clienții care trec pragul benzinăriilor nu sunt neapărat cei mai rezonabili.
Se întâmplă în Sofia, Bulgaria. Un tânăr ajunge cu mașina la o benzinarie, oprește în dreptul pompei și iese din mașină cu țigara aprinsă în mână, fumând în continuare liniștit. Pe filmare, acesta poate fi văzut discutând sau certându-se chiar cu o persoană din afara ariei de acoperire a camerei de supraveghere a benzinăriei. Acesta era cel mai probabil rugat să stingă țigara, deoarece reprezintă un pericol în contextul de față.
Tânărul refuză însă indicațiile angajaților benzinăriei și decide că nevoia sa de nicotină este prioritară. Drept urmare, un angajat al benzinăriei decide să ia atitudine.
Citește și A fost implicată într-un accident grav, însă atenția la un detaliu i-a salvat copiii de la moarte!
Angajatul din benzinarie ia atitudine
Angajatul se deplasează calm către pompă, luând un stingător din suportul său. Fără vreo altă avertizare, acesta declanșează stingătorul în direcția clientului problematic. Portiera din față a mașinii acestuia era de asemenea deschisă, astfel încât și interiorul autovehiculului a avut de suferit.
Putem să presupunem că „păgubitul” nu va mai îndrăzni să se afișeze cu țigara într-o benzinărie niciodată!
Iată înregistrarea video a camerei de supraveghere a benzinăriei:
sursa: mashable.com
- Published in Extern
A fost implicată într-un accident grav, însă atenția la un detaliu i-a salvat copiii de la moarte!
Postarea unei mame din Statele Unite, căreia aceasta i-a atașat o poză cu mașina distrusă și cu două scaune de copii pentru mașină perfect intacte le amintește părinților de pretutindeni importanței instalării și utilizării corespunzătoare a scaunelor auto.
Jenna Casado Rabberman a postat fotografia pe Facebook marți (26/09/2017) și a fost deja distribuită de aproape 100.000 de ori.
Iată postarea integrală:
„Nu sunt genul de persoană care să posteze lucruri prea <<grele>> sau personale pe Facebook dar, oameni buni… ACESTA este motivul pentru care trebuie să acorzi atenție felului în care asiguri scaunele speciale pentru copii în mașină DE FIECARE DATĂ. Chiar și atunci când țipă deoarece centurile sunt prea strâmte. Chiar și atunci când se plâng din cauza prinderii din dreptul pieptului sau din cauza faptului că privesc în spate. Ne-am oprit pentru a cumpăra lapte în drumul nostru de la grădiniță către casă. Eram la doar câteva minute distanță de casă. Un alt conducător auto a accelerat pe culoarea roșie a semaforului și s-a izbit în noi. Niciodată nu crezi că ți se va întâmpla ție. Băieții mei au scăpat fără nici măcar o zgârietură, însă paramedicii mi-au spus că ar fi putut fi foarte diferit dacă refuzam să mai poposim 2 minute pentru a verifica dacă scaunele sunt asigurate corect. Eu voi fi în regulă, copiii sunt în regulă, orice altceva poate fi înlocuit. Îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru că am fost în siguranță datorită Lui (alături de Honda, Graco și Chicco – n.r. marca mașinii și mărcile scaunelor pentru mașină pentru copii).
Editat pentru a adăuga:
Primesc foarte multe mesaje private care mă întreabă despre aceste lucruri, așa că vreau să adaug aceste informații.
Cel mai mic copil al meu are 6 săptămâni, iar cel mai în vârstă are aproape 3 ani. Ambele scaune erau montate cu spatele la sensul de mers.
[…]
ȘI DA, VOI ÎNLOCUI SCAUNELE.
Nu mă așteptam ca această postare să fie văzută de atât de mulți oameni! Eu chiar postasem pentru familie și prieteni, dar speranța este că povestea va salva o viață, prin faptul că va face și pe altcineva să se gândească de 2 ori la asigurarea scaunelor copiilor în mașină[…]”
sursa: abcnews.go.com
- Published in Extern
Caz intrigant: Urgență gravă, amendă și indiferență: „N-ai decât să chemi ambulanta. Nu mă interesează.”
„Poliția Rutieră Română există doar pentru amenzi”
Aceasta este afirmația cu care Florin începe relatarea unei povești care a stârnit multe reacții pe pagina sa de facebook. Iată despre ce este vorba:
<<În această seară (n.r. 23 sept 2017) a intrat în travaliu soția unui prieten și a fugit repede cu ea la Iași pentru că acolo își au echipa medicala de încredere. Sotia să a fost sub supraveghere medicala in ultimele săptămâni pentru că sunt niște complicații și e nevoie de cezariana pentru a evita ca mama sau copilul să pătească ceva grav. Au anuntat la spital că vin și toți (medici, părinți și bunica) erau pregătiți să întâmpine cu bucurie noul bebe. Cine ar fi crezut că, totuși, Poliția Rutiera va avea un cuvânt greu de zis in această situație? În Târgu Frumos prietenul de care va spuneam a fost oprit, amendat și cu permisul suspendat pentru depășirea vitezei legale. Soția sa, în travaliu, tremura de durere. Ce-i corect, e corect. Omul a depășit viteza, își merita pedeapsa. Ca idee, cine a fost din SV la Iasi, știe că pe acel segment de drum sunt 4 benzi, seara drumul este suficient de liber și limita e de 70 de km/h pe porțiunea pe care a fost oprit prietenul de care va povestesc. Pentru colegii lui Marian Godina, ai lui Georgian Dragan sau ai lui Brasoveanu Vijiac Anca Alexandra din Politia Romana – www.politiaromana.ro nu a fost suficient sa ii aplice pedeapsa, ci l-au forțat să stea până scrie amenda, până se duc și se întorc de la sfantul MCV, în condițiile în care au putut să vadă foarte clar că o femeie aproape naște în mașina aia! Cam 15 minute le-au fost necesare domnilor ofițeri pentru a scrie o amenda. ,,Vă las actele, va rog lasati-ma să îmi duc nevasta la spital!”, le-a zis soțul care conducea. Intre timp, celălalt copil al lor începuse să plângă pentru că ,,pe mami doare bebe”.
Citește și Mergea la o urgenta, dar Politia l-a acuzat de braconaj cu Ambulanta si l-a amendat
Răspunde și ofițerul, pe un ton sictirit: ,,N-ai decât să chemi ambulanta. Nu mă interesează.„
Asta este atitudinea unui om, înainte de a fi politist. Nici macar o fărâmă de respect, ce sa mai zic de empatie? Vezi o femeie în durerile nașterii, un soț disperat să ajungă la spital, un copil speriat de situație, o bunica panicată și tu atât poți să scoți pe gura?
Era o varianta să zică: ,,V-ajutam noi să ajungeți repede la spital și apoi va amendăm și aplicam legea pana la capăt.”? Se putea și așa, nu?
Nu, ofițerul a dat amenda, a luat permisul și se duce liniștit acasă. Prietenul meu e acum la spital și așteaptă să vadă situația noului copil și a sotiei care e in sala de operatie in aceste momente.
De ce va povestesc? Pentru că primul lucru la care m-am gândit a fost: daca eu eram în situația descrisă mai sus ori îl pocneam pe acel minunat domn, îmi duceam soția la spital și apoi răspundeam pentru faptele mele in fata justiției, ori nu opream deloc și mă arestau in fata spitalului.
Tu ce-ai fi făcut?
LE: Bebele este bine și mama de asemenea!>>
sursa: facebook.com
- Published in Altele
Imagini EMOTIONANTE! Un caine a reusit sa impresioneze cadrele medicale si pacientii de la UPU „Sf. Spiridon” Iasi
Imagini EMOTIONANTE! Un caine a reusit sa impresioneze cadrele medicale si pacientii de la UPU „Sf. Spiridon” Iasi
Exemplu de devotament si iubire din partea unui caine, care a reusit sa impresioneze cadrele medicale si pacientii de la Unitatea de Primiri Urgente a Spitalului „Sf. Spiridon”, din Iasi.
Vorbim despre catelusa Pappy, care nu s-a clintit de la usa spitalului ore in sir, timp in care stapanul sau, grav bolnav, era consultat de medici.
Dupa lungi asteptari, a venit si clipa mult asteptata: revederea stapanului
Toti cei care asteptau pe holurile spitalului au izbucnit in plans cand au vazut scena emotionanta si au marturisit ca asa ceva au putut vedea doar in filme.
Va invitam sa urmariti un material realizat de catre Ruxandra Casu si Cosmin Luca.
- Published in Local