Lansare album „KGB” în Underground Pub, Iași – Păreri la rece
Vinerea trecută în clubul Underground a avut loc lansarea albumului „KGB„. Acesta este semnat de Kazi Ploae și Omu Gnom, doi MC extrem de apreciați în muzica underground românească. A fost primul concert din cadrul turneului de promovare al albumului, 9 orașe importante ale țării fiind avizate.
În jurul orei 21:00, la intrarea în club era deja o mulțime imensă de oameni, cu toții așteptând să intre. Marea lor majoritate era un public tânăr, până-n 20 de ani. Organizatorii clubului permiteau accesul a câte 2 oameni odată. Majoritatea fanilor veniți cumpărau bilete chiar de la intrare, în condițiile în care existau bilete disponibile și în pre-sale. Era un contrast interesant în „zona spiralei”, pe de o parte erau fanii ce așteptau să intre la concertul Kazi Ploae și Omu Gnom, iar pe de alta parte erau metaliștii ce beau bere în fața barului The Gate. Nu e nimic rău în asta, dar nu ai cum să nu remarci aceste „două lumi” ce se întâlnesc mereu atunci când e un concert rap într-o parte și o petrecere metal în cealaltă.
Nu știa nimeni la ce să se aștepte, publicul nu avea nimic în cap atunci când ziceai „KGB”. Cu toții voiau să audă piese de la Kazi Ploae sau de la Omu Gnom. Oamenii, încetul cu încetul, începeau să se adune, Serbaneskumixând în tot acest timp pe scena din clubul Underground. Ținta lui era să inducă publicul în starea unui concert specific Kazi Ploae sau Omu Gnom, iar pe fundal erau multe piese „de școală veche” precum „Gangsta’s Paradise” de la Coolio sau piese de la artiști din anii ’90 precum Notorius B.I.G. Serbanesku a purtat un tricou cu sigla „KGB”. Acesta a fost disponibil toată seara la masa oficială de merchandise din partea dreaptă a scenei și era disponibil la prețul de 60 de lei. Produsele cu artiștii au fost doar două, tricoul cu „KGB” și albumul propriu-zis pentru care avea loc concertul. Acesta a fost disponibil la prețul de 30 de lei și era ambalat într-o cutie de pizza de dimensiunea unui CD. Acea „cutie” avea cd-ul în sine, sub forma unei pizza cu pepperoni, doua stickere cu „KGB” și o cărticică asemănătoare cu un meniu dintr-o pizzerie. Pe fiecare foaie scria „Ingrediente” și versurile noilor piese, 8 la număr.
După ora 23:00, a început concertul. Majoritatea artiștilor lasă piesele lor mai cunoscute spre finalul concertului, doar că acei artiști nu sunt Kazi Ploae sau Omu Gnom, ce au început concertul direct cu două dintre cele mai cunoscute piese compuse de aceștia. Pe fundal se auzea intro-ul de la „Diviziunea Tentei” de la Kazi Ploae. Publicul era în delir încă de la prima piesă. A doua piesă a fost „Metehne” de la Omu Gnom, publicul reacționând la fel de frenetic. Omu Gnom a avut toată seara o geacă de piele în timp ce Kazi Ploae avea un prosop pe cap ce-l făcea să semene cu un arab sau un faraon din Egiptul Antic. Încă din primele piese îți puteai da seama cât de bine se putea conecta Omu Gnom cu publicul prezent. Invita constant publicul să strige cu el replici de genul „Bine așa!” sau „Iaaaași„.
Tot concertul a fost structurat pe două playlist-uri diferite, unul semnat de Kazi Ploae, altul semnat de Omu Gnom. Se auzea mai mereu o piesă Kazi Ploae precum „Șoareci și fantome” sau „Don’t„, urmată de o piesă precum „Azi” semnată de Omu Gnom; exista această alternanță între artiști, niciunul nu era mai favorizat de numărul de piese proprii cântate, erau egali din acest punct de vedere. În timpul piesei „Șoareci și fantome„, Kazi Ploae părea că vrea sa filmeze cu telefonul, dar, s-a dovedit ulterior că făcea un live pe facebook. Încă mai exista tentativa respectivă pe net.
S-a înțeles la un moment dat ce voiau să facă Gnom și Kazi: voiau să se prezinte publicului cu câteva piese cunoscute. A urmat după, momentul de lansare al albumului „KGB”. Kazi Ploae a adus pe scenă 3-4 albume ce le-a aruncat în public în timpul concertului. Au început să se audă piese în primă audiție, neauzite de nimeni înafară de artiști până-n momentul respectiv. Proiectul „KGB” sună neașteptat de bine, găsești versuri specifice atât lui Omu Gnom cât și specifice lui Kazi Ploae, lucrul acesta simțindu-se pe piese precum „Vezi-ți de treabă” sau „Uneori„. La un moment dat s-au auzit versuri din ceea ce părea a fi „Trol„, o piesă acapella semnată de Kazi Ploae, doar că nu era piesa respectivă. Pentru acest album, versurile din „Trol” au fost folosite pentru piesa „Maidanul„, disponibilă pe noul album. După cum zicea un amic, „piesa asta e piesa „Trol” be un beat„. Exact asta era, doar că beat-ul era dark, potrivindu-se perfect cu versurile ce păreau cântate de public. Au urmat apoi alte piese precum „Tot ce iubești” de la Kazi Ploae sau „Mecanism„. Culmea, ultima piesă e făcută în 2011 în colaborare cu Kazi Ploae. După această piesă, Kazi Ploae a avut momentul serii, fără doar și poate. Omu Gnom mulțumea publicului, Serbanesku se pregătea să pună beat-ul următoarei piese, dar apoi apare Kazi în peisaj. A avut o reacție de genul „Stop, stop, stop! Nu vreau să înceapă următoarea piesa până nu-mi bag p**a-n Drumul Taberei„. Apoi a început să se plângă de faptul că în Drumul Taberei se tot amâna construcția stației de metrou, ceea ce-i adevarat de altfel, concluzionând cu replica „Un deget sus pentru Drumul Taberei„. Publicul era în delir total, cumva căuta pretexte să înjure, dar nu pe artiștii aflați pe scenă; în momentul respectiv, unii fani au început să strige „M**e Drumul Taberei!„. Iar ca acest moment să fie completat la perfecție, a urmat piesa „Prepuț„, una dintre cele mai cunoscute și vizionate compoziții semnate de Kazi Ploae. Cântecele au tot urmat, auzindu-se în continuare alte piese cunoscute precum „Aventuri nenorocite„. La fel au continuat și reacțiile total neașteptate, Kazi Ploae spunând că „se simte foarte rasist în seara asta„.
Atât Kazi, cât și Gnom, l-au atacat în mod direct pe Connect-R. S-a adaptat în timpul concertului inclusiv piesa „Cristi mic și Cristi mare„, apărând pe lângă versuri completări de genul „…precum Connect-R„. Era exact un concert rap de calitate, cu părți improvizate, cu diss-uri în mod direct și cu reacții pe măsură din partea publicului. De-a lungul serii au fost în jur de 170-200 de oameni, dar cu toții cântau piesele cunoscute atât de la Gnom cât și de la Kazi, și primeau cu mare căldură piesele noi de pe albumul „KGB”. Cea mai mare ovație dintre piese a primit-o „Imperiul Lianelor„, din perioada colaborării dintre Kazi Ploae și Specii. Publicul, a avut tricouri diverse, majoritatea fiind ale artiștilor, precum cel cu albumul „Hrană” de la Omu Gnom sau cel clasic cu logo-ul Kazi Ploae. Totodată au fost și multe tricouri noi cu „KGB”, cumpărate în seara respectivă, iar unii fani aveau și tricouri Specii. Putem zice că au fost fani „old school” cât și „new school”.
Alte piese ce s-au mai putut auzi în timpul concertului au fost „Reînvierea rap-ului românesc„, „Limpede„, „Hrană” sau „Gânduri” de la Omu Gnom. De la Kazi s-au mai auzit piese precum „Ceață la Pufești” sau „Prea târziu prea devreme„. Finalul a aparținut acestuia, „Vise triste” anunțând finalul concertului după o ora și 15 minute de cântat. După concert, artiștii au stat la poze și autografe cu fanii prezenți. Aprope toată lumea voia să facă poze cu artiștii, Kazi și Gnom rezistând eroic în partea dreaptă a scenei. Între timp, ajunsese și DJ-ul din clubul Underground pe scenă. Acesta începea să pună muzică pentru afterparty. Artiștii făceau poze exact lângă boxele din partea dreaptă a scenei. Kazi era puțin deranjat de muzică, nu pentru că ar fi fost nașpa, dar părea volumul puțin mai ridicat. La un moment dat s-a auzit partea a dreaptă a scenei mai redusă la volum, dar, nu pentru mult timp. Artiștii s-au mutat inclusiv în spatele clubului ca să evite muzica dată tare, dar, Kazi cedase, fiind primul ce făcea semne că s-a terminat „sesiunea de autografe și poze”. Oricine ar fi fost în locul lui Kazi ar fi reacționat la fel, nu a fost o reacție de genul „sunt prea bun pentru public”, ba din contra. Artistul a vorbit cu unii fani mai mult decât trebuie probabil, îi îmbrățișa, le mulțumea, își schimba total reacția când intra în contact cu oamenii. Omu Gnom deasemenea, părea „din public”, nu-ți dădea deloc sentimentul că era într-un fel pe scenă și altfel în realitate.
A fost un concert fără prea multe așteptări datorita albumului fără piese făcute publice. Kazi Ploae și Omu Gnom se vor mai întoarce în Iași, mereu este un punct de reper important pentru aceștia. Rămâne de văzut dacă va fi tot în formula „KGB”.
Poze de la acest eveniment puteți găsi pe pagina celor de la Underground Pub, pe site-ul Eragon Vibe sau pe blogul Hoinar Printre Litere.
- Published in Eveniment
Un detinut eliberat datorita legii recursului compensatoriu din Penitenciarul Iasi a rezistat doar o zi fără să încalce legea
Un sucevean în vârstă de 35 de ani, eliberat joi, 19 octombrie din închisoare în baza legii privind recursul compensatoriu, s-a întors deja în arest, după ce a fost prins de polițiști beat și fără permis, la volanul unui BMW, relatează Obiectiv de Suceava.
Acesta a fost eliberat din Penitenciarul Iaşi, unde executa o pedeapsă de şase ani şi nouă luni de închisoare pentru vătămare corporală. Individul are un cazier bogat, în trecut el primind mai multe condamnări pentru furt calificat şi tâlhărie.
Vasile Murariu, din comuna Zamostea, ispășise șase ani și nouă luni de închisoare la Penitenciarul din Iași, pentru vătămare corporală și furt calificat. Bărbatul a rezistat o singură zi în libertate, pentru că imediat ce s-a văzut în afara gratiilor, s-a urcat la volanului unui autoturism BMW, în stare de ebrietate și fără permis de conducere.
Polițiștii chemați să îl aresteze l-au fugărit pe bărbat prin curtea unui localnic, apoi pe câmp, unde l-au imobilizat, apoi l-au dus la secție. Pentru că mirosea a alcool, polițiștii i-au cerut acestuia să sufle în etilotest, însă fostul deținut a refuzat.
Vasile – Ionuţ Murariu a fost reţinut pentru 24 de ore sub aspectul comiterii infracţiunilor de „conducerea unui vehicul fără permis de conducere” şi „refuzul sau sustragerea de la prelevarea mostrelor biologice”. După expirarea ordonanţei de reţinere, acesta a fost pus în libertate sub control judiciar pentru o perioadă de 60 de zile, el având interdicţia de a părăsi localitatea de domiciliu.
sursa: adevarul.ro
- Published in Local
Pentru Lidia, lumea a fost un loc prea rau pentru a putea trai: „Fac asta pentru mine, pentru a evada[…]”
Lidia Drăgescu, originară din Iași, a studiat la Liceul „Waldorf“ și s-a mutat în Marea Britanie, alături de mama sa şi fraţii ei, în urmă cu mai mulţi ani.
Avea deja o diplomă în domeniul afacerilor, obţinută la Universitatea Ulster, iar din septembrie a început studiile în Ştiinţe Biomedicale, la „University of East” din Londra. Alături de mama sa, Lidia conducea o firmă de recrutare, KOD, al cărei manager era. Înainte de asta, a fost managerul unui restaurant. Tânăra intenţiona să fie şi model.
Tânăra studentă avea 23 de ani și o viață în față, însă a decis că „lumea este mult prea rea pentru a putea trăi”. Astfel, la 11 octombrie 2017, Lidia Dragescu a vizitat unul dintre locurile sale preferate, și anume „Whispering Gallery” (Galeria Șoaptelor) din Catedrala Sf. Paul din Londra. Aceasta avea să fie ultima sa vizită aici, întrucât a decis să-și pună aici capăt zilelor, plonjând de la unul dintre balcoanele Catedralei, de la o înălţime de 30 de metri.
A căzut strângând în mână 2 bilete de adio
La momentul căderii, tânăra ținea în mână 2 bilete de adio, care au fost mai apoi date mamei acesteia. Într-unul dintre ele, Lidia își cerea scuze de la cei aflați în biserică și în prejma ei, care au fost nevoiți să o vadă căzând:
„Pentru toți cei care m-au văzut în acest fel, îmi pare rău. Oamenii nu ar trebui să-mi vadă trupul neînsuflețit atunci când vin aici. Îmi pare rău pentru priveliștea urâtă la care v-am expus, vă rog mergeți mai departe și fiți fericiți cu viețile voastre.”
Celălalt bilet era adresat mamei sale, căreia îi cerea de asemenea scuze pentru că o supără, însă o asigura că acum se află „într-un loc mai bun”.
„Fac asta pentru mine, pentru a evada. Tot trecutul și prezentul mă fac să îmi simt capul greu”, a continuat tânăra în biletul adresat mamei sale.
Cu toate că mereu a fost o studentă exemplară și un om extraordinar, așa cum o descrie familia, „lumea s-a dovedit a fi un loc rău pentru traiul ei”. Aparent, stresul universității și al obținerii diplomei în biomedicină „au pus capac”
Mama tinerei o descrie ca fiind „definiția bunătății”
„Atunci când era singură, obișnuia să meargă acolo (n.r. Catedrala Sf. Paul) când nu se simțea fericită, era locul ei preferat din oraș, iubea să fie acolo și urca mereu scările către <<Whispering Gallery>>”, a precizat mama acesteia.
Descriindu-și fata ca fiind „definiția bunătății”, mama a adăugat: „Îl iubea pe Dumnezeu, atunci când intra într-o încăpere, toate privirile se îndreptau spre ea, dar nu avea prieteni.”
Și-a luat rămas bun de la familie, a urcat într-un autobuz din Romford și a pornit în ultima sa vizită la Catedrală
Pe lângă diplomele pe care le obținuse și afacerea pe care o deschisese împreună cu mama sa, Lidia deținea și un site web („Knowledge is Our Duty”), pe care publica citate din Einstein și TS Eliot, alături de poezii pe care le scria chiar ea.
Conform spuselor mamei sale, Lidia începuse să cerceteze și să caute diverse informații despre ucigași renumiți, iar printre lecturile sale preferate se numărau scrierile lui Dan Brown, deoarece era „fascinată de mințile criminale”.
În ciuda succesului academic, studenta a avut dificultăți în a lega prietenii, a găsi iubire și a fi fericită, a mai precizat mama acesteia. Tânăra i-ar fi spus mamei că „tristețea și durerile ei nu se potrivesc în această lume”.
„Ne-a iubit foarte mult, nu părea nefericită în legătură cu ceva anume, era normală și foarte fericită și entuziasmată la gândul începerii carierei sale de doctor[…] Suntem cu toții foarte triști, iar fratele ei geamăn mi-a spus că nu-și va mai sărbători niciodată ziua”, a completat mama.
sursa: telegraph.co.uk
- Published in Extern
Show de exceptie la Iasi: Palatul Culturii va fi imbracat in lumina
Urmează un show de excepție și multe surprize. Evenimentul este unicat pentru estul României și a pus Iașul pe harta festivalurilor de specialitate
Urmează LightUP Festival! Ansamblul Palas pregătește un show de excepție și nenumărate surprize la cea de-a doua ediție a festivalului. Competiția internațională de video mapping se va desfășura în ultimul week-end din octombrie. Este un eveniment unicat pentru estul României! LightUP Festival a pus Iașul pe harta festivalurilor de specialitate, beneficiind de participarea unor concurenți din Europa, dar și din Asia.
Iată câteva imagini de la ediția anterioară (prima ediție)
Ingredientele principale celei de-a foua ediții a acestei competiții internaționale sunt proiecțiile spectaculoase, show-ul de lumini, muzica buna și premiile atractive. LightUP Festival este organizat de ansamblul Palas.
Citește și Orasul Iasi detine 11 harti turistice. Vezi unde sunt amplasate
În acest an, deschiderea Festivalului va fi realizată pe acordurile muzicale ale trupei Șuie Paparude, începând cu ora 18.00. Evenimentul va avea loc sâmbătă, 28 octombrie 2017, în parcul Palas. Creațiile vor fi proiectate pe fațada sudică a Palatului Culturii. Șase finaliști vor fi prezenți la Iași, aceștia fiind selectați în prealabil de către un juriu de specialitate; ei vin din Europa și Asia, reprezentând Franța, Germania, Ucraina, România și Indonezia.
Tema comună pe care se bazează proiectele care vor încânta publicul anul acesta este „paint with light” (pictură cu lumină). Cele care au ajuns în finală au obținut anterior cel mai bun punctaj pentru anumite criterii: conținut, creativitate, tehnică, mesaj, impact vizual și includerea elementelor de arhitectură în producția video.
Publicul decide câștigătorul, printr-un sistem de vot prin sms. Marele premiu va fi în valoare de 5.000 de euro, locul doi va primi 3.000 de euro, iar locul trei va câștiga 1.000 de euro. Valoarea totală a premiilor puse în joc este de 9.000 de euro. Pentru mai multe detalii, puteți consulta site-ul oficial www.lightupfestival.ro.
sursa: ziaruldeiasi.ro
- Published in Eveniment
Studenții dau startul distracției la Iași. Începe STUDENȚIADA 2017!
În luna octombrie, festivalul studențesc așteptat de toți studenții, STUDENȚIADA, organizat de Uniunea Națională a Studenților din România (UNSR), revine în Iași cu cea de-a XI-a ediție. În perioada 16-22 octombrie 2017, centrul universitar Iași îmbracă straie de sărbătoare studențească cu scopul de a angrena pe o perioadă de aproximativ o saptămână, studenți și tineri, în activități culturale, educaționale, sportive și recreative, toate acestea fiind menite să contribuie la dezvoltarea personală a tinerilor.
La Iași, ediția de anul acesta va fi organizată de 13 organizații studențești din 3 mari universități : Universitatea „Gheorghe Asachi” din Iași, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și nu în ultimul rând Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad”.
Festivalul are ca parteneri Ministerul Tineretului și Sportului (MTS), Casa de Cultură a Studenților din Iași, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad”.
Festivalul va debuta la Iași cu o conferință de presă susținută de către organizatori la Casa de Cultură a Studenților, luni, 16 octombrie de la ora 14:00 urmând ca în aceeși zi, de la ora 21:00-21:30, studenții să își dea întâlnire în parcarea Facultății de Inginerie Chimică și Protecția Mediului „Cristofor Simionescu” pentru un „Manifest pentru educație”. Sub deviza „În fața educației, suntem toți EGALI?!”, Uniunea Națională a Studenților din România (UNSR) reprezentată prin organizațiile studențești din centrul universitar Iași va trage un „semnal de alarmă” în atenția factorilor decidenți pentru a le reaminti importanța canalizării cu prioritate a eforturilor pentru dezvoltarea durabilă a sistemului de educație din România atât la nivel preuniversitar cât și universitar. În mod pașnic și cât se poate de sugestiv, studenții vor solicita elaborarea unui plan pe termen mediu și lung în ceea ce privește cadru legislativ pe baza căruia funcționează educația în România, delimitarea de orice propagandă populistă sortită eșecului prin neîndeplinire, conturarea unei politici în educație cu potențial de continuitate, nu doar soluții de avarie. Pe scurt, studenții își doresc să fie pregătiți profesional și personal în instituții de învățământ superior finanțate corespunzător, să beneficieze de servicii de cazare și masă subvenționate conform transformărilor economice ce au avut loc până în prezent, respectarea unor măsuri propuse dar prea repede uitate. Pentru a marca momentul, studenții vor ține un moment de reculegere pentru ceea ce ar trebui să însemne educația în anul 2017 și vor aprinde simbolic lanterne.
Activitățile și manifestările la care vă invităm să luați parte în cadrul festivalului STUDENȚIADA sunt variate și acoperă o gamă vastă de interes. Dacă sunteți pasionați de activități culturale, teatru, film, umor, sport, muzică, sau dacă doriți să cunoașteți exemple de bună practică pentru o carieră de succes, evenimentele din calendarul pe care vi-l propunem sunt cheia spre o săptămână de distracție studențească!
Pentru mai multe detalii accesați:
Pagina de facebook: https://www.facebook.com/Studențiada-Iași.
evenimentul online: https://www.facebook.com/events/340647583067277/
Programul activităților STUDENȚIADA:
Luni – 16 octombrie
- Conferința de presă – 14:00 – Casa de Cultură a Studenților
- Manifest pentru educație – Facultatea de Inginerie Chimică și Protecția Mediului, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, ora 21:00. „În fața educației, suntem toți EGALI?!”
Marți – 17 octombrie 2017
- PUB QUIZ – 18:00, Coopers Lounge (Campus „Tudor Vladimirescu”).
Miercuri, 18 octombrie 2017
- Seară cultural-tradițională Românească – Campus „Tudor Vladimirescu” în spatele căminelor T 5-6, 17:00-22:00;
Joi, 19 octombrie 2017
- Seară de film – 20:00 – Simultan în cadrul celor 3 universități implicate în festival (Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad”, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și nu în ultimul rând Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași.).
Vineri, 20 octombrie 2017
- STUDex – 15:00, „Sala Verde”, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad”, Conferință motivațională „Tineri de succes – studtalks”.
Sâmbătă, 21 octombrie 2017:
- BIG Game – 14:00 – 16:00, Grădina Botanică „Anastasie Fătu”.
Duminică, 22 octombrie 2017:
- Drift show,Parcarea ICPM ora 12:00.
- Petrecerea organizatorilor – ora 22:00, Club TRIBO (Campus „Tudor Vladimirescu”).
Joi, 19 octombrie – Duminică 22 octombrie:
- Competiții sportive – Baza sportivă a Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași.
Vineri, 27 octombrie – Duminică 29 octombrie:
- Training „Management organizațional” – 25 participanți
- Training „Accesare fonduri linii finanțare pentru studenți și tineret” – 25 participanți
Coordonator Festival:
Manole Gheorghe Robert
Tel.: 0743 326 487 E-mail: manole.robert.mrg@gmail.com
Orasul Iasi detine 11 harti turistice. Vezi unde sunt amplasate
Orasul Iasi detine 11 harti turistice amplasate in locatii intens circulate de catre vizitatori si locuitori.
Hartile prezinta centrul orasului Iasi, cu punctele de interes turistic si cladiri emblematice reliefate în perspectiva 3D. Sunt prezentate de asemenea 7 trasee tematice menite sa ii conduca pe cei interesati spre descoperirea diverselor fatete definitorii ale orasului.
Aceste harti turistice sunt amplasate in urmatoarele puncte: la intrarea in Parcul Copou, in fata Corpului A si a Corpului B al Universitatii ,,Alexandru Ioan Cuza”, pe Strada Lapusneanu, in Piata Unirii, pe Bulevardul Stefan cel Mare (in fata Mitropoliei), in Piata Palatului, in fata Manastirii Golia, in Piata Natiunii, la Gara si la Aeroport.
Aceasta initiativa face parte din proiectul INTERFACE-IS, finantat prin fonduri EEA Grants (Norvegia, Islanda si Liechtenstein). Proiectul prevede si semnalizarea in perioada urmatoare a 77 de atractii de interes turistic din oras prin panouri informative, crearea de materiale promoționale și dezvoltarea unui website in acest sens.
La realizarea hartilor au participat doctoranzi specialisti in geografie – Alexandra Cehan (UAIC), in arhitectura – Tiberiu Teodor-Stanciu (TUIASI) si un expert GIS – Cosmin Ceucă (ADRNE), coordonarea fiind realizata de asistentui universitari Lucian Roșu si Mihai Bulai de la Facultatea de Geografie si Geologie (UAIC).
Mihai Bulai a coordonat si proiectul voluntar de redefinire a traseelor turistice in Iasi, in urma caruia au fost propuse sapte trasee tematice: Traseul Unirii, Traseul Artelor, Traseul Comunismului, Traseul Pelerinului, Traseul Evreiesc, Traseul Romantic si Traseul Activ.
Coordonatorii lucreaza in aceasa perioada si la Elaborarea Strategiei de Turism a Municipiului Iasi si a Zonei Metropolitane pentru perioada 2018 – 2030 la care beneficiar este Primaria Municipiului Iasi.
- Published in Local
Istorie si traditie: Pelerinajul de la Iasi acum 61 de ani
În fiecare an, la 14 octombrie, Biserica Ortodoxă de pretutindeni prăznuiește pe Cuvioasa Maică Parascheva. În chip deosebit, ea este cinstită în Moldova, întrucât de mai bine de 350 de ani moaștele ei se găsesc la Iași, fiind izvor de binecuvântare și însănătoșire duhovnicească și trupească.
Pelerinajul de la Iași este cel mai mare pelerinaj creștin-ortodox din țară, acesta aducând anual mii de oameni în capitala Moldovei.
De-a lungul anilor, pelerinajul a luat amploare din ce în ce mai mult.
Citește și Primele autocare cu pelerini au ajuns deja in Iasi. Randul la moaste era deja facut
Vă invităm astăzi să aruncăm împreună o privire retrospectivă: Filmul de mai jos prezintă mulțimea venită în pelerinaj pentru a se închina la racla Sfintei Parascheva în anul 1956, în perioada comunistă. Apare și Patriarhul BOR de la acea dată, Justinian.
Titi Dincă, pe a căruit pagină de Facebook este publicat videoclipul, precizează într-un comentariu că cele prezentate sunt imagini pe care le-a recuperat personal cu 15 ani în urmă din arhive private.
„Sunt probabil jurnale de știri din acele vremuri. Cred că încă mai erau timpurile când în cinematografe, înainte difuzării filmului se proiectau cronici video scurte cu evenimente importante.”, mai precizează acesta
Sursa video: Facebook.com
Controlori CTP goniti din autobuzul 30 de calatori
În această dimineață, autobuzul 30, care circulă pe ruta Canta-Bucium era, ca de obicei, plin „ochi” de călători. Cu toate acestea, 2 controlori au avut intenția de a urca și ei în acest mijloc de transport în stația dinaintea Gării, pentru a controla legitimațiile de călătorie.
Călătorii nu au fost de acord
Revoltați că, în aceste condiții, când ei încearcă să ajungă la școală și la serviciu, controlorii au solicitat oprirea autobuzului pentru un „control-viteză”, călătorii au reușit să-i împiedice pe angajații CTP să-și îndeplinească atribuțiunile. Aceștia nu au avut încotro și au coborât, rămânând să aștepte următorul mijloc de transport.
Citește și Cum arata Iasul cand era capitala Romaniei, in timpul Primului Razboi Mondial
„Nu vă puteți face norma? Cine a mai pomenit un asemenea control? Cum să oprești autobuzul când și-așa vine atât de greu? Acum v-ați găsit, cu Sfânta Parascheva, poate prindeți oameni fără bilet, nu?”, le-ar fi strigat oamenii controlorilor.
sursa: ziaruldeiasi.ro
- Published in Local
Cum arata Iasul cand era capitala Romaniei, in timpul Primului Razboi Mondial
Cum arata Iasul cand era capitala Romaniei, in timpul Primului Razboi Mondial
Prima atestare documentara a Iasului apare in anul 1408 într-un „privilegiu comercial” emis de domnul Moldovei Alexandru cel Bun. Totusi, se pare ca orasul este mult mai vechi, luand nastere cel putin cu cateva decenii inainte.
In 1564, domnitorul Alexandru Lapusneanu a mutat capitala Moldovei de la Suceava la Iasi. Un secol mai tarziu Vasile Lupu a înfiintat aici prima scoala in limba romana si o tipografie in biserica Trei Ierarhi. În 1643, la Iasi a aparut prima carte tiparita din Moldova.
Intre 1565 si 1859, orasul a fost capitala Moldovei, apoi, intre 1859 si 1862, atat Iasul si Bucurestiul au fost capitalele de facto ale Principatelor Unite ale Moldovei si Valahiei. In 1862, odata cu uniunea Principatelor, capitala tarii a fost stabilita la Bucuresti.
In timpul primului razboi mondial, pentru doi ani, autoritatile romane si familia regala s-au refugiat la Iasi.
Pe 15 august 1916, Romania a intrat in razboi, în Prima Mare Conflagratie Mondiala, alaturi de puterile Antantei (Franta, Anglia si Rusia). Motivatia: un singur vis, acela de a uni toti romanii intr-o singura tara. Insa acel vis era mult mai departe decat parea.
Spre sfarsitul anului 1916 armatele germane ocupasera partea de sud a tarii, inclusiv Capitala, armata Romaniei fiind sfasiata, dupa ce mai mult de jumatate din militarii nostri isi pierdusera viata. Iar populatia fugea devastata din calea ocupatiei nemtesti. După cum relata si I. G. Duca, ministrul culturii din acel moment: „Barbati, femei, copii, bolnavi si batrani umblau în ploaie, pe vant, pe ninsoare. Unii nu mai puteau înainta si cadeau sleiti de puteri si lihniti de foame de-a lungul drumurilor. Altii mureau in santuri si trupurile lor descompuse erau lasate prada corbilor. In departare se auzeau focurile inamicului, copiii tipau, femeile plangeau, oamenii racneau, ploaia nu mai înceta, gerul se întetea, intr-o parte un sat era bombardat, într-alta se vedeau flacari de incendiu”.
Valuri de refugiati soseau la Iasi de la jumatatea lunii octombrie. Vestile de pe front starnisera panica si multi afacerişti, industriaşi, bancheri, gazetari se puneau la adapost la Iasi. Porneau către Moldova, în lungi şiruri de căruţe şi sute de mii de oameni simpli din Oltenia, Muntenia şi Dobrogea.
Drumurile si soselele erau pline de convoaie nesfarsite de care si carute, trasuri, cupeuri si docare. „De-a lungul soselelor erau numai cai si boi ramasi în drum, care isi dadeau sufletul într-o cruda agonie, sau hoiturile lor înţepenite.Vedeai adesea si copii morti de frig si de foame, parasiti pe campiile înghetate de mamele lor, care în goana nebună nu avusesera nici timpul sa-i ingroape. Mulţi copii şi tineri mai ales, evacuaţi în grabă de frică să nu fie prinşi de duşman, veneau pe jos tocmai din fundul Olteniei şi Munteniei cu hainele zdrenţuite, cu ghetele bucăţi în picioare, abia târându-se prin ploaie şi noroi. De multe ori cădeau pe străzi istoviţi, cu ochii stinşi, cu mintea pierdută şi-şi dădeau sufletul înainte de a li se putea da vreun ajutor“ (Elena Th. Emandi, „Refugiaţii – Din anii de durere“).
La randul sau, generalul Alexandru Averescu nota în jurnal: „Este o debandada generala; a vedea puhoiul de fugari e si dureros si revoltator.”
Regele Ferdinand I si Guvernul se refugiasera la Iasi, partea Moldovei fiind singura farama a Romaniei Mari neatinsa inca de nemti. Iasul devenise capitala, loc de retragere, dar si cel in care armata si-a revenit – un adevarat „pamant al fagaduintei”. Pentru lucrarile Parlamentului, menirea de gazda i-a revenit atat aulei vechi din Palatul Universitatii, cat si cochetului local al Teatrului National. In acest timp de aproximativ doi ani, deşi nu a fost atacat de vreun duşman sau nu i s-a dat foc, sau nu a suferit devastarea obuzelor, oraşul Iasi a devenit o localitate în ruina.
In Iasi, strazile erau numai gropi in urma trecerii numeroaselor camioane militare ori a tunurilor rusesti. Cladirile publice, acele cladiri care au gazduit sedintele Parlamentului erau devastate, as cum a fost cazul Teatrului National, care era una dintre cele mai cochete cladiri din Romania inainte de Primul Razboi Mondial. Acesta era pe dinauntru numai zdrente. Uzina electrica a lucrat intens, pentru a da tuturor lumina, iar dupa conflict, motoarele acesteia au ramas într-o stare deplorabila, iesenii riscand oricand sa ramana fara curent. Aceste lucruri au avut loc din cauza suprapopularii din acea perioada, Iasul nefiind pregatit pentru gazduirea unui numar atat de mare de oameni. Insa, chiar si asa, orasul a rezistat, iesenii s-au luptat cu greutatile, iar situatia s-a stabilizat chiar daca lipsa mancarii si a hainelor era o mare problema.
Sursa: ziaruldeiasi.ro
- Published in Cultură