CFR va inchide mai multe curse feroviare
CFR Călători pregăteşte o retragere masivă de pe aproximativ 100 de rute. Renunţarea totală, sau pe anumite zile, va intra în vigoare de la 1 martie.
Ar fi vorba de destinaţiile nerentabile, cu puţini călători. Sindicaliştii susţin însă că firmele private de transport feroviar abia aşteaptă să le preia şi acuză conducerea CFR şi ministerul Transporturilor de distrugerea companiei.
Modificări în circulaţia trenurilor de călători din planul de mers 2017/2018, începând cu 1.03. 2018
Galaţi
Tren R 5113 Buzău-Mărăşeşti permanent
Tren R 7371 Făurei-Galaţi în zilele de sâmbătă şi duminică
Tren R 7378 Brăila-Galaţi în zilele de sâmbătă
Tren R 7574 Galaţi-Mărăşeşti în zilele de sâmbătă
Iaşi
Tren R 6510 Iaşi-Ungheni Prut se anulează permanent
Tren R 6409 Ungheni Prut-Iaşi se anulează permanent
Tren R 5402 Bacău-Mărăşeşti se anulează permanent
Tren R 5403 Mărăşeşti-Bacău se anulează permanent
Tren R 5471 Bacău-Bicaz se anulează în relaţia PiatraNeamţ-Bicaz în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale (va circula în relaţia Bacău-Piatra Neamţ cu alt număr)
Tren R 5472 Bicaz-Bacău se anulează în relaţia Bicaz-Piatra Neamţ în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale (va circula în relaţia Piatra Neamţ-Bacău cu alt număr)
Tren R 5473 Bicaz-Bacău se anulează în relaţia Bicaz-Piatra Neamţ în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale (va circula în relaţia Bacău-Piatra Neamţ cu alt număr)
Tren R 5474 Bicaz-Bacău se anulează în relaţia Piatra Neamţ-Bacău în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale (va circula în relaţia Piatra Neamţ-Bacău cu alt număr)
Tren R 5721 Suceava-Câmpulung Moldovenesc se anulează în zilele de sâmbătă şi duminică
Tren R 5722 Câmpulung Moldovenesc-Suceava se anulează în zilele de sâmbătă şi duminică
Tren R 5723 Suceava-Câmpulung se anulează în zilele de sâmbătă
Tren R 5720 Câmpulung Moldovenesc-Suceava se anulează în zilele de duminică
Timişoara
Tren R 2141 Simeria-Hunedoara permanent
Tren R 2142 Hunedoara-Simeria permanent
Tren R 2143 Simeria-Hunedoara permanent
Tren R 2144 Hunedoara-Simeria permanent
Tren R 2145 Simeria-Hunedoara permanent
Tren R 2146 Hunedoara-Simeria permanent
Tren R 2306 Simeria-Teiuş permanent
Tren R 2343 Teiuş-Săvârşin permanent
Citeste si: Bolnavi de astm, alergie sau cu afectiuni mult mai grave din cauza aerului poluat
Craiova
Tren R 9487 Slatina-Piatra Olt se anulează permanent
Tren R 9484 Piatra olt-Slatina se anulează permanent
Tren R 9489 Slatina-Piatra Olt se anulează permanent
Tren R 2457 Băbeni-Călimăneşti se anulează permanent
Tren R 2346 Călimăneşti-Râmnicu Vâlcea se anulează permanent
Tren R 9510 Filiaşi-Craiova se anulează permanent
Tren R 9384 Craiova-Caracal se anulează în zilele de sâmbătă
Tren R 9389 Caracal-Craiova se anulează în zilele de sâmbătă
Tren R 9055 Roşiori Nord-Turnu Măgurele se anulează în zilele de duminică
Tren R 9056 în relaţia Turnu Măgurele-Roşiori Nord se anulează în zilele de duminică
Braşov
Tren R 3516 Mediaş-Sighişoara permanent
Tren R 3538 Sighişoara-Braşov permanent
Cluj
Tren R 3978 Cluj Napoca-Câmpia Turzii se anulează permanent
Tren R 3079 Câmpia Turzii-Cluj Napoca se anulează permanent
Tren R 3090 Cluj Napoca-Războieni se anulează permanent
Tren R 3081 Războieni-Cluj Napoca se anulează permanent
Tren R 4652 Sighetul Marmaţiei-Vişeul de Jos se anulează permanent
Tren R 4231 Vişeul de Jos-Sighetul Marmaţiei se anulează permanent
Tren R 11402 Sighetul Marmaţiei-Cluj Napoca se anulează permanent
Tren R 4315 Satu Mare-Baia Mare se anulează în zilele de sâmbătă
Tren R 4316 Baia Mare-Satu Mare se anulează în zilele de sâmbătă
Tren R 4405 Satu Mare-Halmeu se anulează în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale
Tren R 4406 Halmeu-Satu Mare se anulează în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale
Tren R 4070 Jibou-Zalău se anulează în zilele de duminică
Tren R 4365 Zalău-Jibou se anulează în zilele de duminică
Tren R 3629 Cluj Napoca-Poieni se anulează în zilele de sâmbătă
Tren R 3630 Poeni-Cluj Napoca se anulează în zilele de sâmbătă
Tren R 4134 Sighetu Marmaţiei-Vişeul de Jos se anulează în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale
Începând cu data de 1.03.2018 se anulează următoarele trenuri:
Bucureşti
Tren R 9449, 9441, 9442, 9443, 9445, 9446, 9447, 9448, 9449, 9450 în relaţia Târgovişte-Pietroşiţa şi retur se anulează permanent
Craiova
Tren R 9055, 9056 în relaţia Roşiori Nord-Turnu Măgurele şi retur se anulează permanent
Tren R 9377, 9369 în relaţia Alexandria-Zimnicea şi retur se anulează permanent
Tren R 9368, 9372, 9367 în relaţia Roşiori Nord-Zimnicea şi retur se anulează permanent
Tren R 9530, 9531, 9532, 9533 în relaţia Piteşti-Curtea de Argeş şi retur se anulează permanent
Braşov
Tren R 2491, 2492, 2493, 2494 în relaţia Teiuş-Cugir se anulează permanent
Timişoara
Tren R 2230, 2231, 2233, 2234, 2236 2237, 2239 în relaţia Timişoara Nord-Remetea Mică şi retur se anulează în relaţia Giarmata H.M.-Remetea Mică şi vor circula în relaţia Timişoara nord-Giarmata H.M.
Tren R 2232, 2235 în relaţia Remetea Mică-Radna şi retur se anulează permanent
Iaşi
Tren R 5520, 5522, 5525, 5526, 5527, 5530, 5531 Târgu Neamţ-Paşcani şi retur se anulează permanent
Tren R 5532, 5533 Târgu Neamţ-Paşcani şi retur vor circula permanent
Sursa: ziaruldeiasi.ro
- Published in National
In apropierea municipiului Iasi, zona intesata de mine de razboi
In apropierea municipiului Iasi, zona intesata de mine de razboi
La doar câţiva kilometri de municipiul Iaşi se află una dintre cele mai teribile construcţii. Nimeni nu ar fi crezut că la acel moment s-ar fi putut ridică vreodată aşa ceva. Grupuri de străini şi români au trudit, câţiva ani, pentru a duce la bun sfârşit ceva unic. Pentru foarte mulţi, acest ansamblu grandios a rămas un mister până în zilele noastre. Puțini știu că și acum zona din preajma tunelului este înțesată de mine de război, iar cine se aventurează fără a şti despre ce este vorba, este în pericol de moarte.
Pe o distanţă de aproape un kilometru, în apropiere de municipiul Iaşi, au avut loc fenomene şocante, s-au dus lupte interminabile şi s-au păstrat intacte aspecte incredibile. Foarte puţini ieşeni ştiu ce reprezintă acest loc, chiar dacă zilnic este tranzitat de sute de persoane. Este vorba de tunelul de la haltă Movileni, construit în urmă cu 130 de ani pentru a deservi ruta Dorohoi – Iaşi, una din primele linii de cale ferată construite în România în secolul XIX. Deşi zilnic este traversat de garnituri de călători sau marfă, acest tunel păstrează încă secrete teribile şi tulburătoare.
Tunelul a fost la vremea respectivă una din cele mai măreţe realizări ale Iaşului. Acum, nu mai reprezintă însă nimic, reabilitarea acestuia fiind abandonată din lipsa de fonduri. Zidit cu cărămidă de la fabrică din Ciurea, una din cele mai rezistente din acea vreme, tunelul s-a corodat cu timpul, iar acum faimoasa lucrare suferă enorm. Cărămidă a ajuns să fie măcinată de o bacterie, iar reabilitarea întârzie să apară. Chiar dacă la începutul anilor ’90 s-a demarat consolidarea unei porţiuni din tunel, lucrarea a fost rapid abandonată din lipsa de fonduri. Din cei 964 de metri s-au refăcut doar o sută, restul fiind lăsaţi în voia sorţii.
„Proiectul refacerii tunelului a fost început de pe vremea răposatului. Partea tunelului aparţine de CFR Infrastructură. Organizarea de şantier a început înainte de 1989, iar bucată de peste o sută de metri a fost începută şi abandonată. Oamenii au fost mutaţi la construcţia tunelului de la Bicazul ardelenesc. Nu s-au mai alocat fonduri şi a fost lăsat aşa. Din câte am înţeles ar vrea să-l facă, dar nu sunt bani. Acum are scurgeri de apă, de aceea s-a şi făcut tunelul. Sunt foarte multe izvoare de apă. Dacă se făcea un debleu nu era bine, ar fi fugit malul spre calea ferată pentru că sunt foarte multe infiltraţii”, povesteşte Fănică Barzu, fost impiegat de mişcare al CFR, acum pensionar, stabilit în satul Avantu, localitate unde se află tunelul. Culmea, după ce proiectul a fost abandonat, blocurile de piatră au fost furate într-o singură noapte. Deasupra tunelului pe ambele părţi au fost semănate culturi agricole. Printre lanurile de porumb şi floarea-soarelui, se găsesc încă blocurile de piatră de acum două decenii. Chiar dacă în spate are o istorie incredibilă, interiorul tunelului este respingător. De-a lungul şinei de cale ferată sunt munţi de gunoaie, de la hoituri de animale, la sticle, pet-uri, haine şi tot felul de obiecte aduse de oameni. Până şi haltă ridicată în 1989 a ajuns o ruină, fiind părăsită şi distrusă în timp. Pentru că cea mai mare parte din tunel nu a mai fost consolidară, în interior s-a impus o restricţie de viteză de 5 kilometri pe ora.
Înţesat de urmele războiului
Puţini ştiu că şi acum zona din preajma tunelului este înţesată de mine de război. La doar câteva sute de metri de gură tunelului a fost linia frontului în 1944. Localnicii povestesc că în partea din vale erau staţionaţi soldaţii sovietici, în vreme ce în deal erau românii şi nemţii. Acum zona este plină de resturi de arme, diverse materiale şi chiar mine antipersonal. Până şi tunelul a fost umplut cu mine. Cine se aventurează acum în tunel o face pe propria răspundere. Conform oamenilor din zona în ultimii zeci de ani s-au mai întâmplat incidente, când minele au explodat după ce au fost atinse de copii ieşiţi cu vitele la păscut.
„Când s-a rupt frontul la Iaşi, totul s-a derulat aici, la Stanca Roznovanului, Avantu, Ursoaia. Mai sunt depozite cu muniţie în zona. Şi după război au fost incidente. Ultima descoperire de mînă în gură tunelului a fost acum zece ani. Pe câmp se găsesc frecvent astfel de obiecte de război”, a mai povestit Fănică Barzu. Peste ani a deservit şi că zona strategică, pe vremea comunismului fiind păzit de personal militar.
Prima temelie de ciment din ţară
Construcţia acestui tunel ascunde lucruri neştiute până acum. Foarte puţini ieşeni ştiu cum a fost ridicat tunelul de la Movileni, câţi oameni au trudit la construcţia să, costurile şi eforturile depuse. Toate aceste aspecte semnalate de-a lungul timpului de localnicii care au scos la iveală date extraordinare despre unul din cele mai măreţe proiecte făcute la sfârşitul secolului XIX în zona Iaşului.
„Motivul pentru care s-a adoptat soluţia cu tunelul, care a costat destul de mult, a fost aceea că la Ciurea se construia de către francezi o fabrică de cărămidă. Unii ar fi dorit că actualul traseu care leagă Valea Jijiei de Valea Bahluiului să fie făcută prin actualul tunel ce leagă aceste două vai prin Valea Ilenei. Părerile erau împărţite, ceea ce făcea că finanţarea să întârzie, la fel şi începerea lucrărilor. Mai mult, există şi un proiect mai ieftin, fără să se mai construiască actualul tunel. Mai precis, calea ferată să fie deviată după gara Movileni înspre dreapta, spre localitatea Româneşti, prin moşia fostului boier Seilic şi să se facă ieşirea înspre Garvaci. Acest proiect mai ieftin era al unei firme germane numită Ofenheim. Dar acest proiect avea şi o altă varianta şi mai avantajoasă că preţ, la care aderaseră mai mulţi adepţi”, arată scrierile unor localnici.
Construcţia tunelului a fost grandioasă la acea vreme. Ridicat la începutul anilor 1890 şi finalizat în 1896, tunelul a adus cu sine lucruri noi, aspecte care la vremea respectivă păreau incredibile. De exemplu, la temelia celor două coşuri de aerisire ale tunelului, astăzi în ruine amândouă, s-a folosit ciment. Dacă astăzi nu pare nimic spectaculos, la acea vreme totul a fost grandios. Cele două coşuri au fost primele construcţii din România la care s-a folosit ciment adus de la Brăila, prima fabrică de acest gen deschisă în România. Tunelul a fost construit de arhitectul Ioan Cantacuzino, descendent al marii familii de boieri. Cimentul a fost adus de la fabrică brăileană Portland şi a fost una din inovaţiile vremii. Cine trece astăzi pe lângă cele două coşuri de aerisire ar putea foarte bine să nu dea doi bani pe ele, dărăpănate şi îndesate de bălării, coşurile au cedat în faţă timpului. Însă acum o sută şi ceva de ani erau, alături de tunel, o realizare măreaţă.
„Această linie de cale ferată Dorohoi – Iaşi a fost prilej de ceartă şi discordie între diferite grupuri de interese din vremurile de atunci, când s-a ajuns cu dispută şi ceartă chiar până la Curtea Regală. Constructorul acestei cai ferate a fost ing. Ioan George Cantacuzino (1847-1911). El a construit toate lucrările de artă: podurile din beton şi de metal din valea Jijiei, gara de la Cucuteni (actuală gara Leţcani), precum şi toate gările până la Dorohoi. La turnarea fundaţiei răsuflătorilor, cei care au făcut cofrajele şi au turnat «glodul acela aburiu» au fost foarte afectaţi şi miraţi în dimineaţă următoare, când au văzut că glodul turnat era tare că piatră”, a mai arătat autorul respectiv.
Primele lucrări
Lucrarea a fost făcută de firma Pelirini, cu ingineri italieni şi o bună parte din forţă de muncă locală. Primele prospecţiuni în zona tunelului au început încă din 1889. Întreagă lucrare pe ruta Dorohoi – Iaşi s-a făcut pe şase segmente, iar cel de la Leţcani a fost realizat la urmă pentru că era şi cel mai greu de făcut, în zona urmând a se realiza şi tunelul. Tunelul are o lungime de 964 metri, iar lucrările propriu-zise au început în luna mai a anului 1892 la ambele capete. Străpungerea a fost realizată la dată de 14 mai 1893. Pentru că deja erau probleme cu infiltraţiile de apă, tunelul a avut trei inele de cărămidă, ceea ce a făcut că peretele să aibă o grosime de un metru. La dată de 1 iunie 1896, tronsonul de 6 kilometri pe ruta Cucuteni (actual Leţcani) – Largă Jijia a fost dat în exploatare. Costurile totale au fost de peste 17 milioane de franci, o suma uriaşă la acea vreme. Deşi distanţă rutieră nu este mare, traseul se face în câteva ore datorită văilor din zona, calea ferată fiind şerpuită.
- Published in Local