Se spune despre Iași că în dedesubtul fundațiilor puținelor case de epocă rămase aici, îngropate adânc în pământ și apăsate de blocuri comuniste și clădiri moderne, se află o mulțime de ruine ale așezămintelor ieșenilor de altădată, precum și tunelurile care făceau legătura între ele. Deși specialiștii ieșeni infirmă existența unor astfel de tuneluri, mulți locuitori ai Iașiului cred că ele sunt reale și datează din vremea lui Ștefan cel Mare.
Existența acestor presupuse tuneluri este legată de faptul că începând cu a doua jumătate a secolului al XV-lea, ieșenii au început să își construiască pivnițe la case, acestea având nu numai rol de depozitare a alimentelor și a vinului sau a brumei de avere deținută, dar și rol de adăpost din calea jefuitorilor sau a invadatorilor. În scurt timp, majoritatea caselor de boieri sau de negustori aveau pivnițe, astfel încât, în unele locuri, ele au ajuns să comunice între ele. Specialiștii ieșeni susțin că fără această „strategie de supraviețuire” populația ar fi fost decimată fiindcă tătarii care atacau orașul ardeau totul în calea lor, iar în Iași, majoritatea caselor erau ridicate din lemn, paie și șindrilă.
Deși casa putea fi reconstruită, pivnița trebuia să rămână intactă, motiv pentru care volumul de muncă depus în construirea unui astfel de adăpost, dar și prețul plătit de boieri erau imense. Costul construcției unei pivnițe depășea valoarea casei, iar manopera era executată de pietrari la lumina unor făclii.
ISTORIA IZGONITĂ DE URBANIZARE
În timpul lucrărilor de modernizare ale Iașului, s-au descoperit ruine ale fostei Curți Domnești și ale altor așezăminte, precum și pivnițe adânc săpate în pământ, unele fiind păstrate și conservate, iar altele fiind stârpite de utilaje grele. S-a spus de multe ori că istoria Iașiului a fost mutilată prin nimicirea a ceea ce se afla în subteranul din capitala Moldovei, dar fără distrugerea lor, noile clădiri nu ar fi fost temeinice.
În estul Palatului Culturii, în locul în care se afla teatrul de vară, în anul 1960, s-au descoperit câteva ruine și ziduri de fundație ale Curții Domnești, care nu au fost păstrate în întregime, dar ele sunt și astăzi neacoperite. În schimb, ruinele aceleiași curți din partea vestică a Palatului Culturii au fost acoperite de clădiri moderne. Cu alte cuvinte, istoria a cărei mărturii erau zidurile unor construcții importante a fost înghițită de lăcomia urbanizării. Despre catacombele Curții Domnești circulă chiar și astăzi legende care spun că în întunecimea acestor locuri erau torturați păcătoșii vremii.
De asemenea, în timpul construcției Pasajului „Mihai Eminescu” din zona Fundației s-au descoperit două pivnițe prost lucrate cu piatra de Repedea, care nu au putut fi conservate deoarece nu s-a putut ajunge la ele în întregime.
Astăzi, pe Bulevardul Ștefan cel Mare, în zona Cubului, există o intrare a unor astfel de catacombe. Aceasta este însă blocată de autorități din cauza unei crime care a avut loc la intrarea în tunel, în anul 2004. Aceste catacombe au fost salvate de arheologul Nicolae Pușcașu, care a oprit excavatoarele, el fiind un apărător al trecutului medieval moldovean și un îngrijitor al patrimoniului ieșean.
Alte ruine de acest fel s-au descoperit în zona Hala Centrală și în timpul construcției noului Palat al Justiției, inaugurat către sfârșitul anului 2014.
De la Palatul Culturii pornesc câteva sisteme de galerii subterane, dar acestea se întrerup după câțiva zeci de metri. Pentru a fi conservate, s-a zidit câte un perete pentru fiecare galerie, în speranța că degradarea acestora va fi oprită.
Pornind de la existența acestor galerii, s-au tras concluzii potrivit cărora din centrul Iașiului vechi ar porni tuneluri care străbat orașul, lucru care nu este tocmai adevărat. Harta Iașiului subteran rămâne o fantezie, iar lungimea acestor tuneluri nu poate fi determinată.
LEGENDE CRESTATE ÎN ZIDURI
Există, de asemenea, poveștile conform cărora de la Palatul Culturii, fosta Curte Domnească, se întindea un tunel tocmai până la dealul Cetățuii sau până la dealul Galata, dar aceste ipoteze nu au confirmare arheologică. Se mai spune despre aceste presupuse tuneluri că erau folosite de populație pentru a se retrage din calea cotropitorilor.
În cazul în care un astfel de tunel ar fi legat centrul Iașiului de Dealul Galata, acesta ar fi trebuit să treacă pe dedesubtul Bahluiului, dar, deși cursul râului era mai spre stânga în Evul Mediu, tot nu era posibilă construirea unui astfel de pasaj subteran. La fel, nici tunelul de la Iași până la Podu Iloaiei nu există, deși unii ieșeni mai cred asta și astăzi.
În afară de pivnițe, aceste tuneluri subterane provin și din fostul sistem de canalizare al orașului. În unele surse se precizează că în trecut apele se revărsau în locul în care astăzi se înalță impunătorul Palat al Culturii, loc care pe atunci se numea Heleșteul Domnesc.
Unele ramificații ale acestui sistem de canalizare sunt atât de mari încât prin ele se putea circula și cu barca. Acest lucru nu a putut fi dovedit fiindcă Apavital Iași nu are nicio evidență a sistemelor de canalizare de dinainte de 1900. Se crede însă că aceste tuneluri de canalizare ar fi existat de prin secolele al XVII-lea sau al XVIII-lea.
O altă proveniență a galeriilor subterane ar putea fi cea a cramelor. Fiindcă Iașul este un oraș înconjurat de podgorii, s-au săpat adânc în pământ spații menite să depoziteze vinul, astfel fiind explicată existența ruinelor de pe dealurile Galata și Cetățuia. Între timp aceste spații s-au degradat, astăzi fiind vizibile numai câteva rămășite a ceea ce au reprezentat ele cândva.
Zvonurile tunelelor Iașiului circulă de mult timp în rîndurile cetățenilor, dar existența acestor galerii subterane nu a putut fi demonstrată și din cauza faptului că deși s-a scris despre istoria acestui oraș, nu au fost cuprinse toate aspectele. Adică, istoria a fost abordată din punct de vedere social, cultural, economic, etc., dar mai puțin arhitectural. De aceea, existența vestigiilor subterane ale Iașului nu are o mărturie scrisă. S-a pus chiar și problema introducerii acestor tuneluri sau pivnițe în circuitul turistic al orașului. Acest lucru nu este posibil fiindcă multe din ele au fost rase și sunt blocate sau prea fragmentate.
Ștefan cel Mare nu a străbătut niciodată galeriile subterane pentru a se întâlni cu Maria Rareșoaia, femeia cu care avea o relație extraconjugală. Faptul că orașul celor șapte coline este străbătut de tuneluri este, deci, o iluzie.
- Published in Cultură
Iașule, Iașule, mândră cetate…
Te plimbi într-o seară de mai pe străzile Iașului, ești atent la fiecare detaliu pe care ochiul tău îl poate observa, te uiți în stânga, te uiți în dreapta, încărcătura emoțională care te cuprinde nu are grad de comparație. Fiecare firișor de iarbă are propria poveste, pe aici, nu departe de vremurile noastre, treceau calești pline cu domnișoare care mai de care elegante.
Ceva inexplicabil e aici.
În pietre, chiar, e-un magnetism frenetic. Încă se mai aud bătăile primului orologiu din Țările Române, umbrele vremurilor apuse încă rezistă, și de ce nu ar rezista, în fond, în noi, ieșenii, mereu o să zacă, adânc în inimă, un pic de Eminescu sau Creangă, un pic din sângele fierbinte de „moldovan„, același sânge care a strigăt în cor că vrea UNIRE.
Istoria Iașului nu poate fi contestată, ea există și va exista!
Iașul este unic prin felul lui de a proteja și de a da sens lucrurilor. Nicăieri în lume nu poți vedea cum o „bojdeucă” poate deveni o legendă, sau cum un simplu tei, un loc de cugetare, un lucru sacru pentru miile de turiști veniți în Iași.
Iașul e că o piatră nestemată, care creează armonia și frumusețea observărilor umane de pe malul bătrânului Bahlui. Orașul visurilor, bucuriei, tristeții, dezamăgirii, speranței, muzei, creativității și, în final, al vieții noastre. Noi, locuitorii Iașului, îi scriem istoria, continuăm zi de zi acest hrisov al amintirilor vii. Iașul este câmpul cu flori de vară, e cerul plin de stele. E murmurul de izvor, e trilul de păsări (poate chiar al celebrei pupeze). Iașul e jocul razelor de soare, e sclipirea din ochii unui copil. El e ca un părinte grijuliu pentru mii și mii de suflete. Aici cugetul meu e liber și pur ca o lacrimă. Doar pe aceste meleaguri natale copacii cu frunzele lor îmi bucură privirea, soarele îmi mângâie obrajii, vântul cu adierea lui îmi alină orice durere. Pentru tot le suntem îndatorați strămoșilor care au luptat, vărsând sânge, pentru că pe aceste pământuri să ne simțim ca în paradis.
În concluzie, patrand proporția vechiului cu noul: Keep calm and… Ia’și iubește
Sursă foto: Centrul de Promovare Turistică Iaşi
- Published in Turism