MISTER ELUCIDAT! Ce a declanșat bubuitura care a pus pe jar un întreg județ ieri. Ieșenii trebuie sa afle motivul
Iată ce a declanșat bubuitura care a pus pe jar un întreg județ ieri. Aceasta este cea mai probabilă ipoteză a specialiştilor în privinţa bubuiturii care s-a propagat ieri deasupra Iaşului. Nicio autoritate nu are cunoştinţă.
Acest fenomen fizic rar se petrece când un avion, de regulă militar, depăşeşte viteza sunetului,. Mach1: sunetul se propagă radial, putând fi resimţit până la 48 de kilometri.
Explicație boom sonic: „Acesta se petrece atunci când un obiect, cel mai probabil un avion de mare viteză, de regulă militar, depăşeşte viteza sunetului, Mach1. Sunetul se propagă în urma acestuia în formă radială, putând fi resimţit până la 48 de kilometri faţă de epicentru.
Sursele de specialitate afirmă că acest zgomot poate fi provocat şi de un avion care zboară la o altitudine foarte mare şi care nu este vizibil cu ochiul liber.”
„Dacă ai un cerc de 20 de kilometri unde s-a auzit zgomotul, nu poţi spune că propagarea este izotropă, dintr-o singură direcţie, prin urmare sursa este punctiformă, deci zgomotul a fost produs de o mişcare la nivelul oraşului Iaşi“, a explicat prof.dr. Maricel Agop, de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“.
Un eveniment similar cu cel de la Iaşi a avut loc pe 20 aprilie 2016, la Călăraşi. Potrivit presei locale, un suflu puternic asemănător cu cel al unei explozii semnificative a creat panică printre locuitorii oraşului.
Evenimentul s-a petrecut la ora 14, în timp ce, la Iaşi, bubuitura din 1 iunie s-a auzit în jurul orei 13.30. La fel ca la Iaşi, reporterii din Călăraşi au căutat informaţii la autorităţi, dar niciuna dintre acestea nu a putut oferi vreo explicaţie.
„Observatorul de Călăraşi“ a arătat că nici la numărul de urgenţe 112 nu a fost primit vreun apel. Ca în cazul Iaşului, bubuitura din Călăraşi s-a auzit şi în localităţi învecinate.
Presa locală a scris că autorităţile au trimis mai multe echipe în teren, în zone unde bubuitura s-a auzit cel mai tare. În încercarea de a identifica locul unde s-ar fi produs presupusa deflagraţie, dar nu au descoperit nimic.
Pe surse, reporterilor din Călăraşi li s-a transmis că ar fi fost o „detonare controlată“ la o unitate militară din apropierea oraşului. Ziariştii au subliniat că bubuitura nu s-a auzit în zone din imediata apropiere a unităţii.
- Published in Local
Premieră pe Aeroportul Internațional din Iași
Premieră pe Aeroportul Internațional din Iași
Aerogara din Iași a decolat în ultimii ani, ajungând, anul trecut, în top la creşterea numărului de pasageri la nivel european. Dacă ani de zile, pista de la Iaşi asigura o singură destinaţie externă directă, respectiv Viena, acum sunt zeci de curse în toată Europa.
Cifrele prezentate recent de oficialii Aeroportului Internaţional Iaşi arată rapiditatea cu care creşte cea mai estică aerogară din Uniunea Europeană. După aderarea la spaţiul comunitar, numărul pasagerilor a crescut, dar într-un ritm nu foarte alert. În 2007 au fost în jur de 126.000 de pasageri, în 2008 -144.000 de călători, dar traficul a depăşit borna de 200.000 abia în 2013.
Relativa constanţă în creştere a fost determinată de lipsa modernizărilor la pista de aterizare/decolare, ceea ce se reflecta şi în absenţa companiilor aeriene care să ofere curse externe. Practic, ani de zile, de la Iaşi se putea ajunge doar la Bucureşti şi la Viena, printr-o cursă asigurată de Austrian Airlines. Cea mai mare creştere de trafic s-a observat între 2015 şi 2016, când de la aproape 400.000 de călători s-a ajuns la peste 880.000, la finalul anului trecut.
Dacă vorbim de luna iunie 2017, în premieră, traficul pe Aeroportul Internaţional din Iaşi a depăşit, 100.000 de călători, au anunţat reprezentanţii instituţiei aeroportuare.
Purtătorul de cuvânt al Aeroportului Internaţional Iaşi, Elena Troia, a declarat, că aeroportul a încheiat luna iunie 2017 cu cel mai mare număr de călători înregistrat vreodată într-o singură lună. Potrivit statisticilor, 101.615 de persoane au tranzitat aeroportul ieşean în luna iunie, cu 44,21% mai mult faţă de perioada similară a anului trecut, iar comparativ cu luna iunie 2015, creşterea este de 204 %.
În ceea ce priveşte evoluţia traficului aerian în perioada ianuarie-iunie a acestui an, serviciile Aeroportului Iaşi au fost folosite de 505.900 de persoane, cu 48,76% mai mare faţă de prima jumătate a anului 2016. De asemenea, în luna iunie au fost 1.088 de aterizări şi decolări pe Aeroportul Iaşi, cu 36,50 % mai multe faţă de luna iunie a anului 2016.
Pentru primul semestru din acest an, creşterea este de 21,90%, comparativ cu intervalul similar din 2016. Creşterea spectaculoasă se datorează şi operării noilor zboruri directe ce au fost introduse pe Aeroportul Internațional din Iaşi, precum Valencia, Florenţa, Glasgow şi Constanţa, dar şi creşterii frecvenţei pe anumite rute deservite de companii diferite, o cerere foarte mare în acest sezon fiind pentru cursele în regim charter spre destinaţii de vacanţă în Grecia şi Turcia.
Reprezentanţii Aeroportului Iaşi anunţă că se fac demersurile necesare deschiderii unor rute directe noi spre Amsterdam, Frankfurt, Atena, Dublin, Varşovia sau Zagreb.
În prezent, de la Aeroportul Internațional din Iaşi se poate călători spre 24 de destinaţii, din care 19 sunt internaţionale, cu patru companii diferite ce operează zboruri în regim permanent.
Curse de la Iaşi
TAROM: Madrid, Munchen, Londra (Luton), Tel Aviv şi Bucureşti
BLUE AIR: Paris (Beauvais), Londra (Luton), Roma (Fiumicino), Barcelona, Bruxelles, Koln (Bonn), Berlin (de la 1 iunie 2017), Torino (din 3 iunie 2017), Valencia (din 4 iunie 2017), Glasgow (din 15 iunie 2017), Florenţa (din 15 iunie 2017), Milano-Bergamo (din 15 iunie 2017), Bucureşti, Cluj, Timişoara, Oradea (via Bucureşti) şi Constanţa (din 15 iunie 2017).
WIZZ AIR: Milano (Bergamo), Roma (Ciampino), Veneţia (Treviso), Catania, Bologna, Londra (Luton), Larnaca şi Tel Aviv
AUSTRIAN AIRLINES: Viena
Aeroportul Internațional din Iași este unul dintre cele mai vechi aeroporturi acreditate de pe teritoriul României.
- Published in Local