O noua autostrada in Romania. Iasi – Bucuresti
Chiar dacă oficialii guvernamentali nu au fost în stare să termine lucrări pentru autostrăzi începute în urmă cu 15 ani, ministrul propus pentru preluarea portofoliului Economiei, Dănuţ Andruşcă anunţă un nou proiect de autostradă.
Dănuţ Andruşcă a precizat că sunt trei autostrăzi care se vor putea construi cu ajutorul finanţării provenite de la Fondul suveran de dezvoltare şi investiţii: Târgu Mureş – Iaşi, Timişoara – Bucureşti şi Iaşi – Bucureşti. “Sunt trei autostrăzi care se vor putea construi prin Fondul suveran de dezvoltare şi investiţii.
O autostradă care să străbată munţii între Transilvania şi Moldova, Târgu Mureş – Iaşi, o a doua autostradă prin sudul României, care să lege Transilvania cu Oltenia şi Ţara Românească, Timişoara – Bucureşti, şi o a treia, care să unească Moldova şi Ţara Românească, Iaşi – Bucureşti”, a declarat Andruşcă.
CIteste si: In ce stare se afla politistul injunghiat in centrul Iasului
Alte trei miliarde de euro vor viza construcţia de autostrăzi şi căi ferate rapide, având prioritate autostrăzile care nu pot fi finalizate sau demarate din fonduri europene până în 2020′, a afirmat Andruşcă. Potrivit acestuia, Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi-au arătat interesul în ceea ce priveşte construcţia de autostrăzi în Parteneriat Public Privat.
Ministrul propus a mai menţionat o altă industrie care va fi dezvoltată prin acest fond, respectiv cea de armament, prin modernizarea şi extinderea capacităţilor existente. Ministrul propus pentru preluarea portofoliului Economiei, Dănuţ Andruşcă, a primit luni aviz favorabil din partea comisiilor reunite de specialitate ale Parlamentului.
Sursa: capital.ro
Ministrul Transporturilor arunca in aer proiectul autostrazii Iasi – Targu Mures
In timpul unei interpelări la proiectul de buget pentru 2018, deputatul ieşean Cosette Chichirău a cerut clarificări privind Autostrada Est-Vest, deoarece proiectul nu apare ca „o prioritate“ în planificările guvernanţilor. Ministrul Transporturilor, Felix Stroe, aruncă în aer proiectul autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş.
Într-o declaraţie făcută în şedinţa Comisiei de buget a Parlamentului, şeful de la Transporturi a susţinut că Autostrada Iaşi-Târgu Mureş va deveni Autostrada Iaşi-Bacău-Braşov. „Autostrada care să lege Moldova de Transilvania este o prioritate pentru Guvernul României. În ceea ce priveşte legătura cu Transilvania a Moldovei, strategia noastră este următoarea. Pentru că este mai ieftin, este mai uşor de făcut şi trebuie făcută odată, oamenii ăia au aşteptări foarte mari. Şi vom proceda aşa. Facem autostradă Iaşi – Bacău – Oneşti – Valea Oituzului – Braşov. Este un traseu mult mai uşor de realizat“, a declarat ministrul Felix Stroe.
Acesta a mai afirmat că a prezentat ideea celor de la Bruxelles, iar finanţările vor fi asigurate de la instituţii precum Banca Mondială, Banca Europeană de Investiţii şi Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare. „Eu cred că este o veste bună pentru cetăţenii Moldovei“, a continuat Stroe, care a fost întrerupt de deputatul USR Cosette Chichirău, care i-a transmis că ieşenii vor să ajungă la Berlin nu la Braşov.
„Eu v-am întrebat despre Iaşi – Târgu Mureş“, a spus Chichirău. În replică, ministrul a afirmat: „Iaşi – Tg. Mureş este Iaşi – Bacău – Oneşti – Braşov – Târgu Mureş“. După alte câteva replici, ministrul Stroe şi-a nuanţat afirmaţia: „Nu am vrut să spun că am abandonat proiectul la care dânsa se referă şi care ar fi o crimă dacă ar fi abandonat. Dar, am zis să demarăm ceva… să nu stăm totuşi să aşteptăm, acolo sunt şi nişte probleme legate de proiectare, de studiul de fezabilitate, DNA a ridicat nişte dosare şi s-a oprit, deocamdată, proiectarea pe un anumit tronson“.
Citeste si: Revelionul la Iasi: La Palat va concerta un artist surpriza | Vezi tot programul
La începutul acestei luni, deputatul USR de Timiş, Cătălin Drulă, a prezentat un amplu material despre impedimentele în demararea unui important proiect de infrastructură rutieră: Autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş. În acest moment, Autostrada Iaşi-Târgu Mureş este cea mai mare investiţie rutieră din Master Planul Naţional de Transport. Autostrada A8, Târgu-Mureş – Iaşi – Ungheni, ar urma să aibă o lungime de circa 320 de kilometri. Valoarea de investiţie a întregului obiectiv a fost estimată la 8,9 miliarde de euro, autostrada Târgu Mureş – Ditrău (92 km) urmând să coste 2,12 miliarde euro, autostrada Ditrău – Târgu Neamţ (118 km) va fi 4,24 miliarde euro, iar autostrada Târgu Neamţ – laşi – Ungheni (101 km) – 2,52 miliarde euro. În a doua parte a acestui an, au avut loc mai multe proteste prin care locuitorii din toate judeţele Regiunii de Nord-Est au cerut începerea proiectului privind Autostrada Iaşi-Târgu Mureş.
Despre Autostrada Bacău-Braşov s-a mai discutat, iar din estimări reiese că valoarea este de aproape 3 miliarde de euro, având o distanţă de 160 de kilometri. Recent, senatorul băcăuan Dragoş Benea a postat pe pagina sa de Facebook:
„Sper ca actualul guvern să găsească varianta de autostradă cea mai fezabilă, finanţabilă care să conecteze Moldova cu Transilvania. Populismul şi patriotismul local exagerat al unor politicieni a dăunat suficient Moldovei. Continui să cred că tronsonul Tg Neamţ-Tg Mureş este dificil de executat şi presupune costuri ridicate. Varianta Iaşi-Paşcani-Tg Neamţ-Bacău-Oneşti-Braşov este cea mai realistă propunere din toate punctele de vedere (costuri, relief, avize de mediu, conexiune la culoarele de transport IV şi IX).
Parlamentarii PSD Bacău vor avea o poziţie comună susţinând proiectul de autostradă care are şansele cele mai mari de finanţare şi nu variantele pitoreşti, scumpe ce stau de un deceniu pe planşete“.
Societatea civilă se mobilizează pentru un nou protest în susţinerea proiectului autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş, duminică, la ora 12.00,pe pietonalul Ştefan cel Mare.
Sursa: adevarul.ro
Autostrada A8 Moldova-Transilvania – O coloană de mașini va străbate întreaga distanță în semn de protest
3 mai 2007
Este publicat anunțul de participare pentru licitația „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș – Iași – Sculeni”. Acesta este primul moment important în ceea ce privește soarta autostrăzii A8 MOLDOVA – TRANSILVANIA. Au trecut de atunci 10 ani și câteva luni, iar ultimele momente în care am auzit de acest proiect, se discuta intens despre refacerea sau nu a studiului de fezabilitate, concluzia finală fiind păstrarea studiului vechi, ce estima costul lucrării la 9 miliarde de euro.
30 iunie 2017
Ministrul Transporturilor Răzvan Cuc – Guvernul PSD + ALDE condus de Mihai Tudose, anunța finalizarea proiectului de execuție al autostrăzii montane Tg. Mureș – Ditrău – Tg. Neamț – Iași – Ungheni, pana la sfârșitul anului 2017.
Un grup de inițiativă din societatea civilă, având 14 membri fondatori, organizează un eveniment de amploare, cu scopul de a atrage atenția autorităților centrale privind importanța realizării lucrarilor pentru autostrada A8 Iaşi – Târgu Mureş.
Organizatorii au lansat și un website, în cadrul căruia sunt expuse motivațiile demarării protestului, link către petiția online care a fost semnată, până în prezent, de 3858 de persoane, programul evenimentului și alte informații.
„Astăzi, la peste 150 de ani de la Unirea Principatelor și în pragul Centenarului Marii Uniri, Moldova este în continuare cea mai dezavantajată din punct de vedere economic. Într-o situație similară se află și județul Harghita, un județ izolat economic. Demararea rapida, chiar in anul Centenarului, a autostrăzii Ungheni – Iași – Tg. Mureș, este imperativ necesara pentru județele Iași, Neamț, Harghita și Mureș, dar și pentru județele apropiate, Suceava, Botoșani, Vaslui și Bacău, cat și pentru perspectiva europeana a Basarabiei”, menționează textul petiției.
Citește și Nu se mai face studiu de fezabilitate pentru autostrada Iaşi – Târgu Mureş, motivele sunt suspecte!
În perioada 8 – 10 septembrie, o coloană de maşini şi motociclete va străbate distanţa Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş.
Programul evenimentului
Joi , 07 septembrie 2017
Conferinta de presa – Hotel Unirea – ora 11.00
Vineri, 08 septembrie 2017
Palatul Culturii Iasi – formarea coloanei pentru deplasare spre Ungheni, ora 11.00 – 12.00
Deplasare spre Ungheni (30 km) – ora 12.00
Pod Ungheni Iași – ora 13.00
Deplasare spre Iași – ora 14.30
Sosire Piața Unirii – ora 16.00
Deschidere oficiala eveniment si program artistic – ora 16.00 – 16.30
Finalul programului artistic cu anunțul oficial al deplasării către Tg. Mureș – ora 20.00
Sâmbăta, 09 septembrie 2017
Piața Unirii – formarea coloanei pentru deplasarea spre Tg. Mures – ora 07.00
Deplasare către Tg. Neamț (110 km) – ora 08.00
Sosire Tg. Neamț – ora 11.00
Deplasare către Cabana Secu – Toplita prin Coada Lacului, Grintieș, Tulgheș, Borsec – ora 14.00
Sosire Cabana Secu (cazare + cină) – ora 19.00
Duminica 10 septembrie 2018
Mic dejun – ora 08.00
Deplasare către Tg. Mureș ( 110 km) – ora 09.00
Sosire Tg. Mureș – ora 12.00
Conferință de presa Tg. Mureș – ora 12.00 – 14.00
Plecare către Iași (inclusiv prânz – 320 km) – ora 14.00
Sosire Iași – ora 22.00
info: iasi-tgmures.info/
- Published in National
Nu se mai face studiu de fezabilitate pentru autostrada Iaşi – Târgu Mureş, motivele sunt suspecte!
CNAIR a anunţat că nu va mai face studiu de fezabilitate pentru autostrada Iași – Târgu Mureș, fiind luată decizia de a se folosi studiile vechi. Tocmai pentru faptul că aceste studii indicau un cost imens, de 9 miliarde de euro, proiectul a fost respins în trecut.
Aparent, autorităţile centrale caută noi modalităţi de a tergiversa începerea proiectului privind construirea autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş. În ultimii 12 ani, clasa politică ieșeană nu a reușit să facă lobby pentru proiect, iar Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) caută motive pentru a-l îngropa definitiv. Ultima găselniţă a fost devoalată de Asociaţia „Pro Infrastructură“, o organizaţie care monitorizează atent proiectele de infrastructură din ţară.
Asociaţia „Pro Infrastructură“ consideră că această decizie ar putea arunca în aer întregul proiect. „Luarea unor decizii populiste şi pripite prezintă toate premisele unui dezastru, unui blocaj total al uneia dintre cele mai importante autostrăzi româneşti“ – este reacţia Asociaţiei.
Licitaţii vor fi lansate în baza studiilor de fezabilitate vechi?
Documentațiile din anii 2009 – 2010 ar urma să stea la baza licitațiilor de proiectare și execuție a autostrăzii, în condițiile în care CNAIR a anunțat la sfârșitul săptămânii trecute, în cadrul unei dezbateri, că va renunța complet la actualizarea studiilor de fezabilitate pentru proiect.
La momentul respectiv, guvernul a refuzat să aprobe indicatorii tehnico-economici stabiliţi prin studiile de fezabilitate. Motivul a fost suma extrem de mare prevăzută pentru realizarea autostrăzii, peste 9 miliarde de euro. Asociaţia „Pro Infrastructură“ a subliniat că lansarea licitaţiilor în baza studiilor vechi va crea blocaje mari în implementare.
„Organizaţiile de mediu au identificat, prin metode ştiinţifice bazate pe date serioase din teren, în cadrul unui proiect pan-european de proiectare a autostrăzilor «verzi» (prietenoase cu mediul), numeroase trasee folosite de urşi care intersectează (sau chiar se suprapun perfect peste) traseul Autostrăzii A8 între Târgu Mureş şi Ditrău. Pe acest segment, în studiul de fezabilitate din 2010, nu există ecoducte care să permită permeabilitatea (trecerea urşilor dintr-un habitat în altul). Tunelurile şi viaductele, conform datelor culese de experţi, nu sunt suficiente sau nu sunt bine amplasate“, spun reprezentanţii organizaţiei pe pagina oficială de Facebook a Asociaţiei.
Asociaţia a subliniat că lansarea licitaţiilor în baza studiilor vechi implică şi utilizarea studiului geotehnic realizat la vremea respectivă.
„Un studiu geotehnic complet într-o zonă de munte este extrem de costisitor. Forajele sunt mult mai scumpe decât cele obişnuite, realizându-se la mari adâncimi, astfel încât să se propună soluţii corespunzătoare pentru lucrările de artă precum tunelele şi viaductele foarte înalte. Valoarea mică a contractelor pentru realizarea studiilor de fezabilitate pe această autostradă din 2010 este îngrijorătoare, ridicând mari semne de întrebare referitoare la calitatea studiului geotehnic realizat atunci, motiv pentru care revizuirea acestor studii de fezabilitate la o calitate corespunzătoare este mai mult decât necesară!“, au arătat reprezentanţii Asociaţiei.
„Se creează premisele unui blocaj total“
CNAIR a achitat circa două milioane euro pe studiile de acum opt ani, în timp ce, pentru revizuirea lor, era prevăzută o sumă de cel puţin 10 ori mai mare.
Un alt aspect sesizat de „Pro Infrastructură“, şi care a fost invocat la dezbaterea menţionată de către reprezentanţi ai autorităţilor locale, constă în faptul că cetăţenilor li s-a permis să construiască locuinţe şi alte investiţii pe aliniamentul autostrăzii, construcţii care nu sunt prevăzute de studiile de fezabilitate vechi.
„Astfel că vom avea nevoie de exproprieri suplimentare şi există riscul de blocaje majore în momentul execuţiei”, a completat Asociaţia.
Reprezentanţii organizaţiei au făcut un apel la Ministerul Transporturilor şi CNAIR să revină asupra deciziei.
„Fuga de responsabilitate şi luarea unor decizii populiste şi pripite care să îmbunătăţească imaginea personală a unor politicieni efemeri, prezintă toate premisele unui dezastru, unui blocaj total al uneia dintre cele mai importante autostrăzi româneşti, lăsând izolată mulţi ani de acum încolo Moldova de vestul Europei, condamnând-o definitiv la subdezvoltare“, au conchis reprezentanţii Asociaţiei „Pro Infrastructură“.
sursa: ziaruldeiasi.ro