Ieseanul Florin Tugui a cumparat unica fotografie cu Mihai Eminescu facuta la Iasi. Pretul de achizitie a ramas secret
Poetul Mihai Eminescu, a avut oficial doar 4 poze facute de-a lungul vietii sale.
Prima a foat realizata in Praga, anul 1869 la varsta de 19 ani, a doua la Bucuresti 1878, a treia in Iasi 1884, si ultima in 1887 la Botosani.
Conform spuselor lui A.C. Cuza, in notitele sale legate de imprejurimile care au dus la induplecarea lui Eminescu sa faca cea de-a 3 poza in Iasi, povestea ar fi fost urmatoarea.
,, In sfarsit, intr-o zi, vara pe la 1884 profitand de bunele lui dispozitii, l-am luat de pe terasa Hotelului Traian din Iasi pe M. Eminescu, impreuna cu Wilhelm Humpel si cu Petru V. Grigoriu, si asa cum era imbracat in costumul sau alb de vara, ne-am dus cu totii la atelierul de fotografie Nestor Heck, situat pe Strada Lapusneanu, nr. 42, unde a consimtit a se fotografia, insa numai in grup, alaturea de noi. Ne-am si asezat impreuna. Dupa indicatiile noastre insa, fotograful l-a scos numai pe dansul, ceea ce nu putin l-a suparat mai apoi vazandu-se amagit ca un copil.”
Ei bine, dupa zeci de ani, timp in care a fost in Colectile private din Bucuresti, cea de-a treia fotografie se va intoarce la Iasi.
Ea a fost adjudecata de Florin Tugui la o licitatie si acum face parte din colectia lui personala de fotografii.
„Sincer, cred ca este cea mai mare realizare a mea de pana acum in domeniul de fotografie, si anume, de a detine fotografia originala ce i-a apartinut lui Mihai Eminescu. „, declara Florin Tugui.
A prezis catastrofa din Colectiv, acum a lăsat un mesaj despre următoarea catastrofă!
Maria Ghiorghiu este o femeie simplă din Iași, de profesie secretară. Pe blogul personal aceasta scrie tot timpul viziunile pe care le are. Susține că este o persoană foarte credincioasă. În ultimii ani a prevăzut atât incendiul de la Colectiv cât și atentatele teroriste de la Paris.
Dragii mei,
Astazi după amiaza,in timp ce scriam aici pe Blog,aud un glas care spune ceva cutremurator.
Glasul spunea asa ,dragilor:
„Explozii !
Explozii în lanţ !”
Din păcate dragii mei, vom auzi de Explozii în lanţ,dar trebuie sa ne rugam si sa nadajduim că BUNUL DUMNEZEU si MAICUTA DOMNULUI nu va ingadui,ca sa moara oameni nevinovati.
De vom avea CREDINTA fratilor, măcar cât un graunte de mustar,cu adevarat ca vom putea muta si muntii din loc.
Cu dragoste,Maria.
a scris Maria Ghiorghiu pe blogul său.
Citește și: Cu ce-i mai bună mămăliga
Cu ce-i mai bună mămăliga? Ştefan cel Mare, boţul de mămăligă și ghicitoarea cu care domnitorul i-a încurcat pe boieri
Cu toții știm ca bulevardul „Ștefan cel Mare și Sfânt” începe din „Piața Unirii” și se termină în „Piața Ștefan cel Mare și Sfânt” este numit după Domnul Moldovei, Ștefan cel Mare. S-a numit în timp „Ștefanul” și „Ulița Mare”. Dar de povestea boțului de mămăligă ați auzit? Dacă nu, minunata poveste cu tâlc este prezentată mai jos.
O legendă străveche preluată şi publicată la începutul secolului XX într-o revistă ce apărea la Fălticeni prezintă o întâmplare de care a avut parte Ştefan cel Mare după o confruntare cu tătarii.
Povestea al cărei personaj principal este Ştefan cel Mare a fost publicată în numărul 5-6 din iulie-august 1903 al revistei „Şezătoarea“, publicaţie de „literatură şi tradiţiuni populare“ condusă de Artur Gorovei.
De la început se precizează că legenda a fost culeasă de la profesorul Leonida Bodnărescu, care a auzit-o de la tatăl său. La rândul său, acesta preluase povestea de la tatăl său, Mihai Bodnărescu din Gălăneşti, Bucovina, personalitate cunoscută după ce a devenit unul din cei patru deputaţi români în Parlamentul de la Viena, la mijlocul secolului XIX. Pentru a atrage interesul cititorilor, povestea este prezentată sub forma unei ghicitori – „Cu ce-i mai bună mămăliga?“. Ştefan rătăcit prin pădure Legenda spune că Ştefan Vodă, însoţit de boieri şi căpitani de oşti, se afla în căutarea unui loc pentru o mănăstire, după ce tocmai îi alungase pe tătarii care năvăliseră în Moldova.
„Intrând Domnul Ştefan cu curtenii săi prin codrii deşi şi neumblaţi de prin pădurile Rădăuţului, descalecă într-un loc şi prinse a intra tot mai afund prin cele păduri. Până la o vreme curtenii îl însoţiră, dar sara întunecând, ei l-au pierdut din ochi pe Vodă“, spune legenda.
Căutările curtenilor au fost în zadar, mai ales că se lăsase noaptea, iar pădurea era foarte deasă. Osteniţi, aceştia au aprins un foc şi s-au odihnit până dimineaţă, când au pornit din nou în cercetarea pădurii. „…când soarele era amu sus, îl aflară pre Ştefan Vodă dormind într-o colibă a unui biet Român“. Vodă tratat cu mămăligă şi un pat de fân Legenda spune că Ştefan cel Mare ajunsese seara târziu în coliba unde l-au găsit a doua zi boierii. Domnitorul dăduse de refugiu după ce văzuse o lumină prin desişul pădurii.
Citește și: Duminică-concert Vama
„Strigă Vodă că de este cineva în colibă să iasă afară. Atunci ieşi un Român care tocmai se trezise din somn şi-l întrebă ce vrea. Ştefan îi zise că este un drumeţ şi c-a rătăcit prin pădure şi că este mort de trudă şi de foame“. Vodă a fost primit de gazdă în colibă, s-a aşezat pe un braş de fân aşternut pe jos şi care ţinea loc de pat. „De mâncare îi adusese Românul un darab de mămăligă rece. Vodă se uită la lumina unui tăciune ce-l ţinea Românul în mână la vârtoasa mămăligă şi întrebă pe colibaş ce are la mămăligă. Ori de n-are lapte, carne, verdeţuri sau altceva. Românul însă îi zise că n-are nimică la mămăligă“
Autorul poveştii ţine să precizeze că Ştefan nu era pretenţios („prea desmerdat în ale mâncării“), deoarece mult timp îl petrecea nemâncat în lupte. „Uitându-se însă la mămăliga cea rece şi vârtoasă, tot parcă-i venea oarecum s-o îmbuce aşa sacă. Dară vâzând că Românul n-are altă nemică, făcu voie din nevoie şi începu să îmbuce şi să înghiţă din ea, parcă era un fel din cele mai alese bucate“.
După ce şi-a potolit foamea cu mămăliga rece, şi a băut apă rece de izvor, adusă de stăpânul colibei în pălăria lui, Ştefan a adormit pe loc „un somn din cele voiniceşti“, până ce a fost găsit de curteni. Ştefan Vodă şi-a încurcat boierii cu o ghicitoare Stăpânul colibei a aflat cu uimire de la boieri pe cine a găzduit peste noapte, iar Ştefan Vodă i-a mulţimit pentru buna primire cu o mână de bani. Apoi, însoţit de curteni şi căpitani, Domnul Moldovei a plecat spre mănăstirea Putna, unde stareţul i-a întâmpinat cu o masă îmbelşugată.
„Pe timpul ospăţului, când vinul făcea ocol împrejurul mesei, şi toţi mesenii se făcură toţi vorbăreţi, întrebă Vodă pe curteni ori de-au mâncat ei mămăligă. Curtenii se cam mirară de această întrebare domnească, dar totuşi răspunseră cu toţii c-au mâncat. Dacă aţi mâncat, zise Vodă, atunci trebuie să ştiţi cu ce îi mai bună mămăliga“. La această provocare culinară, toţi şi-au dat cu părerea: „Unii gâciră, că cu friptură de pui cu smântână; alţii cu brânză de oi sau cu lapte, alţii cu verdeţuri ca: usturoi sau ceapă, alţii cu alte mâncări, care de care cum îl învăţa mintea a gâci, căci curtenii nu prea gustaseră din mămăligă, nu era ea doar mâncare boerească, ci ţărănească“
„Eu văd că nu gâciţi, de aceea vă voi spune eu cu ce este mămăliga mai bună – cu foamea!”
Sursă: adevarul.ro
- Published in Cultură, Divertisment, Legende
Misterul Mumiei din pădurea Dobrovaț. Partea I
Misterul Mumiei din pădurea Dobrovaț
Povestea noastră incepe pe la sfârşitul secolului al XIV-lea, când cneazul Duma Negru, socrul lui Alexandru cel Bun, pune a se construi o cetate de apărare în interiorul pădurii Bârnova.
In timpul construcției, cațiva slujitori ce cautau prin padure lemne pentru ridicarea zidurilor și a chiliilor, găsesc într-o poieniță cateva blocuri de pietre cu forme geometrice și inscrisuri ciudate, așezate ca un portal spre interiorul pământului.
Cneazul Negru, formează o echipă din cercetare și împreună cu câțiva preoți reușește să îndepărteze câteva lespezi de piatră și să pătrundă în interiorul acelei peșteri. Conform unor documente descoperite de curând în Arhivele De Stat Iași, se poate citi cum că în a doua zi de cercetări a fost găsită o încăpere foarte mare, unde pe o masă de piatră era așezat un sarcofag frumos ornat în pietre prețioase și cu picturi desenate forțe ciudat.
Preoții de la acea vreme care erau și sfătuitori marelui boier îl îndeamnă pe acesta să lase rămășițele acelei fințe găsite în interiorul sercofagului și să aducă de la muntele Athos câțiva călugări care să vadă exact despre ce este vorba.
Conform documentelor în anul 1392 își fac apariția câțiva călugări greci care ridică imediat un schit în acel loc și astfel îngrădesc locul intrării în acea peșteră, însuși denumirea locului este ,,Poiană cu Schit”. Hramul, atribuit inițial schitului, a fost Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul, 24 iunie, de Sânziene.
Se spune că acea ,,Creatură cu față umană” din interiorul peșterii ar fi fost de mărimi gigantice și că mâinile depășeau lungimea picioarelor de 2 ori, iar încăperea unde era așezat sarcofagul avea un miros aparte ce nu semăna cu nici un alt fel de miros cunoscut oamenilor. Cronicii acelor vremuri spun că acele mirosuri emanate de mumie era benefic organismelor vii și că plantele se dezvoltau mult mai repede, fără a avea nevoie de apă sau lumină.
Un timp devine loc de pelerinaj pentru dregători și conducători ai întregi lumii care ar fi vizitat această peșteră pentru tratarea diferitelor afecțiuni de care sufereau. Totul se făcea în mare taină și condiția principală era că nimeni niciodată să nu pomenescă de aceste pelerinaje, nici verbal și nici în scris.
Secretul acelui schit a fost foarte bine păstrat și în niciun document oficial nu a fost descris, la câteva sute de metri Duma Negru își ridică cetatea și convetuiește destulă vreme alături de familia sa. Având în vedere vremurile tulburi cu care se confruntă orașul în acele vremuri, cetatea este atacată și jefuită în repetate rânduri de turci, tătari, polonezi sau cazaci.
A fost refăcuta pe vechile temelii în anul 1747, iar până în 1864, când în urmă reformei averilor mănăstirești ale lui Alexandru Ioan Cuza, a fost părăsită de călugării greci. Schitul a fost distrus în întregime de o bombă în timpul celui de-al doilea război mondial, de atunci rămanand doar ruină.
Revenind la povestea noastră putem spune că vechimea acelei peșteri ar fi una foarte mare, cercetările efectuate recent arată că o parte din ceramica găsită în acele locuri este datată din secolul al XII-lea ( 1100-1190 ), totuși la câțiva zeci metri distanță au fost găsite obiecte ceramice și plastică antropomorfă cucuteniană din secolul al VIII-lea ( anii 700-790 ), deci mult mai veche decât se știa din documentațile acelor vremuri.
Sfarsitul primei parti
Autor : Tugui Florin
Nota autorului: Aceasta este o Legendă și trebuie tratată ca atare.
- Published in Legende
Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia ( IV )
Misterul Peșterii Blestemate Partea IV
Ne aflăm la sfârșitul anului 1925 atunci când Alexandru Constantin Cuza, decide să cerceteze personal spusele bunului său prieten în legătură cu Legendara Peșteră de sub mănăstirea Cetățuia și a comorii aflate în interiorul acesteia. Găsește în casa lui Matei B.Cantacuzino aproximativ 200 de monede de aur și o sumă importantă de bani, precum și notițele acestuia.
Cercetează de unul singur peștera și tunelul aferent, dar își dă seama de calitatea lucrărilor la tunel. Acesta este într-o stare foarte proastă și există oricând pericolul să se surpe. Ia decizia de a face un pact ,, Nescris ,, cu înalții bisericii de atunci pentru a proteja comoara și a-și înlesni accesul în peșteră prin interiorul mănăstirii.
Prin cercetarea amănunțită a peșterii și conținutul tăbliilor de piatră rămase A.C. Cuza descoperă un lucru uimitor pe 2 dintre tablete. Își dă seama că singura persoană de încredere și care l-ar putea ajuta la momentul actual ar fi doar Nicolae Iorga. Un important membru din Masoneria Română, istoric, documentarist, poet, enciclopedist, profesor universitar și academician.
După anumite cercetari amănunțite A.C.Cuza vine cu propunerea să fie dată statului român comoara. Este respins cu vehemență de membri Lojei Masonice și îndepărtat de printre ei. De teamă să nu i se întămple ceva rău, ia legătura printr-o cunoștință, direct cu Adolf Hitler, lider în acel moment la Partidului Muncitoresc German Național Socialist ( NSDAP ). Stabilește rapid o cale de comunicare și poartă mai multe discuții telefonice cu acesta în intervale regulate de timp.
Comform unor documente ale vremii, Adolf Hitler își arată vizibil intenția de a veni în Iași și de a îl cunoște personal pe A.C.Cuza, transmițând totodată și un mesaj împotriva celor care îi doreau răul lui A.C.Cuza. În presa locală Ieșeană, apare un articol la 23 Septembrie 1932, în care Adolf Hitler spune că dorește să-l cunoască pe profesorul Cuza.
Oficial această vizită nu a mai avut loc, însă se pare că în tot acest timp, o parte din Plăcile de piatră descoperite în Peștera de sub Cetățuia, au ajuns în posesia lui Hitler în luna Decembrie 1932, iar la o lună distanță, mai exact pe 30 Ianuarie 1933, acesta este numit în funcția de Cancelar al Germaniei.
Relațiile dintre A.C.Cuza și Nicolae Iorga se răcesc și astfel cei doi devin dușmani, Nicolae Iorga respinge cu vehemență colaborarea cu Germania și ideologia Fascistă, ceea ce atrage Antipatia Legionarilor din Romănia, precum și mânia lui Hitler. Pe 27 noiembrie 1940, acesta este asasinat lângă Strejnicu, o localitate lângă Ploiești.
Hitler face o pasiune ptr Mareșalul Ion Antonescu și realizează mai multe întălniri de-a lungul timpului unde schimbă ideei și concep planuri de atac asupra Uniunii Sovietice. Nu se știe nici până în zilele de astăzi ce însemne anume, conțineau acele plăci dăruite lui Adolf Hitler, cu toate că undeva prin Arhiva Mitropoliei sigur există schițe sau desene realizate după original.
Revenind la Peștera nostră, descoperim că A.C.Cuza își dă seama că tot ce este în interiorul său este blestemat și aduce doar moarte, și ia decizia de a părasi Iașiul în 1943 şi se autoexilează în Ardeal, la Sibiu. A murit în anul 1947 la Sibiu şi este înmormântat în Cimitirul Central.
După terminarea războiului și venirea la putere a Comuniștilor, Iașiul suferă numeroase transformări și extinderi. Biserica își dă seama că aceștia ar putea să distrugă și să jefuiască Peștera și ia decizia să zidească pe o lungime de câțiva zeci de metri intrarea în tunel, înainte de asta distruge și o parte din el între mănăstirea Frumoasa si dealul Cetățuia. Parte de la intrarea este transformată în cramă și astfel este ascunsă de ochii curioșilor.
Ioan Manciuc devine primar al Iașiului între (1970 – 27 martie 1979) timp în care va încerca cu tot dinadinsul să afle dacă este sau nu reală povestea acestei peșteri, ținând cont că acesta obține în anii 70 licența în istorie la Facultatea de Istorie și Filosofie a Universității „Al. I. Cuza” din Iași. Face tot felul de săpături în anumite locuri cu gândul că va găsi ceva, însă norocul nu-i surâde.
De-a lungul Iașului s-au găsit nenumărate urme ale acestui tunel care pornea din zona Palatului Culturii și se întindea pe actuala Str. Sf.Lazăr, pănă spre Piața Nicolina, Mănăstirea Frumoasa și urca sus spre Cetățuia.
Cu toate că Mitropolia neagă existența acestui tunel sau a peșterii, ei se arată foarte deschiși și chiar invită lumea să viziteze mănăstirea. Însă undeva la capatul mănăstiri, există o intrare secretă care este bine păzită și închisă vizitatorilor.Peste această intrare secretă a fost contruit un Observator care teoretic are rolul de a supraveghea Pădurea și de a oferi informații utile și în timp real anumitor Instituții ale Statului ( Pompieri, Politie, Armată) s.a. în caz de necesitate.
Însă ciudățenia vine de la faptul că această clădire îngrădită este mereu închisă, și mai hilar este că clădirea aparține Ocolului Silvic Suceava, iar dacă dorești informații trebuie să te deplasezi la ei. O altă ciudățenie este căutarea ei pe internet, pentru că nu este precizată nicăieri această cladire. Totuși dacă te apropii de ea, și zăbovești mai mult de 3-5 minute în preajma ei, vei avea surpriza să te trezești cu un călugăr sau doi care își vor face apariția și te vor supraveghea de aproape.
Aceștia au construit parcă special un foișor deasupra zidului de apărare a mănăstiri exact lăngă Observator. Nu vă pot oferi imagini cu Observatorul pentru că îmi este interzisă publicarea sa.
Vă mulțumesc personal, pentru interesul unora de a citi această Legendă și vă rog să o tratați ca atare. Este doar o simplă Poveste, pe alocuri, cu fragmente reale din Istoria personajelor prezentate în aceast articol. Dacă o să fie recenzii pozitive, voi mai reveni și cu alte povestioare.
Articol de Țugui Florin.
Citește și Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia. Partea I
Citește și Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia. Partea a-II-a
Citește și Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia. Partea a-III-a
- Published in Legende
Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia ( III )
Misterul Peșterii Blestemate Partea III
Ne aflăm la sfârșitul anilor 1912, atunci când din cauza unor probleme pe fond politic și a mișcărilor revoluționare din țara noastră, cercetarea ascensiunii către Peșteră se amână. Primarul Iașiului abia pus în funcție. Dimitrie A. Greceanu reușește să facă rost de planurile tunelului și câteva schițe, privind presupusul amplasament al Peșterii, de la un argat al Hotelului Sankt-Petersburg unde au fost cazați cercetătorii Ruși.
Rămâne în Primaria Ieșeană doar 1 an de zile, apoi renunță la postul de Primar în favoarea lui Gheorghe N. Botez, nu înainte de a vinde documentele lui Matei B. Cantacuzino, care era avocat și profesor la Facultatea de Drept din Iași. După vânzarea documentelor, G.N. Botez se retrage la București, unde avea sa moară în urma exploziei unei bombe artizanale plasate la 8 Decembrie 1920, în Senatul României.
Matei B. Cantacuzino continuă cercetările asupra tunelului și împreună cu fiul său Vasile Cantacuzino decid să își croiască singuri drum spre Peșteră. Pe data de 29 Decembrie 1912 devine Primarul Iașiului după ce acceptă să facă parte din Loja Masonica de la Iași, având un atu în plus și resurse financiare, reușește să găsească intrarea în Peșteră la sfârșitul anului 1913.
Rămăne blocat de uimire, atât el, cât și băiatul său la peisajul care îi răsare în fața ochilor. Se spune că timp de 3 zile nu au mai ieșit din Peșteră, au stat și s-au bucurat de fiecare bijuterie și bănuț în parte.
Întors printre cetățenii de rând își dă demisia de la Primăria Iași, unde este eliberat din funcție câteva zile mai târziu, la data de 6 Ianuarie 1914.
Începe să facă un inventar al lucrurilor aflate în peșteră împreună cu fiul său Vasile, și astfel după 2 luni de zile se pare că reușește să facă un inventar complet. Cel puțin așa apare în unul din caietele sale găsite după moartea acestuia.
– 12.450 de monede de Aur 1/2 Findik (Imperiu Otoman circ. 1703-1730)
– 67.800 de monede Argint 1 Para (Imperiu Otoman circ. 1703-1730)
– 87.00 de monede Argint, Ungaria Leopold 1. circ 1698.
– 24 Coliere de Aur, 68 de Brățări, 52 de Inele și Ghiuluri, 22 de Sfeșnice, 36 de cutii ptr bijuteri toate din Aur, 16 Brâuri cu Bafta din Aur (O bafta de boier avea intre 1 si 3 kg de Aur), 120 de Pahare din Aur si Argint, 44 de farfurii de argint, 36 de seturi de tacâmuri, haine, blanuri, s.a.
Matei.B.Cantacuzino se gândește serios, să părăsească țara cu tot cu comoara și decide să își găsească un aliat de nădejde, așa că ia legătura cu un bun prieten de-al său Alexandru Constantin Cuza un cunoscut om politic, nepot direct de-al lui Alexandru Ioan Cuza.
Din păcate, planurile lui îi sunt date peste cap de venirea Primului Război Mondial și aderarea României la Convenția cu ANTANTA (4 August 1916). Astfel se vede nevoit să zidească Peștera și să își minimalizeze cheltuielile de frica armatei, care mișuna pe străzile Iașului, având în vedere că Iașul devine Capitala Țării și găzduia și Familia Regală.
Fiul său Vasile Cantacuzino, militar de carieră fiind la acea vreme, este trimis la București în apărarea fostei Capitale. Când germanii ocupă Bucureștiul, acesta se reintoarce în Iași pentru a fi alături de tatăl sau.
Pe data de 31 Decembrie 1916, trenul cu care călătoarea Căpitanul Vasile Cantacuzino, rămâne fără frâne în Gara Bârnova și la poalele dealului Cetățuii în localitatea Ciurea, deraiază. Căpitanul Vasile Cantacuzino moare împreună cu alte peste 1000 de persoane. Din păcate trupul Căpitanului nu poate fi identificat și, astfel este îngropat împreună cu alte câteva sute de persoane într-o groapă comună la locul tragediei. La auzul tragicei vești, Matei B.Cantacuzino înnebunește de durere și se retrage din viața socială a Iașiului.
La scurt timp după moartea singurului său băiat, îi mor părinții și soția. La sfârșitul anului 1925 acesta este găsit mort în casă, în condiții misterioase.
Citește și Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia (I)
Citește și Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia (II)
Citește și Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia (IV)
- Published in Legende
Cea mai mare catastrofă din istoria Căilor Ferate Române: Accidentul de la Iasi, Ciurea din 1/13 ianuarie 1917
La Ciurea, în ianuarie 1917, a fost iadul pe pământ, „iadul adevărat în toată grozăvenia lui”, aşa cum scrie Elena Emandi într-un volum de memorii din 1919. Cel mai cumplit accident feroviar din istoria României şi, după alte surse, cea mai mare catastrofă de acest fel din lume, în intervalul 1830-1930. Desigur, la vremea respectivă, România era pe punctul de a dispărea de pe harta lumii:în stare de război cu Puterile Centrale, cu mare parte din teritoriu ocupată de germani, cu administraţia şi armata refugiate în Moldova. În aceste condiţii cu totul vitrege deraiea ză la Ciurea, lângă Iaşi, un tren arhiplin, care venea de la Galaţi, doldora de oameni care fugeau din calea războiului.
Istoria căilor ferate din România este încă un spaţiu cu multe necunoscute, iar aceastăstare de fapt e pricinuită şi de lipsa unor instituţii academice, aşa cum sunt în Occident, care să aibă ca obiect de activitate studiul acestui domeniu. Una dintre temele nu suficient de profund cercetate la noi este şi cea a accidentelor produse pe căile ferate din România. Aici se detaşează două cazuri:povestea acarului Păun şi accidentul de la Ciurea. Povestea acarului Păun a fost publicată în, , Historia”, în iulie 2013, sub forma unui studiu care a contribuit, alături de alte materiale scrise pe această temă, la descifrarea şi popularizarea, , mitului ţapului ispăşitor” personificat de omul de rând, din popor.
Articolul de faţă îşi propune a fi o contribuţie la clarificarea unui subiect prea puţin explorat, cel al accidentului din 13 ianuarie 1917, de la staţia Ciurea, aflată în vecinătatea imediată a Iaşiului. Despre acesta avem două-trei referinţe în lucrări de istorie generală, publicate în anii 1970-1990, în care este tratată prima jumătate a secolului al XX-lea. Accidentul e amintit şi într-o istorie a CFR, Epopeea feroviară românească, publicată în 1977 de către C. Botez, D. Urmă, I. Saizu, după cum există şi câteva articole din presa recentă (2005-2013), dar şi citări în lucrări ale unor remarcabili istorici feroviari provenind din rândurile CFR:Radu Belu, Ion Mitican, Ilie Popescu.
În linii mari, în lucrările sau articolele de mai sus se avansează impresionantele cifre de 800, 1.000 sau peste 1.000 de morţi, victime ale deraierii unui tren la Ciurea;iar acest număr de victime plasează România pe primul loc într-un șir al accidentelor feroviare mondiale din perioada 1830-1930[1]:
1.Ciurea, România, 13 ianuarie 1917, deraiere şi coliziune trenuri în gară:600-1000 de morţi
2. Saint Michel de Maurienne, Franţa, 12 decembrie 1917, deraiere:540 morţi
3.El Virillo, Costa Rica, 14 martie 1926, deraiere de pe un pod:248 morţi
4. Gretna Green, Scoţia, 22 mai 1915, coliziune trenuri:227 morţi
5. Beloeil, Canada, 29 iunie, 1864, deraiere de pe un pod:99 morţi
6. New York, SUA, 1 noiembrie 1918, deraiere de pe linie:93 morţi
7.Ashtabula, Ohio, SUA, 29 decembrie 1876, pod prăbuşit:92 morţi
8. Niigata, Japonia, 3 februarie, 1922, avalanşă:87 morţi
9. Hammond, Indiana, SUA, 22 iunie 1918, coliziune trenuri:86 morţi
10.Chatsworth, Illinois, SUA, 11 august 1887, prăbuşire pod:84 morţi
Mai mult, pornind de la acelaşi număr de victime, fie el şi aproximativ, Căile Ferate Române se situează și în primele locuri ale unui bilanț al tuturor timpurilor, în care primul loc este ocupat de către dezastrul din Sri Lanka, din 2004, când au murit 1.700 de oameni.
De ce nu se cunosc prea multe date despre accident?
Lipsa informaţiilor este generată în primul rând de situaţia excepţională în care se afla statul român în acel moment. Regatul României era în stare de război cu Puterile Centrale, iar administraţia, armata şi o mare parte a cetăţenilor se aflau refugiaţi în Moldova. Statul român era pe punctul de a fi ocupat şi desfiinţat de către germani. Dată fiind starea de război, doar câteva ziare au reușit să informeze despre accident. Se pare că nici în arhive nu sunt documente care să prezinte date certe. Nu se ştie foarte clar dacă a existat o anchetă şi unde se află rezultatele acesteia. Ca atare, sursele de informare pentru cercetători sunt limitate doar la mărturiile de peste timp ale supravieţuitorilor, la lucrări memorialistice, presa vremii, publicaţiile interbelice care au abordat subiectul.
Discuţii stârneşte şi fotografia vehiculată în toate mediile drept cea care înfăţişează accidentul de la Ciurea;imaginea care s-a impus în conştiinţa publică a ultimilor ani. Realizată, după cum se afirmă, la data de 6/19 ianuarie 1917, ea nu prezintă însă nicio urmă de zăpadă, cu toate că două surse memorialistice distincte vorbesc despre călătorii care se aflau pe acoperişurile vagoanelor şi care au scăpat cu viaţă pentru că au fost proiectaţi în zăpada căzută în cantităţi mari în acele zile[2]. Ca atare, această fotografie, în opinia noastră, nu este datată corect. Se cunoaşte că la Ciurea au mai avut loc accidente feroviare cândva la începutul secolului al XX-lea şi în 1925[3]. Cel mai probabil aceasta a fost făcută cu una dintre aceste ocazii.
Numărul de vagoane ale trenului reprezintă o altă necunoscută. Sursele abordate vorbesc despre 26 sau 60 de vagoane[4], iar lipsa unor documente de înregistrare ale CFR adânceşte şi ea misterul. De aici rezultă o altă mare problemă:care a fost în realitate numărul călătorilor? Dar numărul morţilor şi al răniţilor? Cele mai uzitate surse istoriografice ale accidentului se referă la 800-1.000[5]sau chiar la peste 1.000 de morţi[6]. Ele au fost astfel propagatoarele cifrelor rotunde (şi exagerate, desigur) de morţi ai acestei catastrofe.
Parcurgerea numeroaselor scrierilor memorialistice privind perioada Primului Război Mondial ne-a dat posibilitatea identificării unor mărturii mult mai sigure privind accidentul de la Ciurea, dar şi a unor clarificări privind numărul morţilor, aspecte pe care le vom prezenta în cele ce urmează.
Foto: Considerată a fi imaginea tragediei de la Ciurea, fotografia a fost realizată, probabil, cu prilejul unui alt accident din aceeași stație
Cum s-a produs tragedia?
Descrierea călătoriei cu, , trenul morţii” pe ruta Galaţi-Ciurea, redată de fiica ambasadorului Franţei, aflată printre pasageri. „A murit Take Ionescu!”, au titrat ziarele germanofile din Muntenia ocupată.
Trenul de Etapă 1 sau „Curierul”, cum i se mai spunea, a plecat din Galaţi cu destinaţia Iaşi vineri, 30 decembrie 1916/11 ianuarie 1917, cu o întârziere de câteva ore, pentru că gara fusese bombardată de aeroplanele germane[7], iar locomotiva sa, atinsă de bombe, a trebuit înlocuită. Ocuparea Brăilei de către germani, care au început să bombardeze Galaţiul, i-a determinat pe refugiaţii din Muntenia să părăsească localitatea devenită nesigură. Lor li s-au adăugat elevi și soldaţi aflaţi în permisii. Alături de români, în tren călătoreau ofiţeri şi soldaţi ruşi, dar şi membri ai misiunii militare franceze. Printre cei mai cunoscuţi călători erau Emil Costinescu, fost ministru de Finanţe, Yvonne Blondel, fiica fostului ambasador francez la Bucureşti[8], geograful George Vâlsan, marchizul Belloy (oficial francez).
Foarte curând, trenul a devenit supraaglomerat. În gările de pe traseu se pare că s-au mai adăugat vagoane, trenul staţionând ore în şir pentru ca alte sute de călători să-şi facă loc. „Nu era un colţişor liber, nu se putea să-ţi fixezi cele două picioare măcar pe o scară sau un tampon… erau în trenul acela, funcţionari înalţi, o misiune străină, femei, copii şi Ruşi-îngrozitori de mulţi”[9], constată unul dintre călători., , Te întrebai încă unde-şi mai poate găsi loc acest puhoi de umbre, încărcate cu boccele…”[10], scrie un altul.Condiţiile de călătorie au fost cumplite:vagoanele, multe dintre ele foste de marfă, luminate cu lămpi cu gaz, erau reci, ferestrele nu mai aveau geamuri, ci scânduri care nu reuşeau să oprească pătrunderea frigului, iar pentru cei care călătoreau pe acoperişurile vagoanelor era un miracol cum de reuşeau să rămână acolo. „Spre groaza noastră, un bărbat şi un băieţel de 10 ani au fost daţi jos îngheţaţi. Alte umbre ce se clătinau, împietrite de frig, povesteau că, la unele curbe, mai mulţi oameni – bărbaţi şi femei – fuseseră aruncaţi de pe tren”[11], scrie Yvonne Blondel.
„Am simţit perfect cum trenul a sărit de pe şine ca o reptilă monstruoasă de fier şi de oţel”
Trenul a staţionat toată noaptea la Bârlad pentru că zăpada căzută din abundenţă a blocat calea ferată şi nu s-a mai putut circula, în ciuda eforturilor soldaţilor şi feroviarilor de a debloca linia[12]. A doua zi, pe 12 ianuarie, convoiul a plecat spre Iaşi, cei 120 de km fiind parcurşi pe toată durata zilei, ajungând în apropierea destinaţiei în preajma orei unu noaptea[13], când s-a produs şi accidentul.
După ultima staţionare, la Bârnova, trenul a intrat pe panta de coborâre de la staţia Ciurea, aflată la doar câţiva kilometri de Iaşi. Când mecanicii şi ceilalţi membri ai echipajului au încercat să reducă viteza, au realizat că frânele, deşi fuseseră verificate la staţia anterioară şi erau în regulă, nu au mai putut fi acţionate. „Sorgintea acestui accident– după cum se arată în documentele oficiale – este întreruperea comunicaţiei aerului în conducta frânei Westinghouse… întrerupere provocată… prin aglomeraţia extraordinară de călători, cari şedeau pe tampoane şi pe cuplele vagoanelor şi prin urmare, printr-o mişcare involuntară a mânei sau piciorului, au închis robinetul de conducta de aer, izolând astfel frâna Westinghouse, fie într-un loc fie în mai multe locuri… mai mult:din cauza marei aglomeraţiuni de călători, personalul nu putea să manipuleze în voie frâna de mână”[14].
Ziarul „Mișcarea” informa cititorii că frâna cu aer comprimat a funcţionat doar pentru primele două vagoane, robinetul fiind închis accidental la vagonul al III-lea[15]. Urmarea a fost deraierea acestuia şi ciocnirea cu o locomotivă aflată în staţionare pe o altă linie. Acul vitezometrului locomotivei a fost găsit blocat la 95 km[16], indicând viteza pe care trenul a avut-o în acele clipe. Momentul critic al accidentului este descris astfel:„Am simţit perfect cum trenul a sărit de pe şine ca o reptilă monstruoasă de fier şi de oţel, trăgându-i pe toţi călătorii săi spre mutilare sau spre marea călătorie de dincolo… Aveam senzaţia că sunt aruncată în fundul unui puţ, o ploaie de obiecte alunecând în jurul corpului meu… Cât a durat acest supliciu? Câteva minute, dar mie mi s-a părut interminabil…”[17].
Victimele, înmormântate în gropi comune, pe câmpul din spatele gării
Urmările au fost infernale:lămpile cu gaz, cărbunii din sobele improvizate ale vagoanele au condus la incendierea acestora, iar ţipetele răniţilor prinşi între fiare au sfâşiat sinistru tăcerea nopţii. Curând au luat foc şi două vagoane de muniţii staţionate pe altă linie din gara Ciurea, fapt care a contribuit la creşterea numărului victimelor. Lupta pentru supravieţuire a fost foarte dură. Yvonne Blondel a fost scăpată in extremis de către doi soldaţi ai misiunii militare franceze, care au scos-o dintre resturile vagonului său exact când hainele începeau să-i fie cuprinse de flăcări[18]. Dramele celorlalţi călători au fost de nedescris. Unii au pierit în foc, alţii au murit zdrobiţi de impactul deraierii. Cei care călătoreau pe acoperişurile vagoanelor au fost fie aruncaţi sub vagoane, unde au pierit secţionaţi de cumplita greutate a acestora, fie au fost aruncaţi în stratul salvator de zăpadă[19]. Aceeași supraviețuitoare franceză descrie cu detalii scenele tragediei, inclusiv apariţia unor profitori de ocazie, care au jefuit călătorii[20]. Au apărut şi echipe de salvatori – soldaţi ai depozitului de muniţii aflat lângă gară, un batalion de căi ferate, două companii de soldați români și două companii de soldați ruși[21]– fapt care a micşorat numărul victimelor catastrofei. Cei care s-au salvat, aflați în stare de şoc, dar şi răniţii au fost duşi în gara Iaşi, unde li s-au acordat primele ajutoare.
O altă memorialistă, Elena Emandi, nota:„A fost acolo iadul adevărat în toată grozăvenia lui și puținii care au scăpat cu viață erau ca nebuni de oroarea scenelor ce s-au petrecut sub ochii lor”[22]. La fața locului au venit și oficialitățile – Dimitrie Grecianu, ministrul Lucrărilor Publice, procurorul general, prefectul de Iași, dar și agenți ai Siguranței care au început să-i ancheteze pe martori[23]. Dimineaţa, vestea s-a răspândit în tot oraşul, mulţi alergând să privească spectacolul înfricoşător al morţii. Lumina zilei a dezvăluit amploarea tragediei:„În trecere prin Ciurea am privit dezastrul:vagoane sfărâmate, arse şi echipele de lucrători scoteau încă morţii de sub ruine. În spatele gărei erau înşiraţi pe patru rânduri morţii… Erau multe sute. Cu ochii scoşi, capetele sparte, braţe detaşate, mâini, picioare, momâi arse. Femei, ofiţeri, soldaţi…”[24].Un altul notează:„Un şir întreg de vagoane arse, cari nu mai păstraseră decât scheletul de metal, muiat ca ceara de focul ce-l mistuise… în jurul gării totul părea ruină şi mormânt…”[25].
Victimele au fost înmormântate în gropi comune, pe câmpul din spatele gării Ciurea, începând din ziua de 3 ianuarie[26], pentru victimele identificate până la acea dată – 374 persoane[27]. În zilele următoare, la comandamentul din piaţa gării, au fost afişate listele provizorii cu numele morţilor identificaţi[28]. Curând, zvonurile au început să se împrăştie:s-a vorbit despre averi fabuloase evaporate în incendiu sau jefuite de hoţii de ocazie, a fost amplificat numărul morţilor, iar nume celebre au fost vehiculate printre victime. În Muntenia ocupată de germani, un memorialist ne spune că presa a informat despre accidentul de la Ciurea, consemnând cu bucurie răutăcioasă „moartea lui Take Ionescu, Cantacuzino (ministru de justiţie), Constantinescu (ministrul de finanţe)”[29].
Astăzi, doar o singură cruce mai aminteşte de catastrofă, cea a lui Vasile Cantacuzino, fiul eminentului jurist şi om politic Matei Cantacuzino.
Medicul militar Vasile Bianu:568 de morţi şi 756 de răniţi
Vestea catastrofei de la Ciurea a căzut ca un trăsnet. Era încă o lovitură dureroasă pe care românii o primeau la acea vreme, după cum reiese din volumele de memorii ale epocii, care surprind imaginea dezastrului:I.G. Duca, ministru în guvernul Brătianu, vorbeşte de 800 de morţi[30];Constantin Argetoianu – peste 500 de morţi[31], generalul Berthelot consemnează că au fost 200 de morţi şi 300 de răniţi, printre aceştia un înalt oficial francez mort şi doi ofiţeri răniţi[32];Pia Alimăneştianu, 300 de morţi şi 300 răniţi[33], Rusu Abrudeanu – 300 de morţi[34], Alexandru Daia afirmă că au fost 2.500 de morţi şi răniţi[35].
Majoritatea memorialiştilor oferă cifre rotunde, necitând nicio sursă-raport oficial, ci doar zvonurile ori cifrele vehiculate în anturajul lor. La o primă vedere, două cifre par credibile:a ministrului I.G. Duca – 800 de morţi şi a generalului Berthelot – 200 de morţi. Aceştia ar fi putut avea acces la informaţiile şi concluziile autorităţilor, date fiind funcţiile lor. O altă sursă redă, probabil, cifra reală a dimensiunii catastrofei. Este vorba de medicul militar Vasile Bianu, care consemnează singura cifră exactă găsită de noi în acest demers:568 de morţi şi 756 de răniţi. Printre morţi:doi francezi – un aviator şi colonelul Viallat, un colonel şi 45 de soldaţi ruşi, opt ofiţeri români[36]. Tot el mai consemnează şi numărul celor aflaţi în tren:5.000 de călători[37]. Doctorul Bianu mai relatează, dar fără să avanseze o cifră, că în zilele următoare numărul morţilor a crescut prin decesul unora dintre răniţi. Aceleași cifre au fost publicate și în ziarul „Mișcarea”[38], fapt care ne conduce la concluzia că Bianu le-a luat direct din ziar sau a avut acces la datele colegilor săi din sistemul sanitar. Ca atare, bilanţul dezastrului a fost undeva în jurul a 650 de morţi şi nicidecum 800-1.000, cum s-a vehiculat în istoriografia noastră.
Epilogul catastrofei
Ecourile evenimentului s-au reflectat şi în presa feroviară interbelică, dar şi în literatura română. La scurt timp după război, în 1921, a apărut un roman intitulat Strada Lăpuşneanu, unde autorul, Mihail Sadoveanu, redă o scenă a accidentului de la Ciurea.
Supravieţuitorii tragediei au purtat cu ei pe toată durata vieţii spaimele momentului. Unii le-au reflectat în memorii, aşa cum au făcut Yvonne Blondel, Nicolae Dunăreanu, iar alţii s-au ales cu traume, invalidităţi permanente. Printre aceştia, cel mai cunoscut caz este cel al marelui geograf George Vâlsan (1885-1935). Acesta nu a fost socotit apt pentru a lupta pe front, dar s-a retras în Moldova, la Galaţi. Chemat la Iaşi pentru îndatoriri universitare, a prins un loc în fatidicul tren de etapă care a deraiat la Ciurea. După accident, a stat în spital până în septembrie 1918, suferind mai multe operaţii, după cum reiese din corespondenţa sa[39]. Geograful a rămas toată viaţa cu urmări dureroase ale accidentului, care i-au agravat boala de stomac de care suferea. Sextil Pușcariu consemnează în Memoriile sale că „o intervenție grea îl peticise, ca s-o mai poată duce câtva timp Și totuși, Vâlsan a mai trăit 17 ani. Prin voința lui de a trăi”[40].
Unii dintre supravieţuitori, dar şi urmaşii celor decedaţi s-au adresat după război instanţelor de la Iaşi pentru a cere despăgubiri de la CFR. Urmărind acest fir, am descoperit că a existat un Raport al Comisiei Superioare de Anchetă din 24 ianuarie 1917[41]. Au fost întocmite chiar şi studii juridice ale cazului[42]. Raportul comisiei de anchetă a concluzionat, după interogarea personalului de pe tren şi a martorilor, că nu există nicio culpă a CFR, nicio eroare a personalului, cauza accidentului fiind starea excepţională de război care a condus la nefericitul eveniment, la supraaglomerarea trenului care a împiedicat manipularea frânelor vagoanelor[43]. După cum reiese dintr-un studiu al accidentului feroviar, realizat de către dr. N.I. Râmniceanu[44], avocat al CFR, responsabilitatea a fost doar a pasagerilor care şi-au asumat riscul de a călători în condiţii improprii, mulţi dintre ei neavând legitimaţii de călătorie. Funcţionarii CFR şi-au făcut datoria, nefiind în culpă, iar trenul, dar şi teritoriul se aflau sub jurisdicţia armatei. Pagubele pricinuite călătorilor au fost considerate ca fiind pagube de război, după cum a stabilit Comisiunea Centrală de despăgubiri în 1919, iar călătorii ar fi trebuit să fie despăgubiţi de această comisie[45]. Probabil nu au primit nicio compensaţie, iar instanţele au respins pretenţiile victimelor.
Acestea sunt, în linii mari, coordonatele unui nefericit eveniment care rămâne în istoria Căilor Ferate Române drept cea mai mare catastrofă petrecută la noi. Împrejurările extraordinare ale tragediei şi lipsa documentelor din arhive au întârziat mult clarificarea cauzelor și a efectelor accidentului;viitorul poate aduce însă noi informaţii care să îmbogăţească studiul nostru.
Sursa: historia.ro
- Published in Info Trafic, Legende
Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia ( II )
Misterul Peșterii Blestemate Partea II
Așa cum vă povesteam în prima parte a Legendei, descoperirea acestei Peșteri în inima dealului Cetățuia de către Duca Vodă, a semănat doar moarte printre cei care o vizitase și urmași lor.
Pe data de 23 Noiembrie 1710, Dimitrie Cantemir este proclamat Domnitor al Moldovei de către turci, iar acesta sosește la Iași pe 10 Decembrie 1710, având drept sarcină prinderea lui Constantin Brâncoveanu, bănuit că ar avea legături cu Rusia, aceaștia din urmă fiind în război cu Imperiul Otoman.
Dimitrie Cantemir, află de la marele paharnic Gheorghiță Mitrea, povestea Peșterii din dealul Cetățuia și împreună cu Hatmanul Ion Neculce și Marele Ban, Savin Zmuncilă se apucă de explorat interiorul acesteia. În urma cercetărilor amănunțite asupra Peșterii și a celor 12 Tăblii de piatră rămase în custodia Călugărilor, acesta își schimbă brusc apartenența la parteneriatul cu Turcia și fuge în Aprilie 1711 pe ascuns în Rusia, unde se întălnește la Luțk, cu unul din cei mai mari ,, Iluminati ” ai lumii, și anume Țarul Rusiei-Petru cel Mare.
Această întalnire secretă a lor și discutarea printre altele la descoperirea făcută de către Domnitor în Iași, va duce într-un tărziu la apariția Marii Loji Masonice din Londra, fondată 6 ani mai tărziu sub finanțarea Rusiei.
Dimitrie Cantemir semnează în secret un tratat cu Rusia, sperând ca astfel să elibereze Țara Românească, de influiența turcă. Petru cel Mare îi promite lui Cantemir că domnia sa va fi pe viață atât pentru el, cât și pentru urmașii săi, atât timp cât va rămane fidel Rusiei.
I se promite că Moldovei îi va reveni printre altele și ținuturile Tighiniei și Buceagului, precum și Cetățile de la Dunăre, Chilia și Cetatea Albă, care fusese pierdute pe timpul domniei lui Ștefan cel Mare.
La câteva săptămâni după întoarcerea Domnitorului la Iași, acesta declară război Turciei și împreună cu o parte din armata Rusă, începe pregătirea unui război de alungare a turcilor din Țara Românească. Singurul care s-a opus a fost Boierul Iordache Ruset care îi strigă la una din adunări ,, Te-ai cam grăbit, măria ta, cu chiematul Moscalilor ” (Soldați Ruși) ”.
Dimitrie Cantemir ignoră ruga boierilor și își continuă campania împotriva turcilor, nu înainte de a ascunde o mare parte din averea familiei în Peștera de la Cetățuia. Armatele Moldovene și Rusești sunt înconjurate de către imensa armată Turcă a marelui Vizir Mehmed Pașa și îl învinge în cunoscuta Bătălie de la Stănilești Prut, luptă care a durat doar 3 zile, soldații Moldoveni și Ruși neavând alimente au capitulat și au cerșit măncare de la Soldații Turci.
Nemaiputând să se întoarcă în Iași, să își recupereze averea, acesta este nevoit să se refugieze în Rusia împreună cu familia și cei credincioși lui – Hatmanul Ion Neculce, Banul Savin Zmuncilă, comisul Pavel Rugină, vornicul Ilie Abaza, serdarul Mogâlde, paharnicul Gheorghiță Mitre, marele portar Iordachi Aristarh s.a., tranversând Jijia pe la Popricani în data de 11 Iulie 1711.
Se întălnește la Zagarancea cu Țarul Petru cel Mare, iar acesta îi oferă protecție atât lui și cât și familiei sale. Dimitrie Cantemir îi va stă alături și sluji până la moartea sa în 1723. În acest timp Peștera de la Cetățuia cu comorile sale rămâne ascunsă și uitată în timp.
În jurul anul 1900, câțiva cercetători Ruși găsesc în arhiva Muzeului Ermitaj din Sankt-Petersburg, câteva manuscrise aparținând lui Dimitrie Cantemir, în care se vorbește despre acestă Peșteră și despre Comorile sale, astfel câțiva cercetători Ruși ajutați de câțiva Frați Masoni Ieșeni, ajung în Iași în 1908, sub identitatea unor negustori și crescători de cai.
Nevrând să atragă atenția călugărilor de la Mănăstirea Cetățuia, încearcă să pătrundă spre Peșteră prin tunelurile realizate dinspre Curtea Domnească. Din păcate acestea sunt surpate în zona Bahluiului și accesul lor este oprit, prin mituirea unor oficialități Ieșene ale acelor vremuri, schimbă cursul râului Bahlui cu precizarea către populație că astfel se va evita inundarea zonelor din Podu-Roș care erau afectate de-a lungul timpului din când în când de ieșirea din matcă a râului.
De fapt prin schimbarea cursului de apă s-a dorit excavarea în siguranță a unei porțiuni de peste 100 de metri din tunelul de legătură care era surpat în dreptul fostului curs. De precizat faptul ca nu existau schițe asupra traseului tunelului și astfel erau nevoiți să meargă doar prin interiorul acestuia.
Cu toate că timp de 2 ani s-a încercat pătrunderea prin tunel spre Mănăstirea Cetățuia, nu s-a reușit înaintarea în timpul estimat. În data de 6 ianuarie 1911 când mai aveau se spune aproximativ 200 de metri până în dreptul Peșterii, se produce o surpare de pământ la poalele dealului Cetățuia și astfel întreagă echipă dispare sub pământ.
Curios este și faptul că în acea zi de 6 Ianuarie 1911, este și ziua în care Primarul Iașului de la acea vreme, Nicolae Gane își încetează mandatul de Primar. Acesta era cunoscut ca având Gradul de Maestru în Loja Steaua României din Iași, fiind și unul din cei mai importanți membri ai Francmasoneriei Române. Locul său în Primărie va fi preluat pentru o perioadă scurtă de timp de către alt Mason, și anume de câtre Ministrul Justiției de atunci, Dimitrie A. Greceanu.
Citește și Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia (I)
Citește și Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia (III)
Citește și Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia (IV)
- Published in Legende
Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia ( I )
Misterul Peșterii Blestemate Partea I
Mulți dintre voi ați auzit probabil de Celebra Legendă cum că Palatul Culturii din Iași ar avea o legătură subterană cu Mănăstirea Cetățuia, nimic mai adevărat până acuma. Astăzi vă voi povesti de cel mai bine păstrat Secret al Iașiului, și anume despre ,,Peștera lui Duca” sau ,,Peștera Blestemată” cum mai este ea cunoscută printre mai ,,Marii Masoneriei”.
Povestea începe după anul 1665 când la cârmuirea Moldovei ajunge domnitor Gheorghe Duca, de neam grec și de origine modestă, dar crescut în casa lui Vasile Lupu, acesta vine pe tronul Moldovei pentru prima dată după moartea lui Eustatie Dabija în septembrie 1665, datorită susținerii soacrei sale Dafina Doamna și a Cupăreștilor.
Pe vremea aceea, noi plăteam dări foarte mari turcilor pentru a trăi și face negoț în liniște. Nu a domnit prea mult ptr că din invidie a fost pârât turcilor că ar complota împotriva lor și a fost detronat, iar la domnie urcă Alexandru Iliaș.
Dupa multe plocoane pe la poarta Sultanului și promisiuni că va da mai mulți bani dacă va reînscăuna pe tronul Moldovei, este repus de către turci ca Domnitor în 1668, acesta la rândul sau crește taxele și astfel sărăcește țara și populația, ceea ce duce în 1671 la o răscoală împotriva domnitorului. Este din nou dat de turci jos de la domnie după ce aceștia îl ajută să înfrangă răscoala oamenilor împotriva sa.
În 1678 este trimis în Moldova pentru a domni a 3-a oară, acesta drept măsură de precauție după ce este instalat la Curtea Domneasca (Paltul Culturii), de teama unor noi conflicte armate sau a populației, caută să realizeze un tunel de legatură cu Mănăstirea Cetățuia, care în acel moment era cea mai fortificată și sigura Cetate din Iași.
Mănăstirea Cetățuia a fost ctitorită în secolul al XVII-lea (1665-1666, 1668-1672 și 1678-1683) tot de el, exact în anii săi de domnie. A fost construită de la început ca un complex fortificat medieval capabil să ofere domnitorului și boierilor un reazem pentru o rezistență înarmată împotriva invadatorilor.
Pentru realizarea acestui proiect a adus cățiva arhitecți din Austria și Italia pentru a nu trezi suspiciuni prin rândul românilor, dar lucrarile s-au executat sub conducerea unui mazâl din ţinutul Hotinului, numit Grigore Cornescu, cel care avea sa restaureze mai tarziu și Curtea de Argeș.
Lucrările au început tărziu prin toamna pentru a prinde tranversarea Bahluiului pe dedesupt pe timp de iarna când el va fi inghetat la suprafață și în caz de surpare, să nu dea de bănuit oamenilor și spionilor turci. Au fost aduși peste 200 de sclavi care munceau în schimburi la săpăturile tunelului și consolidarea lui. Se lucrau din 2 direcții, una de la Curtea Domnească spre Mănăstire, și o echipă dinspre Mănăstire spre Curte, urmând ca întalnirea să se realizeze undeva prin zona Mănăstirii Frumoasa.
În primăvara lui 1680 echipa care săpa dinspre Mănăstirea Cetățuia spre Palat, dă la un moment dat, peste un zid imens din granit, ce a fost ciudat este faptul că acel zid nu semăna cu nimic realizat până acuma de mâna omului. Lucrarile sunt oprite și Duca Vodă împreună cu câțiva oameni asistă la spargerea zidului și descoperiri unui lucru colosal, în fața lor se intindea o imensă peșteră cu o lungime de peste 100 metri și cu o înalțime de aproximativ 20 metri.
Cronicile ascunse până acum publicului, spun că în mijlocul peșterii ar fi fost un sanctuar de aproximativ 5 metri lungime și 2 lățime cu însemne ciudate și nedescifrabile, de asemenea de-a lungul zidurilor de granit erau așezate oseminte și cranii de bărbați de diferite tipologi.
Unii dregatori ai curții au fost cu părere că acel loc provine de la zei, alții că sunt vechii urmași ai lui Zalmoxis, însă descoperirea cea mai mare, a fost faptul că într-un colț al altarului sau găsit câteva Lespezi de Piatră (13 la număr) cu desene și însemne ale omeniri.
Conform preoților, acele plăci prezentau în totalitate, trecutul și viitorul lumii, iar una din plăci spunea ca acea persoană care va dezvălui și va profana acel lacăș, va fi blestemat pe viață, atât el cât și generațiile viitore, și oricine ar călca acest lăcaș va muri în chinuri.
Nu a dat importanță acestui aspect și a decis să își continuie lucrarea ocolind această peșteră, însa ia decizia ca ea sa rămană deschisă și să fie folosită ca depozit pentru materiale și averea mai marilor boieri.
În aprilie 1683, merge la Viena pentru a-i ajuta pe turci la asediul cetăţii, iar în lipsa lui, dar şi datorită insuccesului turcilor la Viena, boierii se răscoală la îndemnul lui Ştefan Petriceicu, iar Polonezii şi Cazacii invadează ţara.
Duca este prins la întoarcere în Iași la 25 decembrie 1683 şi dus în Polonia, unde moare în închisoare doi ani mai tarziu (1685) în chinuri groaznice. Se spune ca vorbea altă limbă și noaptea scrijălea pereții închisorii cu tot felul de însemne și semne indescifrabile. La domnie se instalează Ștefan Petriceu care aflând de Peștera lui Duca și gândindu-se că ar putea ascunde o comoară, intră și distruge o parte din tunel.
Supărarea venind de la faptul că nu reușește să găsească bogățiile familiei Duca și nici peștera acestuia. Intrarea în peștera fusese bine zidită și ascunsă de câtre Duca înaintea plecarii sale la Viena. În schimb găsește 1 din cele 13 plăci descoperite în tunel și o distruge. La nici 2 luni, cazacii îi înving pe turci și Petriceicu este nevoit să fugă și să se retragă în Polonia, unde moare în condiții misterioase.
Dumitrașcu Cantacuzino este pus imediat de către turci pe tronul Moldovei și mutat la Iași în Curtea Domnească. Și acesta află la rândul său de legenda Peșterii lui Duca și tunelurile sale ascunse, și pornește o campanie de cercetare amănunțită. Descoperă până la urma peștera și rămâne uimit de cea ce poate să vadă acolo.
,, În interior au fost montate de câtre Duca Vodă, mese și scaune ptr boieri pentru a petrece și chefui în caz de război, într-un colț de peșteră se văd butoaiele cu vin de cea mai bună calitate și apă bună de băut. Într-un alt colț se văd cuferele mari ale foștilor boieri, pline cu giuvaeruri scumpe și munți de galbeni, aici e dracu cu comoara sa și acoliții săi ”.
Rămâne uimit de atâtea bogății strânse la un loc și cuprins de fenebra îmbogățiri peste noapte începe să cheltuie din ea. Devenise atât de hapsân, încât își comanda mâncare și lucruri scumpe doar ptr el și restul celor din jurul său mureau de foame. Blestemul îl cuprinsese și pe el.
Orașul Iași aproape că devenise pustiue pentru că o săracie cruntă și o foamete de nedescris se abătuse asupra orașului, iar noaptea, lupii intrau în oraș unde mâncau cadavrele rămase pe la colțurile străzilor a celor care erau necajiți și murise în timpul zilei de boală sau de foame.
La scurt timp este chemat de urgență la Constantinopol. De teamă ca nu care cumva turci să fii aflat de Peștera lui Duca, acesta se duce la înalta poartă otomană fără banii la el, ca să nu pară bogat. Este batjocurit de catre Sultan și lăsat liber și fără bani pe străzile Constantinopolului, unde de ciudă și cuprins de nebunie, moare în niște condiții mizerabile pe străzile orasului.
În partea a 2-a vom vedea cum au evoluat lucrurile de-a lungul timpului și măsurile luate de conducători țării referitor la Peștera lui Duca, precum și descoperirile făcute.
Citește și Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia (II)
Citește și Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia (III)
Citește și Misterul Peșterii Blestemate de sub mănăstirea Cetățuia (IV)
- Published in Legende
Misterele Iașiului și comorile sale legendare
Misterele Iașiului și Comorile sale legendare
Nu mulți sunt aceia care știu de legendele conform căruia Iașiul ascunde în pământurile sale cele mai mari comori ale țării. De-a lungul vremii Iașiul a fost unul din cele mai dezvoltate orașe ale României și cu economia cea mai bogată. Aici se aflau cei mai vestiți negustori și își aveau locuințele mai marii boieri ai țării. Fiind un oraș foarte bogat a atras la randul său și foarte mulți cotropitori care în nenumărate rânduri au jefuit orașul și l-au ars din temelii.
Prima referire documentară a orașului a fost în 1408 de catre domnul Moldovei Alexandru cel Bun. Totuși, deoarece existau clădiri mai vechi de această dată (spre exemplu presupusa Biserică armeană costruită în 1395), se crede că orașul este mult mai vechi, cel puțin cu câteva decenii înainte de această dată.
În 1564, domnitorul Alexandru Lăpușneanu a mutat aici capitala Moldovei de la Suceava. Orașul a fost incendiat de tătari în 1513, de Otomani în 1538 și de Ruși în 1686, în 1734, a fost afectat de o epidemie. Prin Pacea de la Iași, cel de-al șaselea război ruso-turc a luat sfârșit în 1792.
În 1822, turcii au luat cu asalt orașul, pentru a potoli revoluționarii greci ai Eteriei, conduși de Alexandru Ipsilanti. Între 1565 și 1859, orașul a fost capitala Moldovei, apoi, între 1859 și 1862, atât Iași cât și București au fost capitalele de facto ale Principatelor Unite ale Moldovei și Valahiei. În 1862, când uniunea celor două principate a devenit deplină sub numele de România, capitala țării a fost stabilită la București.
Cele mai cunoscute mari familii boiereşti care aveau reşedinţe în Iaşi erau următoarele: familiile Sturzeştilor, Cantacuzinilor, Mavrocordaţilor, Rosetteştilor, Ghikuleştilor, Catargiilor, Moruzzeştilor, Mavrogheniilor, Callimachilor, Balşilor, Conache, Pogor şi a Bogdanilor (fiecare cu mai multe ramuri) .
Aceste familii, care reprezentau adevărata nobilime a Ţării, dădeau tonul vieţii aristocratice a Moldovei din prima jumătate a secolului al XIX-lea. Ei asigurau domnitorii şi marii dregători ai Ţării, dar şi politica, justiţia şi cea mai mare parte din viaţa economică căci în mâinile lor se afla puterea politică, majoritatea resurselor economice şi totalitatea deciziilor importante. Tot aceste familii manevrau şi majoritatea resursele naturale ale Moldovei .
Mai toți boieri aveau beciuri si crame sub locuințele lor și nu numai, tocmai pentru a-și depozita averea și lucrurile cele mai de preț, iar în caz de pericol aștia fugeau cu familile lor, si de cele mai multe ori cadeau prada altor tălhari sau se îmbolnaveau în pribegia lor și nu se mai întorceau. Astfel multe ,, Comori ” zac și în momentul actual ascunse în pământ si nedescoperite.
Nu a fost lucrare mai mare în Iași să nu se fi descoperit ruinele unor beciuri în acele locuri indiferent unde ai fi săpat peste tot în Iașiul acesta găsești urmele acelor asezemanturi ( Palas, Pasaj Fundatie, Hala Centrala, Hotel Europa, Corp Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Complex Newton Tătărași, Cladire SRI, etc) peste tot Iașiul este împânzit de astfel de beciuri unde de multe ori au fost gșsite zeci de comori trecute în tăcere tocmai ptr a nu se sista construcția acelor cladiri.
Una din cele mai mari rețele de tuneluri subterane și beciuri sau aflat în zona Lapușneanu și Fundație, chiar în timpul construcției actualui corp R al Universității „Alexandru Ioan Cuza” în 1997 a fost descoperite niște tuneluri de se putea circula cu o mașină mică prin ele, aceasta descoperire a avut loc întamplator când unul dintre utilaje în timp ce tasa fundația a cazut pur si simplu sub greutatea sa într-un astfel de tunel la aproximativ 2 metri față de cota ,,0″. Patronul firmei de construcții ,,ALEX SRL”, Alexandru Alexandrov de teamă să nu i se oprească construcția, a adus peste 10 camioane de piatră să umple acea gaura imensă creată, astfel a fost închis pe vecie un posibil site arheologic și posibilitatea de a afla noi date istorice ale urbei noastre.
O parte din acea retea de tuneluri au fost descoperite și la construcția Pasajului Mihai Eminescu la câteva sute de metri mai sus spre Copou, dar având în vedere amploarea acelor lucrări nu sa dat importanță și au fost distruse.
Revenint la Comorile noastre putem spune că o parte din ele au fost descoperite întamplator sau nu de diferite persoane de-a lungul vremi. Armand Iustinian Enache un fost medic rezident la Spitalul de Pneumoftiziologie din Iaşi împreuna cu tatăl său descoperă lângă Breazu cu ajutorul unui detector de metale un Vas ce conținea peste 600 de monede din secolele XVII – XVIII din Aur si Argint, acesta și-a insusit comoara si nu a declarat-o, a fost prins cateva zile mai tarziu de catre Politisti in urma unei perchezitii cu vasul in camera sa. În urma acestor percheziţii, poliţiştii au găsit cinci detectoare de metal, dintre care trei apartinand familiei Enache şi alte două la o persoană fizică din Ciurea.
O alta comoară importantă găsită în apropierea Iașului a fost găsită în 1941 în Pădurea de la Stânca, în apropierea Castelului Roznovanu ridicat în 1630, în curtea castelului a fost ridicată și o biserică iar clopotul acesteia era din argint. Castelul era înconjurat de 30 hectare cultivate cu vie. În 1821 Țările Române au parte de o revoluție împotriva regimului fanariot, care nu era decât o formă deghizată de ingerință a otomanilor în treburile interne ale Munteniei și Moldovei, atunci se spune ca Eteriți au ascuns în apropierea Castelului nu mai puțin de 14 Care mari, cu bijuteri din Aur si Argint. Înca din timpul primului război mondial, soldații ruși au facut numeroase săpaturi la Stânca Roznovanu căutând, fără rezultate o așa-zisă comoară. Și astăzi se mai pot observa șanțuri și săpături ale sătenilor după această comoară. Din păcate Castelul a fost distrus complet în cel de-al 2-lea război mondial.
O alta comoară a fost găsită în Tătărași în 2003 când un cetățean în timp ce își săpa fundația la Casa a găsit nu mai puțin de 15.000 de monezi din Argint, acestea au fost predate Palatului Culturi din Iasi.
Una din cele mai mari comori ale țării cică s-ar afla în comuna Moșna judetul Iași, care ar duce la intrarea in Palatele subterane ale lui Zamolxis, zeul Dac care s-a retras in pamant cu toate comorile stranse, intrand intr-o pestera. Legenda comorii de la Cetatea Dacica din comuna Moșna, judetul Iasi, a fost transmisă sute de ani, prin viu grai, din generație în generație. Se spune că în cetate ar fi ingropat atâta aur si pietre pretioase, încat comoara ar fi păzită de niște spirite. Până la Cetatea Dacica de la Moșna, datată de istorici între secolele IV – II i.e.n, se ajunge pe un drum anevoios. Așezarea fortificată se afla in varful dealului Cetățuia, cu o înaltime de circa 420 metri. Este unul dintre cele mai inalte dealuri din judet. Acum, Cetatea se află în mijlocul pădurii, pe Dealul Cetățuia sunt zeci sau sute de cărări. dacă nu ai un ghid priceput, este foarte ușor să te rătăcești și să nu mai ajungi la Cetate. Oamenii spun că multe dintre cărările de pe dealul Cetățuia sunt facute de diavol noaptea, tocmai pentru a-i îndruma pe oameni pe căi greșite și a proteja comoara dacilor.
Mulți căutători de comori au încercat să pună mâna de-a lungul timpului pe aurul de la Moșna dar în zadar au fost căutările lor. Câțiva kilometri mai încolo, în Cetatea Dacică de la Bunești-Averești, în județul Vaslui, a fost descoperit în secolul trecut un bogat tezaur Getic cu nenumărate obiecte din aur și argint. Obiectele, printre care si brățări Dacice din aur, se află acum în muzeele naționale. De altfel, dealurile de la Bunești și de la Moșna sunt cele mai înalte din zona.
O altă legendă spune că în pădurea de la Breazu un descendent din neamul lui Coroi un cunoscut Haiduc si Bandit ce își făcea veacul prin parțile Iașului, ar fi ascuns o Comoară care ar conține peste 20.000 de monezi din Aur. Ghiță Coroi s-a apucat de prădat imediat ce a ieşit din închisoare, adică în 1930, acesta controla toate drumurile comerciale, ieşea din pădure şi ataca. Din statisticile prezentate în rechizitoriul din 1936, când a fost prins în cele din urmă, reiese că banditul Coroi era autorul a peste 70 de tâlhării la drumul mare, este condamnat la 6 ani de închisoare, după condamnare nu se mai știe absolut nimic de el, zvonește că a fost făcut ofițer de securitate de către comuniști și a ajuns general, comandând școala de ofițeri de la Băneasa. Ar fi murit în 1979 la București nici până în ziua de azi nu sa găsit presupusa comoară.
Gheorghe Coroi( încadrat de jandarmi) la procesul de la Bacău.
Una dintre cele mai mari comori din Iași a fost descoperită de I. D. Berindei, arhitectul Palatului Culturii, care în timpul săpaturilor de la fosta Curte Domneasca a scos la lumină aproape 15 kilograme de monezi: șilingi suedezi, prusieni, polonezi si falsuri romanești din timpul lui Dabija Vodă. Sub cladirea „Casa Modei” de astazi au fost descoperite 229 de monezi de argint din secolul XVI, săpăturile pentru Liceul „Vasile Alecsandri” scoțând la lumină două tezaure de 26 si respectiv 116 monezi de argint. Se pare că aceasta comoară a fost ascunsă în timpul acțiunii lui Mihai Viteazul în Moldova și era a unui om avut care stătea în centrul de atunci al orașului, lăngă Biserica Sfantul Sava.
Singurul tezaur de care se știe și pe care nu îl dezgroapă nimeni se află sub clădirea „Vama Veche”. Construită în timpul lui Carol I, clădirea a beneficiat de obiceiul de a se pune bani sub fundație, ascunzând acum o comoară adevarată. Cel puțin pentru numismatici. La baza clădirii din fața Gării a fost îngropată o ulcică de bani, dar nimeni pana acum nu s-a aratat interesat să dărame edificiul pentru mica comoară de dedesubt. Clădirea Vama Veche se presupune a nu fi singura care a beneficiat de monezi la fundație. Restul comorilor încredințate pământului pe care s-a ridicat Iașul stau încă bine ascunse.
Articol de Țugui Florin.
- Published in Legende