Noi locuri de parcare scoase la licitație de Primaria Iaşi
Primăria Iași va organiza noi licitaţii privind închirierea de locuri de parcare în cartiere.
Pe 2 august, începând cu ora 14:00 se vizează închirierea a 14 locuri de parcare, cu nr. 1-14, situate în parcarea din strada Drobeta, nr. 8. Imobilele cu drept de participare la licitaţie sunt blocurile B1, Q5, Q7 și R14. Data limită de depunere a dosarelor este 31 iulie, ora 13:00.
Pe 7 august, ora 14:00, va avea loc licitaţia publică cu strigare pentru închirierea unui loc de parcare, cu nr. 20, situat în strada Canta, nr. 10. Imobilele cu drept de participare la licitaţie sunt blocurile 535, 536, D2 și G11. Data limită de depunere a dosarelor este 4 august, ora 13:00.
În data de 9 august, ora 14.00, Primăria va organiza licitaţia publică cu strigare pentru închirierea a 5 locuri de parcare, cu nr. 1-5, situate în șoseaua Moara de Foc, nr. 15. Imobilele cu drept de participare sunt blocurile 575, 597 și 598. Data limita de depunere a dosarelor este 7 august, ora 13.00.
Toate licitaţiile vor avea loc la sediul Direcției Exploatare Patrimoniu (DEP) din şoseaua Naţională, nr. 43, et. 6. Preţul documentaţiei este de 10 lei/loc, iar taxa de participare 5 lei/loc. Garanţia de participare este de 50 lei/loc.
Relaţii suplimentare privind procurarea documentaţiei şi condiţiile de participare se pot obţine de la DEP, Şoseaua Naţională, nr. 43, et. 4, cam. 15, telefon 0232/264246 (interior 43).
Program cu publicul: luni, miercuri şi vineri: 9.00-13.00; marti şi joi: 12.00-15.00.
Sursă: www.primaria-iasi.ro
- Published in Info Trafic
Guvernul Român a mai donat 96 de Microbuze transport elevi, Republicii Moldova
Guvernul Român a mai donat 96 de Microbuze transport elevi, Republicii Moldova
Încă 96 de microbuze destinate transportului pentru elevi au ajuns în Republica Moldova, ca urmare a semnării, în cadrul ședinței Guvernului României din data de 22 martie 2017, a unui memorandum pentru acordarea de asistență în domeniul educației, respectiv continuarea programului de donație de microbuze școlare în scopul soluționării situațiilor celor mai dificile și urgente din mediul rural al Republicii Moldova.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (MDRAPFE) transmis, vineri, către AGERPRES, este vorba de 95 de autovehicule tip 16+1 locuri pe scaune și un autovehicul destinat transportului persoanelor cu mobilitate redusă, echipat pentru un număr de două locuri speciale — fotolii (scaune) rulante.
Microbuzele achiziționate de MDRAPFE sunt complet echipate și pregătite pentru introducerea lor în exploatare, partea română suportând, totodată, cheltuielile aferente livrării acestora în Chișinău. Autovehiculele vor fi repartizate în funcție de necesitățile identificate, în mod prioritar școlilor de circumscripție la nivel raional.
Pe lângă cele 96 de microbuze, România a mai donat Republicii Moldova, în septembrie 2014, alte 100 de microbuze pentru elevi.
Contractul de donație între Guvernul României (reprezentat de Ministerul Finanțelor Publice) și Guvernul Republicii Moldova (reprezentat de Ministerul Educației, ca beneficiar al bunurilor mobile) s-a semnat pe 12 aprilie, în baza schimbului de scrisori privind acceptarea donației, mai informează MDRAPFE.
- Published in Info Trafic
Cea mai mare catastrofă din istoria Căilor Ferate Române: Accidentul de la Iasi, Ciurea din 1/13 ianuarie 1917
La Ciurea, în ianuarie 1917, a fost iadul pe pământ, „iadul adevărat în toată grozăvenia lui”, aşa cum scrie Elena Emandi într-un volum de memorii din 1919. Cel mai cumplit accident feroviar din istoria României şi, după alte surse, cea mai mare catastrofă de acest fel din lume, în intervalul 1830-1930. Desigur, la vremea respectivă, România era pe punctul de a dispărea de pe harta lumii:în stare de război cu Puterile Centrale, cu mare parte din teritoriu ocupată de germani, cu administraţia şi armata refugiate în Moldova. În aceste condiţii cu totul vitrege deraiea ză la Ciurea, lângă Iaşi, un tren arhiplin, care venea de la Galaţi, doldora de oameni care fugeau din calea războiului.
Istoria căilor ferate din România este încă un spaţiu cu multe necunoscute, iar aceastăstare de fapt e pricinuită şi de lipsa unor instituţii academice, aşa cum sunt în Occident, care să aibă ca obiect de activitate studiul acestui domeniu. Una dintre temele nu suficient de profund cercetate la noi este şi cea a accidentelor produse pe căile ferate din România. Aici se detaşează două cazuri:povestea acarului Păun şi accidentul de la Ciurea. Povestea acarului Păun a fost publicată în, , Historia”, în iulie 2013, sub forma unui studiu care a contribuit, alături de alte materiale scrise pe această temă, la descifrarea şi popularizarea, , mitului ţapului ispăşitor” personificat de omul de rând, din popor.
Articolul de faţă îşi propune a fi o contribuţie la clarificarea unui subiect prea puţin explorat, cel al accidentului din 13 ianuarie 1917, de la staţia Ciurea, aflată în vecinătatea imediată a Iaşiului. Despre acesta avem două-trei referinţe în lucrări de istorie generală, publicate în anii 1970-1990, în care este tratată prima jumătate a secolului al XX-lea. Accidentul e amintit şi într-o istorie a CFR, Epopeea feroviară românească, publicată în 1977 de către C. Botez, D. Urmă, I. Saizu, după cum există şi câteva articole din presa recentă (2005-2013), dar şi citări în lucrări ale unor remarcabili istorici feroviari provenind din rândurile CFR:Radu Belu, Ion Mitican, Ilie Popescu.
În linii mari, în lucrările sau articolele de mai sus se avansează impresionantele cifre de 800, 1.000 sau peste 1.000 de morţi, victime ale deraierii unui tren la Ciurea;iar acest număr de victime plasează România pe primul loc într-un șir al accidentelor feroviare mondiale din perioada 1830-1930[1]:
1.Ciurea, România, 13 ianuarie 1917, deraiere şi coliziune trenuri în gară:600-1000 de morţi
2. Saint Michel de Maurienne, Franţa, 12 decembrie 1917, deraiere:540 morţi
3.El Virillo, Costa Rica, 14 martie 1926, deraiere de pe un pod:248 morţi
4. Gretna Green, Scoţia, 22 mai 1915, coliziune trenuri:227 morţi
5. Beloeil, Canada, 29 iunie, 1864, deraiere de pe un pod:99 morţi
6. New York, SUA, 1 noiembrie 1918, deraiere de pe linie:93 morţi
7.Ashtabula, Ohio, SUA, 29 decembrie 1876, pod prăbuşit:92 morţi
8. Niigata, Japonia, 3 februarie, 1922, avalanşă:87 morţi
9. Hammond, Indiana, SUA, 22 iunie 1918, coliziune trenuri:86 morţi
10.Chatsworth, Illinois, SUA, 11 august 1887, prăbuşire pod:84 morţi
Mai mult, pornind de la acelaşi număr de victime, fie el şi aproximativ, Căile Ferate Române se situează și în primele locuri ale unui bilanț al tuturor timpurilor, în care primul loc este ocupat de către dezastrul din Sri Lanka, din 2004, când au murit 1.700 de oameni.
De ce nu se cunosc prea multe date despre accident?
Lipsa informaţiilor este generată în primul rând de situaţia excepţională în care se afla statul român în acel moment. Regatul României era în stare de război cu Puterile Centrale, iar administraţia, armata şi o mare parte a cetăţenilor se aflau refugiaţi în Moldova. Statul român era pe punctul de a fi ocupat şi desfiinţat de către germani. Dată fiind starea de război, doar câteva ziare au reușit să informeze despre accident. Se pare că nici în arhive nu sunt documente care să prezinte date certe. Nu se ştie foarte clar dacă a existat o anchetă şi unde se află rezultatele acesteia. Ca atare, sursele de informare pentru cercetători sunt limitate doar la mărturiile de peste timp ale supravieţuitorilor, la lucrări memorialistice, presa vremii, publicaţiile interbelice care au abordat subiectul.
Discuţii stârneşte şi fotografia vehiculată în toate mediile drept cea care înfăţişează accidentul de la Ciurea;imaginea care s-a impus în conştiinţa publică a ultimilor ani. Realizată, după cum se afirmă, la data de 6/19 ianuarie 1917, ea nu prezintă însă nicio urmă de zăpadă, cu toate că două surse memorialistice distincte vorbesc despre călătorii care se aflau pe acoperişurile vagoanelor şi care au scăpat cu viaţă pentru că au fost proiectaţi în zăpada căzută în cantităţi mari în acele zile[2]. Ca atare, această fotografie, în opinia noastră, nu este datată corect. Se cunoaşte că la Ciurea au mai avut loc accidente feroviare cândva la începutul secolului al XX-lea şi în 1925[3]. Cel mai probabil aceasta a fost făcută cu una dintre aceste ocazii.
Numărul de vagoane ale trenului reprezintă o altă necunoscută. Sursele abordate vorbesc despre 26 sau 60 de vagoane[4], iar lipsa unor documente de înregistrare ale CFR adânceşte şi ea misterul. De aici rezultă o altă mare problemă:care a fost în realitate numărul călătorilor? Dar numărul morţilor şi al răniţilor? Cele mai uzitate surse istoriografice ale accidentului se referă la 800-1.000[5]sau chiar la peste 1.000 de morţi[6]. Ele au fost astfel propagatoarele cifrelor rotunde (şi exagerate, desigur) de morţi ai acestei catastrofe.
Parcurgerea numeroaselor scrierilor memorialistice privind perioada Primului Război Mondial ne-a dat posibilitatea identificării unor mărturii mult mai sigure privind accidentul de la Ciurea, dar şi a unor clarificări privind numărul morţilor, aspecte pe care le vom prezenta în cele ce urmează.
Foto: Considerată a fi imaginea tragediei de la Ciurea, fotografia a fost realizată, probabil, cu prilejul unui alt accident din aceeași stație
Cum s-a produs tragedia?
Descrierea călătoriei cu, , trenul morţii” pe ruta Galaţi-Ciurea, redată de fiica ambasadorului Franţei, aflată printre pasageri. „A murit Take Ionescu!”, au titrat ziarele germanofile din Muntenia ocupată.
Trenul de Etapă 1 sau „Curierul”, cum i se mai spunea, a plecat din Galaţi cu destinaţia Iaşi vineri, 30 decembrie 1916/11 ianuarie 1917, cu o întârziere de câteva ore, pentru că gara fusese bombardată de aeroplanele germane[7], iar locomotiva sa, atinsă de bombe, a trebuit înlocuită. Ocuparea Brăilei de către germani, care au început să bombardeze Galaţiul, i-a determinat pe refugiaţii din Muntenia să părăsească localitatea devenită nesigură. Lor li s-au adăugat elevi și soldaţi aflaţi în permisii. Alături de români, în tren călătoreau ofiţeri şi soldaţi ruşi, dar şi membri ai misiunii militare franceze. Printre cei mai cunoscuţi călători erau Emil Costinescu, fost ministru de Finanţe, Yvonne Blondel, fiica fostului ambasador francez la Bucureşti[8], geograful George Vâlsan, marchizul Belloy (oficial francez).
Foarte curând, trenul a devenit supraaglomerat. În gările de pe traseu se pare că s-au mai adăugat vagoane, trenul staţionând ore în şir pentru ca alte sute de călători să-şi facă loc. „Nu era un colţişor liber, nu se putea să-ţi fixezi cele două picioare măcar pe o scară sau un tampon… erau în trenul acela, funcţionari înalţi, o misiune străină, femei, copii şi Ruşi-îngrozitori de mulţi”[9], constată unul dintre călători., , Te întrebai încă unde-şi mai poate găsi loc acest puhoi de umbre, încărcate cu boccele…”[10], scrie un altul.Condiţiile de călătorie au fost cumplite:vagoanele, multe dintre ele foste de marfă, luminate cu lămpi cu gaz, erau reci, ferestrele nu mai aveau geamuri, ci scânduri care nu reuşeau să oprească pătrunderea frigului, iar pentru cei care călătoreau pe acoperişurile vagoanelor era un miracol cum de reuşeau să rămână acolo. „Spre groaza noastră, un bărbat şi un băieţel de 10 ani au fost daţi jos îngheţaţi. Alte umbre ce se clătinau, împietrite de frig, povesteau că, la unele curbe, mai mulţi oameni – bărbaţi şi femei – fuseseră aruncaţi de pe tren”[11], scrie Yvonne Blondel.
„Am simţit perfect cum trenul a sărit de pe şine ca o reptilă monstruoasă de fier şi de oţel”
Trenul a staţionat toată noaptea la Bârlad pentru că zăpada căzută din abundenţă a blocat calea ferată şi nu s-a mai putut circula, în ciuda eforturilor soldaţilor şi feroviarilor de a debloca linia[12]. A doua zi, pe 12 ianuarie, convoiul a plecat spre Iaşi, cei 120 de km fiind parcurşi pe toată durata zilei, ajungând în apropierea destinaţiei în preajma orei unu noaptea[13], când s-a produs şi accidentul.
După ultima staţionare, la Bârnova, trenul a intrat pe panta de coborâre de la staţia Ciurea, aflată la doar câţiva kilometri de Iaşi. Când mecanicii şi ceilalţi membri ai echipajului au încercat să reducă viteza, au realizat că frânele, deşi fuseseră verificate la staţia anterioară şi erau în regulă, nu au mai putut fi acţionate. „Sorgintea acestui accident– după cum se arată în documentele oficiale – este întreruperea comunicaţiei aerului în conducta frânei Westinghouse… întrerupere provocată… prin aglomeraţia extraordinară de călători, cari şedeau pe tampoane şi pe cuplele vagoanelor şi prin urmare, printr-o mişcare involuntară a mânei sau piciorului, au închis robinetul de conducta de aer, izolând astfel frâna Westinghouse, fie într-un loc fie în mai multe locuri… mai mult:din cauza marei aglomeraţiuni de călători, personalul nu putea să manipuleze în voie frâna de mână”[14].
Ziarul „Mișcarea” informa cititorii că frâna cu aer comprimat a funcţionat doar pentru primele două vagoane, robinetul fiind închis accidental la vagonul al III-lea[15]. Urmarea a fost deraierea acestuia şi ciocnirea cu o locomotivă aflată în staţionare pe o altă linie. Acul vitezometrului locomotivei a fost găsit blocat la 95 km[16], indicând viteza pe care trenul a avut-o în acele clipe. Momentul critic al accidentului este descris astfel:„Am simţit perfect cum trenul a sărit de pe şine ca o reptilă monstruoasă de fier şi de oţel, trăgându-i pe toţi călătorii săi spre mutilare sau spre marea călătorie de dincolo… Aveam senzaţia că sunt aruncată în fundul unui puţ, o ploaie de obiecte alunecând în jurul corpului meu… Cât a durat acest supliciu? Câteva minute, dar mie mi s-a părut interminabil…”[17].
Victimele, înmormântate în gropi comune, pe câmpul din spatele gării
Urmările au fost infernale:lămpile cu gaz, cărbunii din sobele improvizate ale vagoanele au condus la incendierea acestora, iar ţipetele răniţilor prinşi între fiare au sfâşiat sinistru tăcerea nopţii. Curând au luat foc şi două vagoane de muniţii staţionate pe altă linie din gara Ciurea, fapt care a contribuit la creşterea numărului victimelor. Lupta pentru supravieţuire a fost foarte dură. Yvonne Blondel a fost scăpată in extremis de către doi soldaţi ai misiunii militare franceze, care au scos-o dintre resturile vagonului său exact când hainele începeau să-i fie cuprinse de flăcări[18]. Dramele celorlalţi călători au fost de nedescris. Unii au pierit în foc, alţii au murit zdrobiţi de impactul deraierii. Cei care călătoreau pe acoperişurile vagoanelor au fost fie aruncaţi sub vagoane, unde au pierit secţionaţi de cumplita greutate a acestora, fie au fost aruncaţi în stratul salvator de zăpadă[19]. Aceeași supraviețuitoare franceză descrie cu detalii scenele tragediei, inclusiv apariţia unor profitori de ocazie, care au jefuit călătorii[20]. Au apărut şi echipe de salvatori – soldaţi ai depozitului de muniţii aflat lângă gară, un batalion de căi ferate, două companii de soldați români și două companii de soldați ruși[21]– fapt care a micşorat numărul victimelor catastrofei. Cei care s-au salvat, aflați în stare de şoc, dar şi răniţii au fost duşi în gara Iaşi, unde li s-au acordat primele ajutoare.
O altă memorialistă, Elena Emandi, nota:„A fost acolo iadul adevărat în toată grozăvenia lui și puținii care au scăpat cu viață erau ca nebuni de oroarea scenelor ce s-au petrecut sub ochii lor”[22]. La fața locului au venit și oficialitățile – Dimitrie Grecianu, ministrul Lucrărilor Publice, procurorul general, prefectul de Iași, dar și agenți ai Siguranței care au început să-i ancheteze pe martori[23]. Dimineaţa, vestea s-a răspândit în tot oraşul, mulţi alergând să privească spectacolul înfricoşător al morţii. Lumina zilei a dezvăluit amploarea tragediei:„În trecere prin Ciurea am privit dezastrul:vagoane sfărâmate, arse şi echipele de lucrători scoteau încă morţii de sub ruine. În spatele gărei erau înşiraţi pe patru rânduri morţii… Erau multe sute. Cu ochii scoşi, capetele sparte, braţe detaşate, mâini, picioare, momâi arse. Femei, ofiţeri, soldaţi…”[24].Un altul notează:„Un şir întreg de vagoane arse, cari nu mai păstraseră decât scheletul de metal, muiat ca ceara de focul ce-l mistuise… în jurul gării totul părea ruină şi mormânt…”[25].
Victimele au fost înmormântate în gropi comune, pe câmpul din spatele gării Ciurea, începând din ziua de 3 ianuarie[26], pentru victimele identificate până la acea dată – 374 persoane[27]. În zilele următoare, la comandamentul din piaţa gării, au fost afişate listele provizorii cu numele morţilor identificaţi[28]. Curând, zvonurile au început să se împrăştie:s-a vorbit despre averi fabuloase evaporate în incendiu sau jefuite de hoţii de ocazie, a fost amplificat numărul morţilor, iar nume celebre au fost vehiculate printre victime. În Muntenia ocupată de germani, un memorialist ne spune că presa a informat despre accidentul de la Ciurea, consemnând cu bucurie răutăcioasă „moartea lui Take Ionescu, Cantacuzino (ministru de justiţie), Constantinescu (ministrul de finanţe)”[29].
Astăzi, doar o singură cruce mai aminteşte de catastrofă, cea a lui Vasile Cantacuzino, fiul eminentului jurist şi om politic Matei Cantacuzino.
Medicul militar Vasile Bianu:568 de morţi şi 756 de răniţi
Vestea catastrofei de la Ciurea a căzut ca un trăsnet. Era încă o lovitură dureroasă pe care românii o primeau la acea vreme, după cum reiese din volumele de memorii ale epocii, care surprind imaginea dezastrului:I.G. Duca, ministru în guvernul Brătianu, vorbeşte de 800 de morţi[30];Constantin Argetoianu – peste 500 de morţi[31], generalul Berthelot consemnează că au fost 200 de morţi şi 300 de răniţi, printre aceştia un înalt oficial francez mort şi doi ofiţeri răniţi[32];Pia Alimăneştianu, 300 de morţi şi 300 răniţi[33], Rusu Abrudeanu – 300 de morţi[34], Alexandru Daia afirmă că au fost 2.500 de morţi şi răniţi[35].
Majoritatea memorialiştilor oferă cifre rotunde, necitând nicio sursă-raport oficial, ci doar zvonurile ori cifrele vehiculate în anturajul lor. La o primă vedere, două cifre par credibile:a ministrului I.G. Duca – 800 de morţi şi a generalului Berthelot – 200 de morţi. Aceştia ar fi putut avea acces la informaţiile şi concluziile autorităţilor, date fiind funcţiile lor. O altă sursă redă, probabil, cifra reală a dimensiunii catastrofei. Este vorba de medicul militar Vasile Bianu, care consemnează singura cifră exactă găsită de noi în acest demers:568 de morţi şi 756 de răniţi. Printre morţi:doi francezi – un aviator şi colonelul Viallat, un colonel şi 45 de soldaţi ruşi, opt ofiţeri români[36]. Tot el mai consemnează şi numărul celor aflaţi în tren:5.000 de călători[37]. Doctorul Bianu mai relatează, dar fără să avanseze o cifră, că în zilele următoare numărul morţilor a crescut prin decesul unora dintre răniţi. Aceleași cifre au fost publicate și în ziarul „Mișcarea”[38], fapt care ne conduce la concluzia că Bianu le-a luat direct din ziar sau a avut acces la datele colegilor săi din sistemul sanitar. Ca atare, bilanţul dezastrului a fost undeva în jurul a 650 de morţi şi nicidecum 800-1.000, cum s-a vehiculat în istoriografia noastră.
Epilogul catastrofei
Ecourile evenimentului s-au reflectat şi în presa feroviară interbelică, dar şi în literatura română. La scurt timp după război, în 1921, a apărut un roman intitulat Strada Lăpuşneanu, unde autorul, Mihail Sadoveanu, redă o scenă a accidentului de la Ciurea.
Supravieţuitorii tragediei au purtat cu ei pe toată durata vieţii spaimele momentului. Unii le-au reflectat în memorii, aşa cum au făcut Yvonne Blondel, Nicolae Dunăreanu, iar alţii s-au ales cu traume, invalidităţi permanente. Printre aceştia, cel mai cunoscut caz este cel al marelui geograf George Vâlsan (1885-1935). Acesta nu a fost socotit apt pentru a lupta pe front, dar s-a retras în Moldova, la Galaţi. Chemat la Iaşi pentru îndatoriri universitare, a prins un loc în fatidicul tren de etapă care a deraiat la Ciurea. După accident, a stat în spital până în septembrie 1918, suferind mai multe operaţii, după cum reiese din corespondenţa sa[39]. Geograful a rămas toată viaţa cu urmări dureroase ale accidentului, care i-au agravat boala de stomac de care suferea. Sextil Pușcariu consemnează în Memoriile sale că „o intervenție grea îl peticise, ca s-o mai poată duce câtva timp Și totuși, Vâlsan a mai trăit 17 ani. Prin voința lui de a trăi”[40].
Unii dintre supravieţuitori, dar şi urmaşii celor decedaţi s-au adresat după război instanţelor de la Iaşi pentru a cere despăgubiri de la CFR. Urmărind acest fir, am descoperit că a existat un Raport al Comisiei Superioare de Anchetă din 24 ianuarie 1917[41]. Au fost întocmite chiar şi studii juridice ale cazului[42]. Raportul comisiei de anchetă a concluzionat, după interogarea personalului de pe tren şi a martorilor, că nu există nicio culpă a CFR, nicio eroare a personalului, cauza accidentului fiind starea excepţională de război care a condus la nefericitul eveniment, la supraaglomerarea trenului care a împiedicat manipularea frânelor vagoanelor[43]. După cum reiese dintr-un studiu al accidentului feroviar, realizat de către dr. N.I. Râmniceanu[44], avocat al CFR, responsabilitatea a fost doar a pasagerilor care şi-au asumat riscul de a călători în condiţii improprii, mulţi dintre ei neavând legitimaţii de călătorie. Funcţionarii CFR şi-au făcut datoria, nefiind în culpă, iar trenul, dar şi teritoriul se aflau sub jurisdicţia armatei. Pagubele pricinuite călătorilor au fost considerate ca fiind pagube de război, după cum a stabilit Comisiunea Centrală de despăgubiri în 1919, iar călătorii ar fi trebuit să fie despăgubiţi de această comisie[45]. Probabil nu au primit nicio compensaţie, iar instanţele au respins pretenţiile victimelor.
Acestea sunt, în linii mari, coordonatele unui nefericit eveniment care rămâne în istoria Căilor Ferate Române drept cea mai mare catastrofă petrecută la noi. Împrejurările extraordinare ale tragediei şi lipsa documentelor din arhive au întârziat mult clarificarea cauzelor și a efectelor accidentului;viitorul poate aduce însă noi informaţii care să îmbogăţească studiul nostru.
Sursa: historia.ro
- Published in Info Trafic, Legende
Alcoolul la volan – combaterea infracțiunilor de acest gen, printre preocupările principale ale IPJ Iași
Alcoolul la volan – combaterea infracțiunilor de acest gen, printre preocupările principale ale IPJ Iași
În perioada iulie-septembrie 2017, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Iaşi în parteneriat cu Asociația pentru Protecția Rutieră WORLDSTREET derulează la nivelul judeţului Iaşi campania de siguranță rutieră „Have fun! Don’t Drink and Drive”.
Cazurile în care participanții la trafic conduc sub influența băuturilor alcoolice nu sunt puține. Cu toate că, de obicei, auzim doar de cazurile care, din păcate, se soldează cu accidente serioase și/sau victime, numărul persoanele care se angajează în trafic sub influența alcoolului nu este neapărat mic.
Cazuri depistate de către agenții de poliție în ultimele zile:
- La data de 13 iulie a.c., în jurul orei 02.00 (a.m.), poliţiştii din cadrul Biroului Rutier Iaşi au depistat pe Str. Plantelor, din mun. Iaşi o autoutilitară condusă de un bărbat, de 43 de ani, din com. Dobrovăţ, care emana halenă alcoolică. Acesta a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind cu mult peste 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat. A fost întocmit dosar penal.
- La data de 12 iulie a.c., în jurul orei 02.00, poliţişti din cadrul Biroului Rutier Iaşi, au depistat pe b-dul Primăverii un autoturism care circula dinspre Piaţa Nicolina către b-dul Tudor Vladimirescu, fiind condus de un bărbat, de 27 ani, care emana halenă alcoolică. Acesta a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind de peste 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat.
- La data de 10 iulie a.c., la ora 14:00, poliţiştii rutieri au fost sesizaţi despre faptul că în mun. Iaşi a avut loc un accident rutier. Conducătorul auto a fost testat alcoolscopic, rezultând că se afla sub influenţa băuturilor alcoolice, motiv pentru care i-au fost recoltate probe biologice de sânge pentru stabilirea cu exactitate a alcoolemiei.
- La data de 10 iulie a.c., în jurul orei 01.00, polițiștii ieșeni au depistat pe b-dul N. Iorga un autoturism condus de un bărbat, de 31 ani din com Voineşti, care se afla sub influența băuturilor alcoolice. Întrucât acesta emana halenă alcoolică, a fost testat alcoolscopic, rezultând o valoare de peste 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat.
Campania are ca obiectiv sensibilizarea participanţilor la traficul rutier (șoferi, motocicliști, bicicliști și pietoni) cu privire la comportamentele adecvate pe care trebuie să le pună în practică pentru a evita implicarea în evenimente rutiere.
Activităţile prevăzute se derulază pe mai multe paliere:
- informarea grupurilor ţintă prin difuzarea unui spot video;
- participarea inițiatorilor campaniei la emisiuni radio şi tv;
- distribuirea/afişarea de materiale de informare (afişe, fly-ere, bannere);
- organizarea de acţiuni ale poliţiştilor rutieri pentru descurajarea comportamententelor neadecvate în trafic;
- identificarea celor care încalcă legea şi dispunerea de măsuri de sancţionare conform legii;
În activităţile ce vor fi întreprinse vor fi avute în vedere principalele cauze generatoare de accidente rutiere în mediul urban şi rural.
Pentru promovarea mesajelor preventive, prin intermediul Asociației pentru Protecția Rutieră WORLDSTREET au fost realizate 8.000 de fly-ere care vor fi diseminate către grupurile țintă ale campaniei, precum și un clip video care este difuzat mass-mediei.
sursa: is.politiaromana.ro
- Published in Info Trafic
Instructor: Înregistrarea video a examenului auto este un stres în plus pentru candidaţi
Instructor: Înregistrarea video a examenului auto este un stres în plus pentru candidaţi
O parte dintre instructorii auto care au aflat, luni, că proba practică a examenului de obţinere a permisului auto va fi înregistrată video şi audio, consideră că nu se impunea implementarea acestui sistem şi cred că ar putea reprezenta chiar un factor de stres suplimentar pentru candidaţi.
Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculări (DRPCIV) a decis să supravegheze video toate examenele practice de obţinere a permisului auto. Fiecare poliţist examinator va avea asupra sa o tabletă şi un dispozitiv cu ventuză pentru prinderea acesteia pe parbriz. În total, 266 de astfel de echipamente vor fi distribuite în toată ţara, Bucureştiul fiind primul oraş unde examenul auto se înregistrează audio şi video.
„Am decis să transmitem etapizat aceste echipamente în ţară, începând cu Bucureştiul. Fiecare poliţist examinator va avea o tabletă pe care o va monta în maşina candidatului. Cu ajutorul acesteia vom putea filma întregul parcurs al examenului şi se va înregistra şi conversaţia din maşină. Apoi, dacă respectivul candidat va considera că a fost nedreptăţit, se va putea adresa instanţei de judecată, iar această probă video va dovedi dacă are sau nu dreptate”, a declarat comisarul-şef Mihai Enache, purtător de cuvânt al DRPCIV.
Acest dispozitiv va fi montat de poliţist în partea din dreapta-jos a parbrizului înainte de începerea examenului practic, iar la finalul probei tableta va fi dată jos şi montată pe maşina următorului candidat. Echipamentele sunt oferite în baza unui contract de comodat încheiat cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), pe o durată de şase luni, cu posibilitate de prelungire. Tot şase luni vor fi stocate imaginile filmate, acestea fiind toate înmagazinate în serverele DRPCIV din Bucureşti.
„Nu ştiu ce să zic, nu l-am testat până acum, nu îmi dau seama dacă ajută sau nu. Din câte am văzut, acesta este montat pe parbriz, iar tableta aia este destul de mare. Deci, s-ar putea să obtureze vizibilitatea în zona respectivă. În plus, cred că e un stres în plus pentru cei care susţin acest examen. Şi să zicem că faci contestaţie, trebuie să te duci la Judecătorie, să faci plângere şi apoi aştepţi luni, poate chiar ani de zile, până când se va lua o decizie”, a spus instructorul auto Viorel Sorin.
Singurele probe practice pentru obţinerea permisului de conducere care nu vor fi înregistrate sunt cele pentru moped şi motocicleta (categoriile A, AM, A1 şi A2).
Sursă: Mediafax.ro
- Published in Info Trafic
Restricționarea traficului din oraș! Cea mai eficientă soluție pentru poluarea din Iași
Restricționarea traficului din oraș! Cea mai eficientă soluție pentru poluarea din Iași
Comisariatul Județean al Gărzii de Mediu, supraveghează atent atât șantierele, în special cele care realizează lucrări de infrastructura cât și instituțiile aflate în subordinea Consiliului Local (Salubris și Citadin, dar și Compania de Transport Public) precum și Directia Regională a Drumurilor Naționale.
Gheorghe Bacuşcă, seful gărzii de mediu a prezentat ieri la Colegiul prefectural, un material în care susține că principala sursă de poluare în jurul și în municipiul Iași, este fără dubii, traficul rutier.
Pe lângă lipsa unei centuri ocolitoare, creșterea traficului face ca aerul din oraș să fie tot mai poluat. Aceasta este neplăcuta urmare a celor în medie a 1.800 de inmatriculări și doar 200 de radieri de pe parcursul unei luni. Anul trecut, au fost înregistrate peste 100 de depăsiri ale nivelului maxim admis de pulberi în suspensie, fiind vorba mai exact de praful precum și de alte particule care poluează aerul.
Cele mai multe astfel de depășiri ale standardelor permise s-au semnalat în zonă Podul de Piatră (38), în Tomești (30) și în zona Cantemir (21).
Șeful Gărzii de Mediu a avertizat că se impune finalizarea centurii ocolitoare a orașului, ca apoi să poată fi restricționat traficul greu în zonele poluate, inclusiv pe segmentul rutier Canta-Moara de Foc-Gară-Nicolae Iorga.
De altfel, cei de la Mediu au depus deja o solicitare în acest sens.
Sursa: www.ziaruldeiasi.ro
- Published in Info Trafic
Atenție șoferi !!! Neoprirea la semnalele Polițiștilor se pedepsește cu amendă și pierderea permisului.
Șoferii care nu opresc la dispoziția polițiștilor rutieri vor putea să fie pedepsiți drastic. Mai exact, aceștia vor risca să primească între 9 și 20 de puncte-amendă, adică, în prezent, o amendă între 1.305 și 2.900 de lei. Pe deasupra, conducătorilor auto li se va suspenda dreptul de a șofa pentru o perioadă de 90 de zile.
În momentul de față, Codul rutier nu prevede o sancțiune expresă pentru neoprirea la dispoziția polițiștilor rutieri. Totuși, „nerespectarea semnalelor, indicațiilor și dispozițiilor polițistului rutier aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu” este considerată contravenție în prezent. Pentru această faptă, șoferii riscă patru sau cinci puncte-amendă, adică amendă de 580 sau de 725 de lei, plus suspendarea permisului pentru 30 de zile.
În expunerea de motive a proiectului de lege, inițiatorii scriu că șoferii sunt tentați uneori să fugă de poliție, atunci când li se face semn în trafic să oprească. Din acest motiv, pentru a evita problemele ce pot apărea în urma unei urmăriri în trafic (accidente, de exemplu), parlamentarii vor să introducă o sancțiune adecvată pentru neoprirea la dispoziția polițiștilor rutieri.
Propunerea legislativă pentru completarea articolului 102 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice a fost înregistrată recent la Senat pentru dezbatere și urmează să fie votată de această Cameră parlamentară. Indiferent de votul senatorilor, documentul va avea nevoie de aprobarea deputaților pentru a se putea aplica.
Sursa- Alexandru Boiciuc.
- Published in Info Trafic
MODIFICARE examen auto. LEGE pentru cei care vor permis de conducere
MODIFICARE examen auto. LEGE pentru cei care vor permis de conducere
Parlamentul a adoptat legea prin care se introduce obligativitatea înregistrării video a probei teoretice și audio/video a celei practice în timpul desfășurării examenului auto.
„Astăzi a fost adoptată legea care modifică Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice prin care examenul de obținere a permisului de conducere va fi supravegheat video pentru proba teoretică și audio/video pentru cea practică. Sunt convinsă că în acest mod examenele se vor desfășura în condiții mai bune, șoferii și examinatorii vor deveni mai responsabili, iar noii conducători auto care ajung în trafic vor fi mai bine pregătiți”, a spus Ionela Dobrică, deputată care a votat această lege.
Din 30.06.2017 vor intra în vigoare noile dispoziții legale privind examenul pentru obținerea permisului de conducere. Astfel, pentru asigurarea și verificarea legalității examenului de obținere a permisului de conducere, modul de desfășurare a probei teoretice se înregistrază video, iar în cazul probei practice atât video, cât și audio, cu sisteme tehnice de monitorizare.
Pentru proba practică, sistemele tehnice de monitorizare se instalează pe autovehiculele folosite la susținerea probei practice. Prin excepție nu se înregistrează audio sau video proba practică susținută pentru categoriile AM, A1, A2 și A.
Sursă: dcnews.ro
- Published in Info Trafic
PARTICIPĂ la susținerea polițistului ANDREI OVIDIU! Semnează petiția. Gata cu boii, aplică legea!
Acesta nu este un articol de ziar, nici măcar o scrisoare! E mai mult un STRIGĂT! PARTICIPĂ la susținerea polițistului ANDREI OVIDIU!
Acum un an Barza venea cu RUTIERA!
O femeie a NĂSCUT ÎN MAȘINĂ, în Capitală! Un POLIȚIST a ajutat la venirea pe lume a micuței. Agentul principal de poliție Andrei Ovidiu, din cadrul Brigăzii de Poliție Rutieră a Municipiului București, în timp ce se afla în serviciu, a ajutat la venirea pe lume a unei micuțe, de 4 kg., perfect sănătoasă.
Acum agentul este terfelit într-un scandal monstru!
Toată lumea vorbeşte despre „evenimentul” săptămânii, lunii, anului. Toată televiziunile, ziarele, siteurile vuiesc despre subiectul momentului. Facem un rezumat pe scurt pentru cei care nu au aflat cu ce sunt preocupate în acest moment toate trusturile media.
„La data de 09.06.2017, în jurul orelor 01:30, inculpatul Boureanu Cristian Alexandru, aflându-se în calitate de pasager într-un auototurism,, pe locul din dreaptă faţă, vehiculul fiind oprit în trafic de un echipaj de poliţie rutieră pe Bd. Aviatorilor, în zona restaurantului Pescăruş, s-a manifestat violent la momentul solicitării documentelor de identitate de către un agent de poliţie din cadrul DGPMB – Brigada Rutieră, în sensul că l-a ameninţat, i-a prins degetele mâinii drepte prin închiderea portierei autoturismului, i-a rupt cămaşa uniformei de serviciu şi l-a lovit cu genunchiul în zona inghinală, provocându-i leziuni traumatice care pot necesita un număr de 7-8 zile de îngrijiri medicale”, se arată în referatul cu propunere de arestare preventivă. După ce inculpatul Boureanu îl loveşte, poliţistul îi întoarce gestul ( doar ca de data asta direct în faţă) .
Acum să fim serioşi? În momentul în care cineva te loveşte, îl loveşti din reflex înapoi. Asta dacă victima ta nu este mă-ta, taicătu’ sau vreo rudă iubită de cei doi. Regula nu se aplică şi la Vaslui, acolo fiind acceptate abuzurile între neamuri. (Sperăm ca ai prins ironia)
Să discutăm despre acest Boureanu. Fost mare politician (jur că nu am ştiut până acum două zile). Aproape că m-a apucat tremuratul când am aflat. Acum nu mă mai mira de ce avem o ţară a sălbaticilor, unde până şi unii politicieni se poartă precum babuinii.
Pumnul in gura primit de Boureanu si momentul cand marele smecher isi ia somn:)Felicitari politistului pentru reactie!!Legenda spune ca Boureanu doarme si acum😂😂😂😂Sursa video: www.observator.tv#share #infotraficlive
Posted by Info Trafic Live on 14 Iunie 2017
Să vedem ce realizări are acest mare POLITICIAN:
În mai 2008 a fost acuzat de Direcția Națională Anticorupție, în dosarul „Loteria Națională”, de abuz în serviciu în legătură cu un act adițional la un contract pe care l-a semnat în 2000, alături de alți membri ai AGA a Loteriei Române.
Există în presa română articole care îi atribuie politicianului Cristian Boureanu afaceri dubioase sau scandaloase.
În timpul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 9 decembrie 2012, la care candida pentru un loc de parlamentar, i s-a întocmit dosar penal pentru că ar fi oferit drept mită electorală un meci de fotbal desfășurat în localitatea Huși din județul Vaslui.
Revista Capital l-a numit „cel mai tânăr infractor din politică”.
La data de 10 iunie 2017 a fost arestat preventiv 30 de zile sub acuzația de ultraj.
Cristian Boureanu ar fi atacat un ofițer de poliție care i-a cerut să se identifice, în cadrul unui control rutier de rutină. Decizia luată de magistrați nu este definitivă.
Aş spune că un „ÎNGERAŞ„, tocmai a fost agresat de un „poliţist fără inimă” şi aş vărsa şi o lacrimă. Nu este cazul! A primit exact ce merită.
Spre nefericirea noastră, trăim într-o ţară cu astfel de foşti sau actuali politicieni, cu legi blânde încălcate de orice NEMERNIC!
SUSTINE-L ȘI TU PE ANDREI OVIDIU >>> CLICK AICI <<<
SEMNAT: SMG
- Published in Info Trafic