CNAIR a anunţat că nu va mai face studiu de fezabilitate pentru autostrada Iași – Târgu Mureș, fiind luată decizia de a se folosi studiile vechi. Tocmai pentru faptul că aceste studii indicau un cost imens, de 9 miliarde de euro, proiectul a fost respins în trecut.
Aparent, autorităţile centrale caută noi modalităţi de a tergiversa începerea proiectului privind construirea autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş. În ultimii 12 ani, clasa politică ieșeană nu a reușit să facă lobby pentru proiect, iar Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) caută motive pentru a-l îngropa definitiv. Ultima găselniţă a fost devoalată de Asociaţia „Pro Infrastructură“, o organizaţie care monitorizează atent proiectele de infrastructură din ţară.
Asociaţia „Pro Infrastructură“ consideră că această decizie ar putea arunca în aer întregul proiect. „Luarea unor decizii populiste şi pripite prezintă toate premisele unui dezastru, unui blocaj total al uneia dintre cele mai importante autostrăzi româneşti“ – este reacţia Asociaţiei.
Licitaţii vor fi lansate în baza studiilor de fezabilitate vechi?
Documentațiile din anii 2009 – 2010 ar urma să stea la baza licitațiilor de proiectare și execuție a autostrăzii, în condițiile în care CNAIR a anunțat la sfârșitul săptămânii trecute, în cadrul unei dezbateri, că va renunța complet la actualizarea studiilor de fezabilitate pentru proiect.
La momentul respectiv, guvernul a refuzat să aprobe indicatorii tehnico-economici stabiliţi prin studiile de fezabilitate. Motivul a fost suma extrem de mare prevăzută pentru realizarea autostrăzii, peste 9 miliarde de euro. Asociaţia „Pro Infrastructură“ a subliniat că lansarea licitaţiilor în baza studiilor vechi va crea blocaje mari în implementare.
„Organizaţiile de mediu au identificat, prin metode ştiinţifice bazate pe date serioase din teren, în cadrul unui proiect pan-european de proiectare a autostrăzilor «verzi» (prietenoase cu mediul), numeroase trasee folosite de urşi care intersectează (sau chiar se suprapun perfect peste) traseul Autostrăzii A8 între Târgu Mureş şi Ditrău. Pe acest segment, în studiul de fezabilitate din 2010, nu există ecoducte care să permită permeabilitatea (trecerea urşilor dintr-un habitat în altul). Tunelurile şi viaductele, conform datelor culese de experţi, nu sunt suficiente sau nu sunt bine amplasate“, spun reprezentanţii organizaţiei pe pagina oficială de Facebook a Asociaţiei.
Asociaţia a subliniat că lansarea licitaţiilor în baza studiilor vechi implică şi utilizarea studiului geotehnic realizat la vremea respectivă.
„Un studiu geotehnic complet într-o zonă de munte este extrem de costisitor. Forajele sunt mult mai scumpe decât cele obişnuite, realizându-se la mari adâncimi, astfel încât să se propună soluţii corespunzătoare pentru lucrările de artă precum tunelele şi viaductele foarte înalte. Valoarea mică a contractelor pentru realizarea studiilor de fezabilitate pe această autostradă din 2010 este îngrijorătoare, ridicând mari semne de întrebare referitoare la calitatea studiului geotehnic realizat atunci, motiv pentru care revizuirea acestor studii de fezabilitate la o calitate corespunzătoare este mai mult decât necesară!“, au arătat reprezentanţii Asociaţiei.
„Se creează premisele unui blocaj total“
CNAIR a achitat circa două milioane euro pe studiile de acum opt ani, în timp ce, pentru revizuirea lor, era prevăzută o sumă de cel puţin 10 ori mai mare.
Un alt aspect sesizat de „Pro Infrastructură“, şi care a fost invocat la dezbaterea menţionată de către reprezentanţi ai autorităţilor locale, constă în faptul că cetăţenilor li s-a permis să construiască locuinţe şi alte investiţii pe aliniamentul autostrăzii, construcţii care nu sunt prevăzute de studiile de fezabilitate vechi.
„Astfel că vom avea nevoie de exproprieri suplimentare şi există riscul de blocaje majore în momentul execuţiei”, a completat Asociaţia.
Reprezentanţii organizaţiei au făcut un apel la Ministerul Transporturilor şi CNAIR să revină asupra deciziei.
„Fuga de responsabilitate şi luarea unor decizii populiste şi pripite care să îmbunătăţească imaginea personală a unor politicieni efemeri, prezintă toate premisele unui dezastru, unui blocaj total al uneia dintre cele mai importante autostrăzi româneşti, lăsând izolată mulţi ani de acum încolo Moldova de vestul Europei, condamnând-o definitiv la subdezvoltare“, au conchis reprezentanţii Asociaţiei „Pro Infrastructură“.
sursa: ziaruldeiasi.ro