Modul de organizare a şcolilor de şoferi, legislaţia, rata reușitei şi intervalul mare de timp între şcoală şi examenul auto au generat discuţii aprinse între membrii Comisiei de Dialog Social din cadrul Prefecturii Iaşi. O primă nemulțumire a fost expusă de Antonio Marcelli, președintele Asociației Profesionale a Formatorilor Auto Pro Safe Drive din Județul Iași. Revolta acestuia este din cauza faptului că Ministerul Transporturilor obligă instructorii auto, aceștia fiind înregistrați ca peroane fizice autorizate, să aibă aceeași dotare ca orice școală auto.
O altă problema ar mai fi că îi și obligă să aibă o rată de promovare de cel puțin 40% la examenul prin care se obține permisul auto, insă fără a face deosebire între categoriile pe care le vizează cursanții.
Un studiu făcut de Direcția Regim de Permise și înmatriculare Vehicle (DPRCIV) arată că anul trecut în județul Iași funcționau 47 de școli de șoferi cu o promovabilitate de 28.75% astfel încadrându-se în rândul celor mai mici din țară.
Făcând o paralelă între școlile de șoferi din Iași o promovabilitate de 100% s-a înregistrat doar la o școala cu 2 cursanți, în timp ce, la polul opus se afla una cu o rată a promovării de 9.72%, la o școală cu 72 de cursanți. Această rată este influențată și de perioada de 3-4 luni de așteptare pentru a susține examenul auto, susține Marcelli.
„Cursații sunt slab pregatiți!”
Comisarul șef Vasile Zancornea a fost intru totul deacord cu afirmația facută de prefectul Marian Șerbescu: „Așadar, procentul mic de admiși este dat de slaba pregătire a cursanților” adăugând că interesul majorității cursanților este acela de a folosi actul in sine, permisul, in scopuri cum ar fi completarea unui CV și nu să conducă.
Comisarul Vasile Zacornea a mai explicat că, până acum un an când se renunțase la proba teoretică dacă un candidat pica la cea practică, timpul de așteptare între cele doua examene era de 30 de zile.
Șeful de la Permise Auto a precizat că în aceste condiții numărul de examinați a crescut foarte mult și ar trebui stabilit un echilibru între numărul acestor și numărul examinatorilor. Am solicitat acest lucru de zeci de ori” spune acesta..
Și profesorul de legislație și totodată psihologul Emil Forst face o afirmație cu privire la această problemă:”E o problemă socială serioasă și pentru ca lucrurile să mearga bine, pe lângă angajarea de personal trebuie îndeplinite trei condiții: școlile de șoferi să-și facă datoria, la fel și serviciul de examinare, iar legislația să fie modificată„.
Alte păreri
În opinia Violetei Amariei, președintele Confederației Sindicatelor Democratice din România, indiferent de cum se organieaza instructorii auto (PFA sau în școli) trebuie să existe aceleași condiții, exact cum instituțiile de stat și private se ghidează după aceleași reguli.
În această discuție a intervenit și George Albulescu, inspectorul șef al ITM, afirmând:
„Dacă dumneavostră doriți să desfășurați o activitate care impune înființarea unui SRL, înființați SRL-ul. Nu vă înregistrați ca PFA și apoi să vă plângeți că nu vă dă voie să vă angajați instructori”.