Ieșenii sunt deranjați de indolența celor de la CFR. Cruci în loc de bariere!
Nici măcar la Scânteia, unde au murit 13 oameni, nu s-au mai complicat să investească. Trecerile la nivel cu calea ferată din Iași sunt extrem de periculoase. Cinic, la Uricani, în loc de barieră, este un anunț că acolo „au murit 14 oameni”. La fel și la Scânteia: au anunțat investiția, nu au mai făcut-o. Directorii Regionalei CFR nici să stea de vorbă cu presa nu vor. Singurele bariere puse de CFR sunt în parcarea proprie, unde își țin mașinile.
Zeci de victime, multă larmă, tot pe atâta lobby şi documentaţie, nicio măsură pentru preîntâmpinarea carnagiilor la trecerile de nivel cu calea ferată. Autorităţile feroviare nu au ridicat un deget, nu au investit un leu.
După tragedia de la Scânteia, lucrurile au rămas la acelaşi stadiu. La Uricani se întâmplă la fel. În municipiul Iaşi s-a ajuns ca Primăria să meargă cu jalba-n proţap şi să se roage de şefii CFR să-şi facă treaba şi să nu mai pună în pericol ieşenii. Singurele bariere pentru care Compania de Căi Ferate a alocat fonduri sunt cele care le protejează maşinile de lux din parcarea Gării Iaşi.
Șoferii ciulesc urechile
Iaşi, 2017. Niciuna dintre cele cinci treceri de cale ferată dispuse pe raza municipiului Iaşi nu este prevăzută cu bariere. La fel se întâmplă şi la trecerile de la Scânteia şi Antibiotice, locurile unor carnagii înfiorătoare. Nici măcar o barieră cu manivelă sau una pe care să o ridici cu mâna. Doar semnale acustice şi drugi de fier. În anul 2017, la Iaşi, şoferii încă mai ciulesc urechile la sirenele locomotivelor şi cască ochii după luminile locomotivelor.
Opt ani de la tragedie, nicio măsură
Localitatea Scânteia, după 8 ani de la tragedia în care au pierit 14 oameni. Aceleaşi semnale acustice, nicio investiţie din partea CFR.
„Nu au pus nimic. Imediat după accident au încercat ceva. Probabil pentru că era presa călare pe ei. Au venit, au făcut măsurători, au cerut de la noi un certificat de urbanism, tot ce trebuia pentru o intervenţie la acea trecere de cale ferată. I-am întrebat ce au de gând să facă şi mi-au răspuns că este vorba de o investiţie de 140.000 de lei. În toţi anii ăştia nu au făcut nimic. A rămas aceeaşi semnalizare feroviară. Ne-am învăţat ca CFR-ul să promită şi să nu facă până la urmă nimic”, ne-a spus Fănică Săcăleanu, primarul comunei Scânteia.
La Uricani, în loc de barieră, e un avertisment. Nici măcar vegetația nu este îndepărtată
La Uricani au rămas doar cruci
În spatele Fabricii de Antibiotice, semnalistica feroviară este însoţită de un panou care vorbeşte despre inconştienţa autorităţilor mai mult decât avertizează şoferii. „Atenţie! În acest loc au murit, în ultimii 2 ani, 14 oameni”.
Cu toate acestea, siguranţa feroviară a rămas la fel de… nesigură. Nu s-a investit un leu pentru a asigura un gram de securitate în plus faţă de momentul morţii celor 11 oameni nevinovaţi ale căror vieţi au fost curmate de personalul Iaşi-Dorohoi, în septembrie 2013. Singurele semnale acustice la trecerea de nivel cu calea ferată sunt cele trase de conductori.
Presiuni municipale vs. flituri feroviare
În Iaşi, aceeaşi situaţie. Trecerile din zona Nicolina, Nicolae Iorga, piaţa Alexandru cel Bun, BJATM şi Dream Village, au doar semnale acustice. Deşi au înregistrat şi acestea accidente cu victime omeneşti, preocuparea reprezentanţilor CFR a fost nulă.
Această lipsă de preocupare este dublată şi de vegetaţia abundentă care obturează vizibilitatea conductorilor. Potrivit responsabililor din Primăria Iaşi, demersurile privind realizarea unor investiții pentru siguranţa feroviară de pe raza municipiului Iaşi au demarat încă din 2013, imediat după accidentul din spatele Fabricii de Antibiotice.
Împreună cu Serviciul Rutier din cadrul IPJ Iaşi, Primăria a trimis o solicitare către Regionala de Căi Ferate Iaşi cu privire la semnalistica rutieră defectuasă la trecerile de nivel de cale ferată din municipiul Iaşi.După tragedia de la Scânteia, CFR a vrut să pună bariere, dar a renunțat, deși vizibilitatea în acea zonă este foarte proastă
Tăiaţi pădurile de boscheţi sa se vada trenurile!
Apoi, în aprilie 2015, Primăria a solicitat Regionalei semnalizarea luminoasă a trecerii la nivel cu calea ferată de pe aleea Nicolina, în urma unui control efectuat de poliţiştii rutieri şi inspectorii Primăriei.
„În luna mai 2016, am trimis o nouă adresă către CFR prin care semnalam că, având în vedere creşterea traficului auto pe relaţia Păcurari – Canta – Dacia – Alexandru cel Bun pe trecerea de cale ferată de pe str. Sergent Grigore Ioan, respectiv a traficului auto şi pietonal aferente Căii Chişinăului – strada Sf. Ioan şi strada Libertăţii, am solicitat demararea lucrărilor de reparaţii pe zona trecerii la nivel de cale ferată pentru ambele locaţii. De asemenea, au fost solicitate lucrări de salubrizare si de toaletare a vegetaţiei pe terenurile aferente căii ferate care traversează municipiul Iaşi, zone aflate în proprietatea şi gestionarea CFR Iaşi. Toate acestea nu s-au soldat cu măsuri din partea CFR”, a declarat Mihai Chirica, primarul Iaşului.
Dacă la trecerile de cale ferată nu sunt bariere, în schimb, în Piaţa Gării, parcările private ale CFR sunt asigurate, nu cu una, ci cu două bariere. Nu se ştie la cât s-a ridicat această investiţie, deoarece şefii Companiei au refuzat un dialog pe această temă cu REPORTER DE IAȘI.
În toate tragediile la trecerile de nivel cu calea ferată din județul Iași vinovați au fost morții.
Demult, daca erai prost, indolent si nesimtit, murea-i… selectia naturala. Acum, desi exista reglementari, coduri rutiere… altcineva, repet altcineva, trebuie sa faca ceva ca sa-i fereasca de bezna din cap. Ei nuu, de ce sa respecte ceva, ca doar sunt altii care trebuie sa munceasca in locul lor.